היתר תענית חלום
ח. מותר לאדם שחלם חלום בליל שבת ונפשו עגומה עליו להתענות עליו בשבת, כפי שנפרט לקמן.
גדר חלום רע
ט. יש אומרים שאם לא חלם את אותו החלום שלוש פעמים – לא יתענה. ויש אומרים שבזמן הזה – אין להתענות תענית חלום בשבת כלל, משום שאין אנו בקיאים בפתרון חלומות ואיננו יודעים איזהו חלום טוב ואיזה רע. ולמעשה, בחלומות שיפרטו לקמן גם אם חלם פעם אחת – מתענה. אמנם כתב מרן בשולחן ערוך שהעולם אומרים שנמצא בספרים קדמונים שיש כמה חלומות רעים שמתענים עליהם בשבת, ואלו הם:
א. הרואה ס"ת שנשרף.
ב. הרואה יוה"כ בשעת נעילה, וי"א הרואה יוה"כ אפילו שלא בשעת נעילה.
ג. הרואה קורות ביתו או שיניו שנפלו. ודווקא שיניו שנפלו, אבל הרואה לחייו שנשרו – חלום טוב הוא, דמתו היועצים עליו רעה.
ד. י"א הרואה שקורא בתורה.
ה. י"א שהרואה שנושא אשה – צריך להתענות, מכיון שהנושא אשה נמחלים לו כל עונתיו והראו לו משמים שצריך מחילה על עוונתיו.
ו. חלומות שאמרו בפרק "הרואה" שהם רעים.
י. אם ראה בחלומו על איש יהודי אחר שימות או יחלה – יתפלל עליו ויתן צדקה עבורו ויתענה (החולם). או שיאמר ברמז לחברו שצריך רחמי שמים, ויעשה תשובה, אבל לא יאמר לו בפירוש שחלם עליו שימות וכדו', כי מפני רוב הפחד יכול הוא שימות בלא עת, ויש נספה בלי עתו.
תענית ע"פ חכם
יא. מ"מ לא יתענה מדעתו כדי לא לעבור על איסור תענית בשבת, אלא על פי חכם [מכיון שפתרון החלום משתנה בקל, ויש בזה הרבה חילוקי דינים].
חילופי תענית
יב. מי שחלם אחד מחלומות הנזכרים לעיל, ואין חכם אשר יכול לשואלו אם לצום על חלומו, יש מי שאומר שלא יתענה בשבת אלא יתפלל ויקרא תהלים בשבת וייתן צדקה ביום ראשון [משום שלא כל אחד בקי בפירוש חלומות].
חלום הבא מהרהור
יג. מי שסבל מכאבי שיניים ביום שישי והיה מוטרד מכך מאוד ובליל שבת חלם שנפלו כל שיניו – ודאי שעל כזה חלום לא יצום, שהרי ברור שחלם ששיניו נפלו משום שחשב על שיניו במשך היום.
חלום בצהרי שבת
יד. הישן בשבת בצהריים וחלם אחד מהחלומות שמתענים עליהם – יש מי שאומר שצריך לצום עד השקיעה, ויש מי שאומר שצריך לצום שתים עשרה שעות. ועל כן, לכתחילה – יתענה שתים עשרה שעות, כלומר עד חצות לילה, ואפילו ששאר בני אדם אוכלים בלילה – יתענה עד חצות הלילה, משום שזהו סימן שרוצים לצערו מן השמים.