הידור בנרות שבת
א. מצווה מן המובחר להדליק נרות שבת בשמן זית. אמנם, מעיקר הדין – מותר להדליק בכל השמנים האחרים [חוץ מהשמנים המנויים בפרק "במה מדליקין", משום שאינם נסרכים יפה אחרי הפתילה] וכן בנרות שעווה ופרפין וכו'.
סגולת הדלקה בשמן זית
ב. הדלקת נרות בשמן זית הנה סגולה לזכות בבן תלמיד-חכם.
הדלקה בשמן אחר
ג. כאשר הדלקה בשמן זית מפיצה ריח רע שמפריע לבני הבית – אפשר להדליק בשמן אחר. אם גם הדלקה בשמן אחר מפריעה – ידליקו בנרות שעווה או פרפין וכדו'.
שמן זית לאכילה
ד. רצוי להדליק ב'שמן זית' הראוי לאכילה, מפני ששמן זית שאינו ראוי לאכילה ראוי לומר עליו את הפסוק: "הקריבהו נא לפחתך הירצך או הישא פניך". כלומר, דבר שאדם לא ירצה בו מחמת מיאוסו, גם לה' הוא לא ירצה. וכשאין שמן זית הראוי לאכילה ויש רק שמן שאינו ראוי לאכילה או נרות שעווה או פרפין וכדו' – עדיף להדליק בנרות שעווה או פרפין וכדו'.
שמן שתחת מיטה
ה. לא ידליק נרות שבת בשמן שהיה תחת המיטה בלילה כשישנו עליה, משום ששורה עליו רוח רעה ונפסל לאכילה.
שמן בקדושת שביעית
ו. מותר להדליק נרות שבת בשמן שיש בו קדושת שביעית.
הדלקה בשמן זית "בלי נדר"
ז. בפעם הראשונה שאשה מדליקה נרות שבת בשמן, תאמר שעושה כך בלי נדר, מפני שיתכן שיקרה ולא יזדמן לה שמן להדלקה או שתהיה מחוץ לבית ולא תמצא שמן להדלקה, וכדי שלא תכנס לחשש בעניין נדרים, טוב שתאמר בפעם הראשונה שמתחילה לנהוג כן בלי נדר.
שמן זית בבני זוג
ח. בני זוג שאך נישאו ובבית הורי הבעל או האשה הנהיגו להדליק נרות שבת בשמן זית או בשאר שמנים, ואחרי חתונתם רוצה האשה להדליק נרות שבת עשויים שעווה או פרפין וכדו' – אין האשה או הבעל צריכים התרת נדרים. אמנם, אם אחרי שנישאו נהגו להדליק נרות שבת בשמן [ואפילו פעם אחת], ואחרי זמן מה רוצים לשנות מנהגם – צריכים התרת נדרים.
ט. מותר להדליק נרות שבת העשויים מגוש חֵלֶב הנתון בתוך שֶמֶן נוזלי, אבל ללא שמן – אסור.
י. מותר להדליק נר חלב, דהיינו פתילה הכרוכה בחלב. מיהו, אם מדליק את הנר חֵלֶב בתוך צלחת – צריך להיזהר שלא יטפטף חלב מהותך על הצלחת, וכמובן שאסור להתיכם ולהדביקם לצלחת. נרות סתם, שאינו יודע בוודאות אם הם עשויים מחלב או לא – מותר כיום להדביקם לצלחת, משום שנרות חלב לא מצויים.
הדלקה בגז
יא. מותר להדליק נרות שבת בתאורת גז, למרות שאין שם לא שמן ולא פתילה [ומותר להעדיפו על הדלקה בשמן, בין אם ריח השמן מפריע לו ובין אם נהנה מאור הגז יותר מאשר מאור הנר וכדו'], מפני שמן הדין – ע"פ הפשט אין חיוב להדליק דווקא נר שיש בו שמן ופתילה. אמנם, כשמדליק נר שבת בתאורת גז – צריך לשים לב שיש במיכל מספיק גז כשיעור שידלוק עד גמר הסעודה.
ניתוק שינוי תאורת גז
יב. אסור להנמיך או להגביה את להבת האש בתאורת גז בשבת, משום הבערה וכיבוי. וכשם שצריך ליזהר שלא להטות נרות רגילים, כך צריך ליזהר שלא להנמיך או להגביה את להבות הגז, לכן יש למנוע אפשרות של הגבהה או הנמכה של הלהבות על-ידי הדבקת נייר וכדו' מבעוד יום על כפתור הגז.
הדלקה באור חשמל
יג. אין להדליק נרות שבת במנורות המחוברות לרשת החשמל, מכמה טעמים: א. משום שא"א לברך על דבר שאינו בידו של האדם, וכשמדובר ברשת החשמל אין אספקת החשמל בידו, משום שאין לו שליטה על אספקת החשמל. ב. משום שצריך לברך על אור קיים, ובשעת הברכה האור של מנורות החשמל עדיין לא קיים.
כיבוי חשמל לפני הדלקה
יד. מן הדין אין צורך לכבות את אור החשמל לפני שמדליקים את נרות השבת, ומותר להדליק נרות שבת כאשר יש אור מסביב, בין אם זה אור החשמל ובין אם אור השמש או כל מקור אור אחר.
הדלקה בפנס
טו. מותר להדליק נרות שבת ולברך על מנורה או פנס הפועלים ע"י סוללה [והנורה היא נורת להט), ובתנאי שיש בסוללה כח להדליק את הפנס עד אחרי הסעודה.
הדלקה בנפט
טז. מעיקר הדין – מותר להדליק נר שבת מנפט, אך כיום לא נוהגים להדליק בו.
הדלקה בבנזין או בספירט
יז. אין להדליק נרות שבת בנפט לבן, כגון: בנזין או ספירט מחשש סכנה [שמא יאחז בכתלי הבית וידליק את הבית]. וצריך להיזהר בזה גם בימות החול.
הדלקה במנורת קנים
יח. אסור להדליק במנורה ממתכת בעלת שבעה קנים, משום שיש איסור לעשות מנורה בתבנית המנורה שהייתה בבית המקדש. ואפילו אם קנה אחד גבוה ואחד נמוך – אסור להדליק בה, ואפילו אם הקנים עגולים וכדו'.