עשיית מלאכה בער"ש
א. כתב מרן: "העושה מלאכה בע"ש מן המנחה ולמעלה אינו רואה סימן ברכה. יש מפרשים – מנחה גדולה [משש שעות ומחצה], ויש מפרשים – מנחה קטנה [מתשע שעות ומחצה]".
להלכה: אסור לעשות מלאכת קבע מזמן מנחה קטנה, אם מקבל עליה שכר. אבל מותר לעשות מלאכה מזמן מנחה קטנה ואילך אם היא מלאכת עראי, ומותר אפילו אם מקבל עליה שכר, וכל זאת בתנאי שהשלים את כל הכנות השבת.
מלאכת עראי בער"ש
ב. על כן, מותר לאדם לכתוב מכתב לחברו וכדו' גם אחרי זמן מנחה קטנה אם הושלמו כל הכנותיו לשבת, משום שהיא מלאכת עראי ואפי' בשכר. אך לכתבנית וכדו' שזו מלאכת קבע שלה ומקבלת עליה שכר – אסור.
כתיבת חידושי תורה
ג. מותר לכתוב חידושי תורה לעצמו גם אחרי זמן מנחה קטנה בערב שבת, אך לכתוב מזוזות וכדו' לאחרים בשכר – אסור.
מלאכת קבע לכבוד שבת
ד. מותר לעשות מלאכה אחרי זמן מנחה קטנה, אפילו אם זו מלאכת קבע, אם עושה לצורך שבת ואינו מקבל עליה שכר.
שכר מלאכת ער"ש
ה. מותר לעשות מלאכה בשכר אחרי זמן מנחה קטנה, אפילו אם זו מלאכת קבע, אם הוא אדם שזקוק לכסף כדי לקנות צרכי שבת (אף אם יש בידו לחם ויין אלא שרוצה לקנות בשר ודגים).
מכירה בחנות
ו. יש מתירים למכור בחנות ביום שישי אחרי זמן מנחה קטנה, משום שאין זו מלאכה [אך יש לסגור את החנות מוקדם כדי לא לבוא לחילול שבת]. ולמעשה יש להתיר לבעל מכולת למכור אחרי זמן מנחה קטנה צרכי סעודה בלבד, בתנאי שאשתו תכין צרכי שבת.
תספורת אחר זמן מנחה קטנה
ז. נהגו להקל ולהסתפר גם אחרי זמן מנחה קטנה בערב שבת, משום שניכר שמסתפר לכבוד שבת [וראה עוד בפרק ט' סעיפים מ"ט-נ"ג בענין גילוח ותספורת בערב שבת].
מלאכה אחר סיום צרכי שבת
ח. אשה שסיימה להכין את כל צרכי השבת או שקנתה אוכל מוכן ואינה צריכה לטרוח עוד כדי להכין לשבת – לא תעשה מלאכה חשובה אחרי זמן מנחה קטנה. ואם יש לה זמן פנוי – תלמד.
סיוע בהכנות שבת
ט. בני ישיבות הנשואים – לא ילמדו עד שעה מאוחרת אחר הצהריים בערב שבת, משום שחייבים לסייע לנשותיהם בהכנות לכבוד שבת ובפרט בערבי שבתות הקצרים (וראה לעיל פרק א' סעי' ג').
צפירה בער"ש
י. בזמן אסיפת הסנהדרין והעם הכרזות נעשו ע"י תקיעה בחצוצרה, ובערב שבת – בזמן חכמי הגמרא – תקעו שש תקיעות, ונהגו לתוקען לא רק בארץ ישראל אלא גם בבבל.
יא. כיום מנהג השמעת צפירה בערבי שבתות הינו חשוב מאוד, ואין לבטלו. ובכל מקום ינהיגו צפירה מיוחדת להפסיק את העם ממלאכתם ולזרזם להדלקת הנרות. כשאין אפשרות של צפירה – יכריזו ע"י חצוצרה או כלי זמר אחר שיישמע בכל רחבי העיר.
מלאכת יהודי בער"ש
יב. אסור לתת מלאכה ליהודי אפילו בערב שבת אם יש חשש שיעשנה בשבת, וראה בהרחבה דינים אלו לעיל פרק ג'.