הדור בלבושו
א. צריך לישב בכבוד אצל השולחן הדור בלבושו כמו שיושב לפני גדולים, ובפרט בשעה שמברך ברכת המזון.
שפע לימות השבוע
ב. כתב האר"י ז"ל: "בליל שבת יניח לאחר ברכת המזון על השולחן את הכוס של ברכת המזון עם מעט מהיין וקצת לחם תחת המפה אבל לא לחם שלם, והוא להמשיך שפע משפע ברכות השבת לכל השבוע".
מגדול
ג. בשבת ובכל יום שמתפללים בו מוסף וכן במוצאי שבת, בסעודת ברית ובפורים אומרים בברכת המזון: "מִגְדּוֹל ישועות מלכו" במקום: "מגדיל ישועות מלכו".
"רצה והחליצנו"
ד. מוסיפים בשבת "רצה והחליצנו" וכו' בברכת המזון בין "רחם" לברכת "בונה ירושלים".
נוסח 'זוּנֵנוּ' ו'רְעֵנוּ' בשבת
ה. יש לומר בנוסח ברכת 'רחם': 'רְעֵנוּ' 'זוּנֵנו', וביאורו: דרך בקשה, שמבקשים מהקב"ה שירעה אותנו ושיזון אותנו.
לא הזכיר "רצה והחליצנו"
ו. לא הזכיר "רצה והחליצנו" במקומו והתחיל את ברכת "בונה ירושלים", ואפילו אמר מילות: "ברוך אתה" של ברכת "בונה ירושלים", אם לא הזכיר שם ה' – חוזר ל"רצה והחליצנו" וממשיך את ברכתו על הסדר עד סופה.
הזכיר ה' ולא חתם
ז. הזכיר שם ה' ואמר: "ברוך אתה ה'", אך עדיין לא חתם: "בונה ירושלים" – אומר: "למדני חקיך" וחוזר ואומר: "רצה והחליצנו" וממשיך את ברכתו על הסדר עד סופה.
אמר תיבת "בונה"
ח. הזכיר גם מילת "בונה" ואמר: "ברוך אתה ה' בונה" – מסיים את הברכה במילה "ירושלים", ומוסיף לברכת המזון ברכה בשם ומלכות, כדלהלן: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שנתן שבתות למנוחה לעמו ישראל באהבה לאות ולברית, ברוך אתה ה' מקדש השבת".
סיים "בונה ירושלים"
ט. סיים את ברכת "בונה ירושלים" ונזכר ששכח "רצה והחליצנו" לפני שהתחיל ברכת "הטוב והמטיב" – אומר בשם ומלכות: "ברוך אתה ה' א-להינו מלך העולם שנתן שבתות למנוחה" וכו'.
התחיל ברכת "הטוב והמטיב"
י. התחיל את ברכת "הטוב והמטיב" [דהיינו, לאחר שאמר: "ברוך אתה ה' בונה ירושלים", התחיל לומר מתוך שגרה: "ברוך אתה ה' א-להינו מלך העולם", על דעת להמשיך: "הא-ל אבינו מלכנו אדירנו" וכו'], ונזכר שלא אמר: "רצה והחליצנו" – חוזר לראש ברכת המזון. ואפילו אם אמר רק את מילת "ברוך" של ברכת "הטוב והמטיב" – חוזר לראש ברכת המזון.
חזרה בסעודה שלישית
יא. שכח ולא הזכיר "רצה והחליצנו" – חוזר לומר "ברכת המזון" מתחילה [כפי שנתבאר לעיל] בסעודה ראשונה ושנייה לכל הדעות. אמנם, לגבי סעודה שלישית נחלקו הפוסקים, לדעת מרן בעל השולחן ערוך – לא צריך לחזור ולברך, אולם לדעת חכמי הקבלה וגאון עוזנו בעל הבן איש חי – צריך לחזור ולברך. ועל כן, אם יש שם אדם שאכל ועדיין לא ברך "ברכת המזון" – הטוב ביותר הוא שחברו שאכל יברך ויוציאנו ידי חובה. אין שם אדם שיכול להוציאו ידי חובת "ברכת המזון" – אם עדיין לא שקעה החמה, טוב שיטול ידיו בלי ברכה, יברך המוציא ויאכל כזית לחם ויחזור ויברך ברכת המזון שנית. מיהו אם סיים סעודתו בלילה ושכח לומר רצה לכו"ע אינו חוזר.
ברכת מעין שלוש
יב. בברכת מעין שלוש שלאחר מיני מזונות או פירות משבעת המינים או שתיית יין, מזכירים מענינא דיומא, ולכן בשבת אומר: "ורצה והחליצנו ביום השבת הזה", ואם שכח ולא הזכיר – אין מחזירים אותו.
יג. אם כבר אמר: "כי אתה טוב ומטיב לכל", אף על פי שלא סיים – לא יחזור, אלא יהרהר את הדברים בליבו.
ברכה מתוך סידור
יד. ירגיל את עצמו לקרוא את ברכת המזון מתוך הסידור בשבת, אף על פי שיודע את ברכת המזון בעל פה, כדי שיראה שינוי בכך שהוא מחזיק סידור בידיו. ומתוך כך ישאל את עצמו מדוע הוא מחזיק סידור שזה דבר שאין הוא מורגל בו, ויזכר על ידי כך לומר "רצה" בשבת.