לבישת‭ ‬בגדי‭ ‬שבת‭ ‬ורחיצה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת

מצוה‭ ‬לרחוץ‭ ‬לשבת

א‭. ‬ מצווה‭ ‬לרחוץ‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭. ‬ומובא‭ ‬בגמ‭' ‬שבת‭: "‬דאמר‭ ‬רב‭ ‬יהודה‭ ‬אמר‭ ‬רב‭: ‬כך‭ ‬היה‭ ‬מנהגו‭ ‬של‭ ‬רבי‭ ‬יהודה‭ ‬בר‭ ‬אלעאי‭: ‬ערב‭ ‬שבת‭ ‬מביאים‭ ‬לו‭ ‬עריבה‭ ‬מלאה‭ ‬חמין‭ ‬ורוחץ‭ ‬פניו‭ ‬ידיו‭ ‬ורגליו‭, ‬ומתעטף‭, ‬ויושב‭ ‬בסדינין‭ ‬המצויצין‭ ‬ודומה‭ ‬למלאך‭ ‬ד‭' ‬צבאות‭".‬

וכתב‭ ‬הרמב‭"‬ם‭: "‬ארבע‭ ‬דברים‭ ‬נאמרו‭ ‬בשבת‭, ‬שנים‭ ‬מדברי‭ ‬תורה‭ ‬ושנים‭ ‬מדברי‭ ‬סופרים‭, ‬והן‭ ‬מפורשין‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬הנביאים‭. ‬שבתורה‭ – ‬זכור‭ ‬ושמור‭. ‬ושנתפרשו‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬הנביאים‭ – ‬כבוד‭ ‬ועונג‭, ‬שנא‭': '‬וקראת‭ ‬לשבת‭ ‬עונג‭ ‬לקדוש‭ ‬ה‭' ‬מכובד‭'". ‬ובהלכה‭ ‬ב‭': "‬איזהו‭ ‬כבוד‭? ‬זה‭ ‬שאמרו‭ ‬חכמים‭ ‬שמצוה‭ ‬על‭ ‬אדם‭ ‬לרחוץ‭ ‬פניו‭ ‬ידיו‭ ‬ורגליו‭ ‬בחמין‭ ‬בע‭"‬ש‭ ‬מפני‭ ‬כבוד‭ ‬השבת‭"….‬

ב‭. ‬ המצוה‭ ‬לרחוץ‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ ‬חלה‭ ‬על‭ ‬אנשים‭ ‬ועל‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭.‬

רחיצת‭ ‬כל‭ ‬הגוף

ג‭. ‬ אף‭ ‬שבגמ‭' ‬מוזכר‭ ‬רחיצת‭ (‬פניו‭) ‬ידיו‭ ‬ורגליו‭, ‬כתבו‭ ‬הראשונים‭ ‬שהלשון‭ ‬לאו‭ ‬דוקא‭ ‬אלא‭ ‬רחיצת‭ ‬ערב‭ ‬שבת‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬רחיצת‭ ‬כל‭ ‬גופו‭ ‬בחמין‭. ‬ולשון‭ ‬השו‭"‬ע‭ ‬עם‭ ‬תוספת‭ ‬הרמ‭"‬א‭: "‬מצוה‭ ‬לרחוץ‭ (‬כל‭ ‬גופו‭, ‬ואם‭ ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ – ‬ירחוץ‭) ‬פניו‭ ‬ידיו‭ ‬ורגליו‭ ‬בחמין‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭". ‬להלכה‭ – ‬מצוה‭ ‬לרחוץ‭ ‬כל‭ ‬גופו‭ ‬בחמין‭ ‬בע‭"‬ש‭, ‬אמנם‭ ‬אדם‭ ‬שקשה‭ ‬לו‭ ‬לרחוץ‭ ‬כל‭ ‬גופו‭ – ‬יכול‭ ‬להסתפק‭ ‬ברחיצת‭ ‬פניו‭ ‬ידיו‭ ‬ורגליו‭ (‬מיהו‭ ‬ברגליו‭ ‬ניתן‭ ‬להקל‭ ‬במקום‭ ‬הצורך‭ ‬‮–‬‭ ‬ראה‭ ‬בסעי‭' ‬הבא‭). ‬וכתב‭ ‬ר‭"‬ת‭: "‬ונקיות‭ ‬הגוף‭ ‬תחדש‭ ‬את‭ ‬נקיות‭ ‬הלב‭, ‬וטינוף‭ ‬הגוף‭ ‬יטנף‭ ‬כמו‭ ‬כן‭ ‬הלב‭".‬

רחיצת‭ ‬הרגליים

ד‭. ‬ המשנ‭"‬ב‭ ‬כתב‭ ‬שלא‭ ‬נהגו‭ ‬להיזהר‭ ‬ברחיצת‭ ‬רגליים‭. ‬ואפשר‭ ‬שהטעם‭ ‬הוא‭ ‬משום‭ ‬שבעבר‭ ‬הלכו‭ ‬יחפים‭ ‬והיה‭ ‬אבק‭ ‬על‭ ‬רגליהם‭, ‬אך‭ ‬כיום‭ ‬נועלים‭ ‬מנעלים‭. ‬מכל‭ ‬מקום‭, ‬להלכה‭: ‬יש‭ ‬לרחוץ‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬רגליו‭, ‬כיון‭ ‬שיש‭ ‬גם‭ ‬טעם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭ ‬שטומאת‭ ‬הרגלים‭ ‬עוברת‭ ‬רק‭ ‬ברחיצת‭ ‬ערב‭ ‬שבת‭.‬

דילוג לתוכן