לימוד‭ ‬הקריאה

א‭. ‬ טוב‭ ‬יעשה‭ ‬העולה‭ ‬לתורה‭ ‬אם‭ ‬ילמד‭ ‬את‭ ‬קטע‭ ‬הקריאה‭ ‬של‭ ‬עלייתו‭ ‬לפני‭ ‬העלייה‭ ‬לתורה‭, ‬כדי‭ ‬שבעת‭ ‬העלייה‭ ‬תהיה‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬מובנת‭ ‬לו‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬לא‭ ‬נהגו‭ ‬להקפיד‭ ‬בכך‭.‬

הכנת‭ ‬הקריאה

ב‭. ‬ שליח‭ ‬הציבור‭ ‬וכן‭ ‬עולה‭ ‬הקורא‭ ‬בתורה‭ ‬צריך‭ ‬להכין‭ ‬את‭ ‬הקריאה‭ ‬כהלכה‭, ‬בדקדוקיה‭ ‬ניגוניה‭ ‬וטעמיה‭.‬

לא‭ ‬הכינו‭ ‬את‭ ‬הקריאה

ג‭. ‬ שכחו‭ ‬ולא‭ ‬הכינו‭ ‬את‭ ‬הקריאה‭ ‬מבעוד‭ ‬מועד‭ – ‬יעמוד‭ ‬אדם‭ ‬ליד‭ ‬שליח‭ ‬הציבור‭ ‬ויקרא‭ ‬את‭ ‬הפרשה‭ ‬בלחש‭ ‬ואחריו‭ ‬יקרא‭ ‬החזן‭ ‬בקול‭ ‬רם‭, ‬ואין‭ ‬בזה‭ ‬משום‭: "‬תרי‭ ‬קלי‭ ‬לא‭ ‬משתמעי‭".‬

אין‭ ‬גדול‭ ‬שיודע‭ ‬לקרוא

ד‭. ‬ אין‭ ‬שם‭ ‬גדול‭ ‬שיודע‭ ‬לקרוא‭ ‬בתורה‭ ‬אך‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬קטן‭ ‬שיודע‭ ‬לקרוא‭ – ‬יקרא‭ ‬הקטן‭ [‬ועיין‭ ‬בפרק‭ ‬ל‭"‬א‭ "‬מניין‭ ‬העולים‭" ‬סעי‭' ‬ע‭"‬ז‭-‬ע‭"‬ח‭].‬

אין‭ ‬קורא‭ ‬כלל

ה‭. ‬ אם‭ ‬אין‭ ‬מי‭ ‬שיודע‭ ‬לקרוא‭ ‬בתורה‭ ‬בטעמי‭ ‬המקרא‭ – ‬יקראו‭ ‬את‭ ‬הפרשה‭ ‬ללא‭ ‬טעמים‭.‬

שקף‭ ‬טעמים

ו‭. ‬ אין‭ ‬לקרוא‭ ‬בתורה‭ ‬באמצעות‭ ‬שקף‭ ‬טעמים‭ [‬ניילון‭ ‬ועליו‭ ‬מסומנים‭ ‬טעמי‭ ‬המקרא‭], ‬ואפילו‭ ‬אין‭ ‬שם‭ ‬אדם‭ ‬שיודע‭ ‬לקרוא‭ ‬בטעמים‭.‬

שקף‭ ‬ניקוד

ז‭. ‬ אם‭ ‬אין‭ ‬מי‭ ‬שיודע‭ ‬את‭ ‬ניקוד‭ ‬האותיות‭, ‬ורואה‭ ‬הרב‭ ‬שאין‭ ‬ברירה‭ – ‬אפשר‭ ‬להקל‭ ‬בשעת‭ ‬הדחק‭ ‬לקרוא‭ ‬באמצעות‭ ‬שקף‭ ‬ניקוד‭ [‬ניילון‭ ‬ועליו‭ ‬מסומן‭ ‬ניקוד‭ ‬האותיות‭].‬

דילוג לתוכן