מנהג‭ ‬למכור‭ ‬עליות

א‭. ‬ נוהגים‭ ‬למכור‭ ‬בשבתות‭ ‬ובימים‭ ‬טובים‭ ‬את‭ ‬העליות‭ ‬לספר‭ ‬התורה‭ ‬וכן‭ ‬את‭ ‬שאר‭ ‬המצוות‭ ‬הקשורות‭ ‬להוצאת‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭, ‬כדי‭ ‬למנוע‭ ‬מחלוקת‭ ‬בין‭ ‬המתפללים‭,‬‭ ‬ואין‭ ‬בכך‭ ‬איסור‭ ‬מקח‭ ‬וממכר‭ ‬בשבת‭.‬

זמן‭ ‬המכירה

ב‭. ‬ את‭ ‬העליות‭ ‬והמצוות‭ ‬ראוי‭ ‬למכור‭ ‬אחרי‭ ‬קדיש‭ "‬תתקבל‭" ‬ולפני‭ ‬שמוציאים‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭, ‬ואין‭ ‬למכור‭ ‬את‭ ‬העליות‭ ‬אחרי‭ ‬שמוציאים‭ ‬את‭ ‬ספר‭ ‬התורה‭.‬

מניין‭ ‬מצומצם

ג‭. ‬ במקום‭ ‬בו‭ ‬המניין‭ ‬מצומצם‭ – ‬עדיף‭ ‬לא‭ ‬למכור‭ ‬את‭ ‬העליות‭ ‬ולא‭ ‬את‭ ‬שאר‭ ‬המצוות‭.‬

בעלי‭ ‬שמחה

ד‭. ‬ יש‭ ‬להתחשב‭ ‬בבעלי‭ ‬שמחה‭, ‬שאין‭ ‬באפשרותם‭ ‬לשלם‭ ‬סכומים‭ ‬גבוהים‭, ‬ולהעניק‭ ‬להם‭ ‬עליות‭ ‬ללא‭ ‬תשלום‭ ‬גם‭ ‬במקום‭ ‬שנהגו‭ ‬למכור‭ ‬את‭ ‬ה‭"‬עליות‭" ‬לתורה‭, ‬כדי‭ ‬למנוע‭ ‬מחלוקת‭, ‬וטוב‭ ‬לתקן‭ ‬תקנות‭ ‬מיוחדות‭ ‬לצורך‭ ‬זה‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭.‬

הזכרת‭ ‬סכום

ה‭. ‬ מנהגו‭ ‬של‭ ‬חכם‭ ‬צדקה‭ ‬חוצין‭ ‬זצ‭"‬ל‭ ‬היה‭ ‬להזכיר‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬סכום‭ ‬הקניה‭ ‬בלי‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬שם‭ ‬המטבע‭ [‬לירה‭, ‬שקל‭, ‬דולר‭ ‬וכו‭'] . ‬אמנם‭, ‬למעשה‭ – ‬נהגו‭ ‬להקל‭ ‬בזה‭.‬

אמר‭ ‬סכום‭ ‬ולא‭ ‬זכה

ו‭. ‬ אדם‭ ‬שהציע‭ ‬סכומי‭ ‬כסף‭ ‬במהלך‭ ‬המכירה‭ ‬ובסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬זכה‭ ‬במצווה‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬הסכומים‭ ‬שהציע‭ ‬במהלך‭ ‬המכירה‭ ‬ולא‭ ‬לתת‭ ‬אותם‭ ‬לצדקה‭.‬

הוספה‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬מנת‭ ‬לקנות

ז‭. ‬ אסור‭ ‬לאדם‭ ‬שאינו‭ ‬מתכוון‭ ‬לקנות‭ ‬את‭ ‬המצווה‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬סכומי‭ ‬הקניה‭ ‬מתוך‭ ‬כוונה‭ ‬שהמתחרה‭ ‬יוסיף‭ ‬גם‭ ‬הוא‭ ‬ובית‭ ‬הכנסת‭ ‬ירוויח‭, ‬משום‭ ‬שיש‭ ‬בכך‭ ‬שקר‭ ‬וגם‭ ‬לחץ‭ ‬פסול‭ ‬על‭ ‬הקונה‭ ‬להוסיף‭ ‬דמים‭.‬

זמן‭ ‬המכירה

ח‭. ‬ בזמן‭ ‬שמוכרים‭ ‬את‭ ‬העליות‭ ‬והמצוות‭ ‬צריך‭ ‬הציבור‭ ‬להיזהר‭ ‬לא‭ ‬לדבר‭ ‬דברים‭ ‬בטלים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭. ‬וראוי‭ ‬לכל‭ ‬אדם‭ ‬לנצל‭ ‬זמן‭ ‬זה‭ ‬לאמירת‭ ‬תהילים‭ ‬או‭ ‬לימוד‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭", ‬וכיו‭"‬ב‭.‬

לא‭ ‬זכה‭ ‬במצווה

ט‭.‬‭ ‬ אדם‭ ‬שהציע‭ ‬סכומים‭ ‬לקניית‭ ‬עליה‭ ‬או‭ ‬מצווה‭ ‬וזכה‭ ‬בה‭ ‬אחר‭ – ‬לא‭ ‬יריב‭ ‬עם‭ ‬חברו‭ ‬או‭ ‬יכעס‭ ‬אפילו‭ ‬מעט‭ ‬בשל‭ ‬כך‭. ‬ואפילו‭ ‬אם‭ ‬לדעתו‭ ‬נעשה‭ ‬לו‭ ‬עוול‭ ‬או‭ ‬שנגרם‭ ‬לו‭ ‬עלבון‭ – ‬ימחל‭ ‬לחברו‭ ‬בלב‭ ‬שלם‭. ‬ומעלתו‭ ‬של‭ ‬המוחל‭ ‬על‭ ‬עלבונו‭ ‬גדולה‭ ‬מאד‭, ‬ועליו‭ ‬נאמר‭: "‬ואוהביו‭ ‬כצאת‭ ‬השמש‭ ‬בגבורתו‭".‬

הוספה‭ ‬על‭ ‬הצעת‭ ‬הרב

י‭.‬ מותר‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬סכום‭ ‬שהציע‭ ‬הרב‭ ‬כדי‭ ‬לזכות‭ ‬במצווה‭ ‬או‭ ‬בעליה‭, ‬אפילו‭ ‬שבכך‭ ‬מונע‭ ‬מן‭ ‬הרב‭ ‬לעשות‭ ‬מצווה‭ ‬זו‭, ‬ואין‭ ‬בזה‭ ‬פגיעה‭ ‬בכבוד‭ ‬הרב‭, ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬בכך‭ ‬שהאדם‭ ‬חפץ‭ ‬במצוות‭ ‬משום‭ ‬פגיעה‭ ‬בכבוד‭ ‬הרב‭.‬

הוספה‭ ‬על‭ ‬הצעת‭ ‬אביו

יא‭. ‬ אסור‭ ‬לאדם‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬הצעת‭ ‬אביו‭ ‬ולגרום‭ ‬לכך‭ ‬שאביו‭ ‬לא‭ ‬יזכה‭ ‬במצווה‭ ‬או‭ ‬בעליה‭, ‬משום‭ ‬שנראה‭ ‬כמזלזל‭ ‬באביו‭.‬

קניית‭ ‬מצווה‭ ‬לאחר

יב‭. ‬ מותר‭ ‬לאדם‭ ‬לקנות‭ ‬עלייה‭ ‬או‭ ‬מצווה‭ ‬ולכבד‭ ‬את‭ ‬חברו‭, ‬בתנאי‭ ‬שאין‭ ‬בכך‭ ‬משום‭ ‬שוחד‭ ‬או‭ ‬ריבית‭, ‬כדלקמן‭.‬

קניית‭ ‬מצווה‭ ‬לדיין

יג‭. ‬ אסור‭ ‬לאדם‭ ‬לקנות‭ ‬עלייה‭ ‬או‭ ‬מצווה‭ ‬עבור‭ ‬דיין‭ ‬שאמור‭ ‬לשבת‭ ‬בדין‭ ‬הקשור‭ ‬אליו‭, ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬פנה‭ ‬אליו‭ ‬לדון‭, ‬שהרי‭ ‬זהו‭ ‬שוחד‭.‬

דיין‭ ‬שקנו‭ ‬מצווה‭ ‬עבורו

יד‭. ‬ אסור‭ ‬לדיין‭ ‬לעלות‭ ‬לעליה‭ ‬או‭ ‬למצווה‭ ‬שקנה‭ ‬עבורו‭ ‬נידון‭ ‬אשר‭ ‬הוא‭ ‬יושב‭ ‬בדינו‭, ‬אם‭ ‬נראה‭ ‬הדבר‭ ‬כשוחד‭. ‬אמנם‭, ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הדבר‭ ‬נראה‭ ‬כשוחד‭, ‬כגון‭ ‬שאותו‭ ‬אדם‭ ‬רגיל‭ ‬לקנות‭ ‬עליות‭ ‬ומצוות‭ ‬ולכבד‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬דיין‭ – ‬ינסה‭ ‬הדיין‭ ‬להשתמט‭ ‬מעלייה‭ ‬זו‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬יצליח‭.‬‭ ‬יעלה‭ ‬ויפרע‭ ‬הוא‭ ‬את‭ ‬סכום‭ ‬הקניה‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭.‬

קנייה‭ ‬עבור‭ ‬מלווה

טו‭. ‬ אסור‭ ‬ללווה‭ ‬לקנות‭ ‬מצווה‭ ‬או‭ ‬עליה‭ ‬עבור‭ ‬אדם‭ ‬שהלווה‭ ‬לו‭, ‬משום‭ ‬לאו‭ ‬דריבית‭.‬

עליה‭ ‬המוחזקת‭ ‬לרב

טז‭. ‬ טעו‭ ‬ומכרו‭ ‬עליה‭ ‬המוחזקת‭ ‬לרב‭, ‬כגון‭: ‬עליית‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" – ‬יעלו‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬לעליה‭ ‬זו‭, ‬כמנהגם‭ ‬משום‭ ‬שהיה‭ ‬זה‭ ‬מקח‭ ‬טעות‭.‬

סיום‭ ‬המכירה

יז‭. ‬ כל‭ ‬זמן‭ ‬המכירה‭ ‬עד‭ ‬שהכריז‭ ‬הגבאי‭: "‬זכה‭" – ‬יכולים‭ ‬הציבור‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬סכומי‭ ‬הקניה‭, ‬ואין‭ ‬סכום‭ ‬המכירה‭ ‬נקבע‭ ‬עד‭ ‬שיאמר‭ ‬הגבאי‭: "‬זכה‭". ‬משאמר‭ ‬הגבאי‭: "‬זכה‭" – ‬הסתיימה‭ ‬מכירת‭ ‬אותה‭ ‬מצווה‭ ‬ואין‭ ‬לשנות‭ ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬יוסיף‭ ‬אחר‭.‬

הכרזה‭ ‬בטעות

יח‭. ‬ מכרו‭ ‬עליה‭ ‬או‭ ‬מצווה‭ ‬והכריז‭ ‬הגבאי‭ ‬שפלוני‭ ‬זכה‭ ‬בה‭, ‬וקם‭ ‬אותו‭ ‬אדם‭ ‬ואמר‭ ‬שטעה‭ ‬הגבאי‭ ‬ולא‭ ‬הוא‭ ‬הקונה‭ – ‬אינו‭ ‬חייב‭ ‬לשלם‭.‬

תשלום‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת

יט‭.‬ הקונה‭ ‬עליה‭ ‬או‭ ‬מצווה‭ – ‬חייב‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬סכום‭ ‬הכסף‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בו‭ ‬קנה‭ ‬את‭ ‬העליה‭, ‬ואין‭ ‬הקונה‭ ‬רשאי‭ ‬לתת‭ ‬סכום‭ ‬כסף‭ ‬זה‭ ‬למוסד‭ ‬אחר‭ ‬או‭ ‬מטרה‭ ‬אחרת‭, ‬אפילו‭ ‬לא‭ ‬למטרת‭ ‬צדקה‭ ‬אחרת‭.‬

‭"‬מי‭ ‬שברך‭" ‬לקונה

כ‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לברך‭ ‬את‭ ‬קונה‭ ‬המצווה‭ ‬או‭ ‬העליה‭ ‬בנוסח‭: "‬בעבור‭ ‬שנדב‭", ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לברכו‭ ‬בנוסח‭: "‬בעבור‭ ‬שנדר‭", ‬ואין‭ ‬להקפיד‭ ‬בזה‭, ‬ויאמרו‭ ‬כפי‭ ‬שירצו‭.‬

קנה‭ ‬ולא‭ ‬היה‭ ‬שם‭ ‬בזמן‭ ‬העלייה

כא‭. ‬ אדם‭ ‬שקנה‭ ‬עלייה‭ ‬ולבסוף‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בזמן‭ ‬העלייה‭, ‬חייב‭ ‬לשלם‭ ‬אפילו‭ ‬שלא‭ ‬היה‭ ‬שם‭ ‬בזמן‭ ‬העליה‭.‬

מכירת‭ ‬ראשון‭ ‬ב‭"‬בראשית‭"‬

כב‭. ‬ במקום‭ ‬שנהגו‭ ‬למכור‭ ‬בשבת‭ "‬בראשית‭" ‬את‭ ‬עליית‭ ‬ראשון‭ ‬לישראל‭ ‬במקום‭ ‬לכהן‭, ‬רשאים‭ ‬למכור‭.‬

התרמה‭ ‬בעת‭ ‬העלייה

כג‭. ‬ אדם‭ ‬שעלה‭ ‬לתורה‭ ‬ובגמר‭ ‬העלייה‭ ‬ברכו‭ ‬החזן‭: "‬בעבור‭ ‬שייתן‭ ‬מתנה‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭" ‬מבלי‭ ‬שהעולה‭ ‬ביקש‭ ‬זאת‭, ‬אם‭ ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬מנהגם‭ ‬שכל‭ ‬עולה‭ ‬מתנדב‭ ‬לתת‭ ‬מתנה‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בעת‭ ‬העליה‭ – ‬הרי‭ ‬על‭ ‬דעת‭ ‬זה‭ ‬עלה‭ ‬וחייב‭ ‬לשלם‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬נהגו‭ ‬שכל‭ ‬עולה‭ ‬מתנדב‭ ‬לתת‭ ‬מתנה‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בעת‭ ‬העליה‭ – ‬אינו‭ ‬חייב‭ ‬לשלם‭.‬

תרומה‭ ‬פעמיים

כד‭. ‬ קנה‭ ‬עליה‭ ‬בסכום‭ ‬מסוים‭ ‬ובסיום‭ ‬העלייה‭ ‬ברכו‭ ‬אותו‭ ‬שוב‭ ‬והזכירו‭ ‬שהתנדב‭ ‬את‭ ‬אותו‭ ‬הסכום‭, ‬אם‭ ‬מנהגם‭ ‬לברך‭ ‬פעם‭ ‬נוספת‭ ‬עבור‭ ‬אותה‭ ‬תרומה‭ – ‬הרי‭ ‬זו‭ ‬תרומה‭ ‬אחת‭, ‬ואם‭ ‬אין‭ ‬מנהגם‭ ‬לברך‭ ‬שנית‭ ‬עבור‭ ‬אותה‭ ‬תרומה‭ – ‬הרי‭ ‬זו‭ ‬תרומה‭ ‬חדשה‭.‬

קנייה‭ ‬מכספי‭ ‬מעשר

כה‭. ‬ הכלל‭ ‬הוא‭: ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬שאדם‭ ‬חייב‭ ‬לעשותו‭ – ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לשלם‭ ‬אותו‭ ‬ממעשר‭ ‬כספים‭, ‬ולכן‭ ‬אם‭ ‬נוהג‭ ‬לקנות‭ "‬מפטיר‭" ‬כל‭ ‬שנה‭ – ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לשלם‭ ‬לבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ממעשר‭ ‬כספים‭, ‬אבל‭ ‬אם‭ ‬רוצה‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬הסכום‭ ‬מעבר‭ ‬למה‭ ‬שרגיל‭ ‬לתת‭ ‬כדי‭ ‬לזכות‭ ‬במצוה‭ – ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬את‭ ‬התוספת‭ ‬כנדבה‭ ‬ממעשר‭ ‬כספים‭.‬

דילוג לתוכן