הזמנת‭ ‬העולה‭ ‬לתורה

א‭. ‬ אין‭ ‬אדם‭ ‬עולה‭ ‬לתורה‭ ‬אלא‭ ‬א‭"‬כ‭ ‬קראו‭ ‬לו‭ ‬לעלות‭.‬

המסרב‭ ‬לעלות

ב‭. ‬ העליה‭ ‬לתורה‭ ‬מצוה‭ ‬גדולה‭ ‬היא‭, ‬והמסרב‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭, ‬ואין‭ ‬לו‭ ‬סיבה‭ ‬מוצדקת‭, ‬נראה‭ ‬כמזלזל‭ ‬בתורה‭. ‬ואמרו‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬שהמסרב‭ ‬לעלות‭ ‬לספר‭ ‬תורה‭ – ‬מקצרין‭ ‬ימיו‭.‬

סיבה‭ ‬לסירוב

ג‭. ‬ אדם‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬סיבה‭ ‬מוצדקת‭ ‬לסרב‭ ‬לעלייה‭ [‬כגון‭ ‬עני‭ ‬המתפלל‭ ‬במקום‭ ‬שנוהגים‭ ‬לתרום‭ ‬סכום‭ ‬כסף‭ ‬אחרי‭ ‬העלייה‭ ‬לתורה‭ ‬ואין‭ ‬ביכולתו‭ ‬לתרום‭] – ‬מותר‭ ‬לו‭ ‬לסרב‭. ‬אמנם‭, ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬שאדם‭ ‬כזה‭ ‬יאמר‭ ‬מראש‭ ‬לגבאי‭ ‬לא‭ ‬לקרוא‭ ‬לו‭ ‬לעלייה‭.‬

דרך‭ ‬הזמנת‭ ‬העולה

ד‭. ‬ קיימים‭ ‬כמה‭ ‬מנהגים‭ ‬כיצד‭ ‬יש‭ ‬לקרוא‭ ‬לעולה‭ ‬לתורה‭:‬

א‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬בקול‭ ‬רם‭ ‬בשם‭ ‬האדם‭ ‬ובשם‭ ‬אביו‭.‬

ב‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬הסכמת‭ ‬האדם‭ ‬לעלייה‭ ‬לפני‭ ‬שקוראים‭ ‬בשמו‭ ‬ובשם‭ ‬אביו‭.‬

ג‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להזמין‭ ‬מראש‭ ‬את‭ ‬העולים‭ ‬בכך‭ ‬שנותנים‭ ‬לכל‭ ‬עולה‭ ‬פתק‭ ‬ובו‭ ‬שם‭ ‬העלייה‭ ‬אליה‭ ‬הוא‭ ‬מוזמן‭ ‬לעלות‭.‬

ד‭.‬ בירושלים‭ ‬נהגו‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬תקנת‭ ‬ראשונים‭, ‬וכן‭ ‬נוהגים‭ ‬הספרדים‭, ‬לא‭ ‬לקרוא‭ ‬לעולה‭ ‬בשמו‭, ‬כדי‭ ‬למנוע‭ ‬מצב‭ ‬שבו‭ ‬יקראו‭ ‬לעולה‭ ‬לעלות‭ ‬והוא‭ ‬יסרב‭, ‬וכדי‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬בכלל‭ "‬קורין‭ ‬אותו‭ ‬ואינו‭ ‬עולה‭". ‬ולכן‭ ‬מזמנים‭ ‬את‭ ‬העולה‭ ‬הבא‭ ‬בכך‭ ‬שנותנים‭ ‬לו‭ ‬טס‭ ‬של‭ ‬כסף‭ ‬ועליו‭ ‬חקוקות‭ ‬עשרת‭ ‬הדברות‭ ‬או‭ ‬הפסוק‭: "‬שויתי‭ ‬ה‭' ‬לנגדי‭ ‬תמיד‭ ‬והעולה‭ ‬מבין‭ ‬לבד‭ ‬שהוזמן‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭. ‬אמנם‭, ‬מנהג‭ ‬האשכנזים‭ ‬לקרוא‭ ‬לעולה‭ ‬לתורה‭ ‬בשמו‭.‬

הזכרת‭ ‬שם‭ ‬אביו

ה‭. ‬ אדם‭ ‬שנשאל‭ ‬לשם‭ ‬אביו‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בעלייתו‭ ‬לתורה‭ ‬או‭ ‬במוסד‭ ‬ציבורי‭, ‬יאמר‭: "‬בן‭ ‬אבי‭ ‬מורי‭ ‬פלוני‭".‬

זמן‭ ‬בירור‭ ‬שם‭ ‬העולה

ו‭. ‬ במקום‭ ‬שנוהגים‭ ‬להזמין‭ ‬את‭ ‬העולה‭ ‬בשמו‭, ‬לא‭ ‬יברר‭ ‬הגבאי‭ ‬את‭ ‬שם‭ ‬העולה‭ ‬בזמן‭ ‬שקוראים‭ ‬בתורה‭, ‬אלא‭ ‬בין‭ ‬העליות‭.‬

הזמנת‭ ‬הגבאי

ז‭. ‬ בין‭ ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭ ‬ובין‭ ‬למנהג‭ ‬האשכנזים‭, ‬אין‭ ‬הגבאי‭ ‬מעלה‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬ללא‭ ‬הזמנה‭, ‬ולכן‭ ‬יש‭ ‬להזמינו‭.‬

הזמנת‭ ‬בעל‭ ‬קורא

ח‭. ‬ כאשר‭ ‬הקורא‭ ‬בתורה‭ ‬מבקש‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬בעצמו‭, ‬לדעת‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬השולחן‭ ‬ערוך‭ – ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להזמין‭ ‬אותו‭ ‬לעלייה‭, ‬ולדעת‭ ‬הרמ‭"‬א‭ – ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬להזמינו‭ ‬לעלייה‭ ‬ואין‭ ‬הוא‭ ‬עולה‭ ‬מעצמו‭. ‬אמנם‭, ‬כיום‭ ‬התפשט‭ ‬המנהג‭ ‬להזמין‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העולים‭ ‬לעלייה‭ ‬לתורה‭, ‬בין‭ ‬אצל‭ ‬ספרדים‭ ‬ובין‭ ‬אצל‭ ‬אשכנזים‭.‬

עולה‭ ‬בטעות

ט‭.‬‭ ‬ הזמינו‭ ‬אדם‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭, ‬וחשב‭ ‬אחר‭ ‬שהתכוונו‭ ‬אליו‭ ‬ועלה‭ ‬לבימה‭, ‬ויש‭ ‬אפשרות‭ ‬להעלות‭ ‬עולים‭ ‬נוספים‭ ‬אחרי‭ ‬עלייה‭ ‬זו‭ – ‬זה‭ ‬שטעה‭ ‬לא‭ ‬ירד‭ ‬מן‭ ‬הבימה‭, ‬אלא‭ ‬ימתין‭ ‬שם‭, ‬ויעלה‭ ‬לתורה‭ ‬זה‭ ‬שהוזמן‭ ‬לעלות‭, ‬ואחריו‭ ‬יעלה‭ ‬זה‭ ‬שטעה‭.‬

הורדת‭ ‬העולה‭ ‬בטעות

י‭.‬ הזמינו‭ ‬אחד‭ ‬ועלה‭ ‬אחר‭, ‬ואין‭ ‬אפשרות‭ ‬להעלות‭ ‬עולים‭ ‬נוספים‭ ‬אחרי‭ ‬עלייה‭ ‬זו‭ – ‬ירד‭ ‬הטועה‭ ‬ויעלה‭ ‬המוזמן‭.‬

הזמנה‭ ‬בטעות

יא‭. ‬ הזמינו‭ ‬אדם‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬המוזמן‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ועלה‭ ‬אחר‭ ‬במקומו‭ ‬ולפני‭ ‬שהשני‭ ‬הספיק‭ ‬לברך‭ ‬נכנס‭ ‬הראשון‭ – ‬ימתין‭ ‬השני‭ ‬ויעלה‭ ‬הראשון‭ ‬ואחריו‭ ‬יעלה‭ ‬השני‭. ‬ואפילו‭ ‬אם‭ ‬השני‭ ‬הספיק‭ ‬לומר‭: "‬ברכו‭ ‬את‭ ‬ה‭' ‬המבורך‭", ‬אם‭ ‬לא‭ ‬התחיל‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬התורה‭ – ‬יעלה‭ ‬הראשון‭ ‬תחילה‭. ‬התחיל‭ ‬השני‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬התורה‭ – ‬ימשיך‭ ‬השני‭ ‬בברכה‭ ‬ובעלייה‭.‬

דילוג לתוכן