קידוש במקום סעודה
א. "אין קידוש אלא במקום סעודה", דכתיב: "וקראת לשבת עונג". ודרשו חז"ל: "במקום שקראת לשבת", דהיינו במקום שמקדשים את השבת "שם יהיה העונג", שם תהיה הסעודה. ולכן, צריך אדם לקדש במקום הסעודה (ובגדר סעודה ראה להלן סעי' ט"ו), ומי שקידש ולא סעד – לא יצא ידי חובת קידוש. וכן אם קידש בבית זה ורוצה לאכול במקום אחר (יבואר לקמן) – לא יצא ידי חובת קידוש, וצריך לחזור ולקדש קודם שיאכל בבית השני.
קידוש בבית הכנסת
ב. כיון שאין קידוש אלא במקום סעודה, השומע קידוש בביהכנ"ס – לא יוצא ידי חובת קידוש, אא"כ יאכל שם שיעור סעודה [כדלקמן].
מקום הקידוש והסעודה
ג. למרות שהכלל הוא: "אין קידוש אלא במקום סעודה", אין הכוונה לחייב את האדם לשבת בזמן הארוחה על אותו כסא עליו ישב בזמן הקידוש, אלא מותר להחליף כסאות סביב אותו השולחן.
קידוש וסעודה בחדר גדול
ד. המקדש בפינה אחת בחדר גדול והתכוון לאכול שם ושינה דעתו ורוצה לאכול בפינה אחרת באותו החדר, אפילו אם מדובר בחדר גדול מאוד – אינו צריך לחזור ולקדש, ומ"מ לכתחילה – יאכל כזית לחם או ישתה רביעית יין באותו מקום שקידש.
שינוי חדר בסעודה לחדר שאינו נראה
ה. המקדש בחדר אחד וחשב לאכול שם, ורוצה לשנות מקום ולאכול בחדר אחר שאינו נראה מן החדר הראשון – צריך לקדש פעם נוספת [בין אם עבר מאונס ובין אם מרצון]. וכשמקדש פעם נוספת – צריך לחזור על כל הקידוש, בין בלילה ובין ביום.
שינוי חדר בסעודה לחדר נראה
ו. המקדש בחדר אחד וחשב לאכול שם, ושינה דעתו ורוצה לשנות מקום ולאכול בחדר אחר או במרפסת, והחדר שרוצה לעבור אליו נראה מהחדר בו קידש – יש אומרים שצריך לקדש פעם נוספת, ויש אומרים שאין צריך לקדש פעם נוספת [למרות שלכתחילה לא טוב לעבור אפילו למקום שנראה ממקום הקידוש], וכן ההלכה. ומ"מ לכתחילה – יאכל כזית לחם או ישתה רביעית יין באותו מקום שקידש.
קידש ודעתו לאכול בחדר אחר
ז. המקדש בחדר אחד ובשעת הקידוש חשב המקדש לעבור ולאכול בחדר אחר באותו בית – אין צריך לחזור ולקדש פעם נוספת, אך לא יעשה כן לכתחילה.
שינוי בית
ח. המקדש בבית אחד ובזמן הקידוש חשב לאכול באותו הבית, ושינה דעתו ורוצה לאכול בבית אחר – לא יצא ידי חובת קידוש, וצריך לחזור ולקדש לפני שיאכל בבית האחר. ואפילו אם חשב בזמן הקידוש לאכול בבית השני – לא יצא ידי חובת קידוש, וצריך לחזור ולקדש בבית השני [מיהו אם הוא רואה את הבית השני ממקום הקידוש – בדיעבד יצא י"ח אבל לכתחילה – אין לעשות כן]. לכן השומע קידוש בבית הכנסת וחשב לצאת ידי חובת קידוש על מה שיאכל בביתו, אם לא אכל בבית הכנסת שיעור סעודה – צריך לחזור ולקדש בביתו.
ט. במקום הצורך, כאשר שומע אדם קידוש ונאלץ ללכת אחר הקידוש בלא שיאכל ורוצה לצאת יד"ח קידוש – ישתה רביעית יין לאחר הקידוש ואז יוכל ללכת למקום אחר.
כמו"כ בחג הסוכות – אם קידש בסוכה, וירד גשם ונאלץ להיכנס לביתו – יקפיד לשתות רביעית יין מיד לאחר הקידוש בסוכה ורק אח"כ יכנס לביתו.
לצאת ידי חובת קידוש על ידי אכילה
י. השומע קידוש מאחרים – לא יצא ידי חובת קידוש במקום סעודה במה שהמקדש אכל או שתה וכנ"ל, אלא צריך שהשומע בעצמו יאכל או ישתה.
קידוש במקום סעודה – בלילה וביום
יא. אין הבדל בין קידוש היום לקידוש הלילה בעניין קידוש במקום סעודה, למרות שקידוש היום יותר קל מקידוש הלילה לעניינים אחרים, בעניין קידוש במקום סעודה – דיניהם שווים.