זמן ציצית

מז. לילה – לילה לאו זמן ציצית הוא, שנאמר: "וראיתם אותו"[1] – פרט לכסות לילה, אמנם כל זה הוא בטלית גדול אך טלית קטן טוב ללובשו גם בלילה וכדלקמן[2].

מח. תחילת הזמן בבוקר – הזמן שיכול לברך על עטיפת הטלית בבוקר הוא משיכיר בין תכלת ללבן, ונחלקו מהו שיעור זמן זה: יש אומרים שהוא כשעה אחת לפני הנץ החמה, ויש שמחשבים את השעה כשעה זמנית לפי אורכו של היום, ויש אומרים שהשיעור הוא כשש דקות אחר עמוד השחר, ונוהגים כסברה ראשונה[3].

מט. התעטף קודם הזמן – אם נתעטף בציצית קודם שהגיע זמנה ובירך עליה בטעות – יחזור ויברך עליה כשיגיע זמנה[4].

נ. טלית כשישן – יזהר שלא להסיר את הטלית קטן שעליו בשעת השינה, וכשמשמש מיטתו (ויכול לכורכה סביב צווארו), ורק כשנכנס למרחץ – יסירנו[5].

נא. אם הסיר הטלית קטן מעליו בשעה שישן, יחזור ללובשו מיד כשיקום משנתו לאחר שנטל ידיו, ויברך עליו. אמנם אם קם קודם עמוד השחר ילבשנו בלי ברכה וכשיברך אח"כ על טלית גדול יכוון לפטור גם את הטלית קטן[6].

נב. טלית בחתונה – במקום שנהגו שפורסים על החתן והכלה טלית בשעת החופה, אם עדיין הוא זמן ציצית דהיינו שעדיין לא שקעה החמה, יברך החתן "להתעטף בציצית" (ואם היא חדשה יברך גם "שהחיינו") ויתעטף בה כדי שיעור ד' אמות, ואח"כ יפרסו את הטלית עליהם[7].

[1] במדבר ט"ו, ל"ט.

[2] שו"ע סי' י"ח סעי' א'. בא"ח פרשת לך לך סעי' ט"ו.

[3] שו"ע סי' י"ח סעי' ג'. כה"ח שם ס"ק י"ח. מעשה ניסים (לר"ן כצ'ורי) עמ' קנ"ו אות ו'. ארץ חיים סי' ל'.

[4] אחרונים. עיין כה"ח סי' ח' ס"ק ס"ב. ודין זה שונה מתפילין כיוון שבטלית אין הלילה זמנה, ובתפילין החשש בלילה הוא שמא יישן בהם.

[5] בא"ח פרשת בראשית סעי' ט'. שער הכוונות דף נ"ב . כה"ח סי' כ"א ס"ק ט"ו.

[6] כה"ח סי' ח' ס"ק מ"א. משנ"ב שם ס"ק א'. אחרונים.

[7] כה"ח סי' ח' ס"ק נ"ז (טוב שהרב המסדר קידושין יאמר לחתן שכשמברך "שהחיינו" על הטלית יכוון לפטור גם את בגדיו החדשים, הרהיטים החדשים והכלה החדשה).

דילוג לתוכן