תנו‭ ‬לב‭ ‬לזכור‭ ‬תמיד‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת

תנו‭ ‬לב‭ ‬לזכור‭ ‬תמיד‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת

זכירת‭ ‬שבת‭ ‬בימי‭ ‬החול

כח‭. ‬ מצווה‭ ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬ולהכין‭ ‬לכבודה‭ ‬גם‭ ‬בימות‭ ‬החול‭, ‬כדברי‭ ‬הפייטן‭: "‬מיום‭ ‬ראשון‭ ‬עד‭ ‬יום‭ ‬שישי‭ ‬לקראת‭ ‬שבת‭ ‬נכספה‭ ‬נפשי‭".‬

דאגה‭ ‬לצרכי‭ ‬שבת

כט‭.‬ נחלקו‭ ‬הלל‭ ‬ושמאי‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬חיוב‭ ‬לדאוג‭ ‬לשבת‭ ‬כבר‭ ‬מיום‭ ‬ראשון‭ ‬או‭ ‬שמא‭ ‬מספיק‭ ‬לדאוג‭ ‬לשבת‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭, ‬כדברי‭ ‬הגמ‭' ‬במסכת‭ ‬ביצה‭: "‬אמרו‭ ‬עליו‭ ‬על‭ ‬שמאי‭ ‬הזקן‭ – ‬כל‭ ‬ימיו‭ ‬היה‭ ‬אוכל‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭. ‬מצא‭ ‬בהמה‭ ‬נאה‭, ‬אומר‭: ‬זו‭ ‬לשבת‭, ‬מצא‭ ‬אחרת‭ ‬נאה‭ ‬הימנה‭ – ‬מניח‭ ‬את‭ ‬השנייה‭ ‬ואוכל‭ ‬את‭ ‬הראשונה‭. ‬אבל‭ ‬הלל‭ ‬הזקן‭ ‬מידה‭ ‬אחרת‭ ‬הייתה‭ ‬לו‭, ‬שכל‭ ‬מעשיו‭ ‬לשם‭ ‬שמים‭, ‬שאמר‭: ‬ברוך‭ ‬ה‭' ‬יום‭ ‬יום‭". ‬כלומר‭, ‬לדעת‭ ‬שמאי‭ ‬צריך‭ ‬לדאוג‭ ‬לשבת‭ ‬כבר‭ ‬מיום‭ ‬ראשון‭, ‬ולכן‭ ‬אדם‭ ‬שמוצא‭ ‬פרי‭ ‬נאה‭ ‬וכדו‭' ‬ביום‭ ‬ראשון‭ ‬צריך‭ ‬לשמור‭ ‬אותו‭ ‬לשבת‭, ‬ואם‭ ‬ימצא‭ ‬אח‭"‬כ‭ ‬יפה‭ ‬הימנו‭ – ‬יאכל‭ ‬את‭ ‬הראשון‭ ‬וישמור‭ ‬את‭ ‬השני‭. ‬ואילו‭ ‬לדעת‭ ‬הלל‭ ‬די‭ ‬לדאוג‭ ‬לשבת‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭. ‬ואע‭"‬פ‭ ‬שבדרך‭ ‬כלל‭ ‬הלכה‭ ‬כהלל‭ ‬במחלוקתו‭ ‬עם‭ ‬שמאי‭ – ‬כאן‭ ‬נפסק‭ ‬הלכה‭ ‬כשמאי‭. ‬וכפי‭ ‬שפירש‭ ‬רש‭"‬י‭: "'‬זכור‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬לקדשו‭' ‬‮–‬‭ "‬וכן‭ ‬פתרונו‭: ‬תנו‭ ‬לב‭ ‬לזכור‭ ‬תמיד‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭, ‬שאם‭ ‬נזדמן‭ ‬לך‭ ‬חפץ‭ ‬יפה‭ ‬תהא‭ ‬מזמינו‭ ‬לשבת‭". ‬ואין‭ ‬זה‭ ‬נקרא‭ ‬מקטני‭ ‬אמונה‭ ‬שדואג‭ ‬מה‭ ‬יאכל‭ ‬למחר‭, ‬שהרי‭ ‬בכל‭ ‬יום‭ ‬מצוה‭ ‬להתעסק‭ ‬במאכלי‭ ‬שבת‭.‬

הכנה‭ ‬לשבת‭ ‬בכל‭ ‬יום

ל‭. ‬ משום‭ ‬כן‭ ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעשות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭ ‬מימות‭ ‬השבוע‭ ‬הכנה‭ ‬כלשהיא‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭.‬

זכירת‭ ‬השבת‭ ‬בתפילה

לא‭. ‬ מצווה‭ ‬לזכור‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬בימות‭ ‬החול‭. ‬ולכן‭ ‬אנו‭ ‬מייחסים‭ ‬את‭ ‬ימי‭ ‬השבוע‭ ‬לשבת‭ ‬לפני‭ ‬שיר‭ ‬של‭ ‬יום‭, ‬ואומרים‭: "‬היום‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬בשבת‭ ‬קודש‭", "‬היום‭ ‬יום‭ ‬שני‭ ‬בשבת‭ ‬קודש‭" ‬וכו‭'. ‬וכשמזכיר‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬צריך‭ ‬לכוון‭ ‬לקיים‭ ‬מצות‭ ‬עשה‭ ‬דאורייתא‭ ‬של‭ "‬זכור‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬לקדשו‭". ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שאומר‭ ‬שגם‭ ‬מקיים‭ ‬מצוה‭ ‬נוספת‭ ‬של‭ ‬לא‭ ‬תעשה‭, ‬שכן‭ "‬זכור‭ ‬ושמור‭ ‬בדיבור‭ ‬אחד‭ ‬נאמרו‭", ‬וכשזוכר‭ ‬את‭ ‬השבת‭, ‬גם‭ ‬מקיים‭ ‬בדיבור‭ ‬שהיא‭ ‬מצוה‭ ‬בקום‭ ‬עשה‭ ‬של‭ ‬זכירת‭ ‬השבת‭, ‬וגם‭ ‬בצורה‭ ‬פסיבית‭ ‬בעצם‭ ‬הזכירה‭.‬

‭"‬שהחיינו‭" – ‬בחול‭ ‬או‭ ‬בשבת

לב‭. ‬ פרי‭ ‬חדש‭ ‬שמגיע‭ ‬לידי‭ ‬האדם‭ ‬ביום‭ ‬חול‭ – ‬מן‭ ‬הדין‭ ‬אין‭ ‬חיוב‭ ‬לשמרו‭ ‬לשבת‭, ‬ואפשר‭ ‬לברך‭ "‬שהחיינו‭" ‬ולאכלו‭ ‬בחול‭ ‬או‭ ‬לברך‭ "‬שהחיינו‭" ‬ולאכול‭ ‬חלק‭ ‬ממנו‭ ‬בחול‭, ‬ולשמור‭ ‬את‭ ‬חלקו‭ ‬האחר‭ ‬לשבת‭. ‬אך‭ ‬יש‭ ‬שנהגו‭ ‬לשמור‭ ‬פרי‭ ‬חדש‭ ‬לשבת‭ ‬כדי‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭ "‬שהחיינו‭" ‬בשבת‭, ‬ומנהג‭ ‬יפה‭ ‬הוא‭ ‬וכן‭ ‬ראוי‭ ‬לנהוג‭, ‬ומי‭ ‬שנוהג‭ ‬כך‭ – ‬ימשיך‭ ‬במנהגו‭ ‬שעי‭"‬ז‭ ‬מכבד‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬וגם‭ ‬מרבה‭ ‬בברכות‭.‬

שהחיינו‭ – ‬בלילה‭ ‬או‭ ‬ביום

לג‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬מתי‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬לאכלו‭ – ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬או‭ ‬ביומו‭. ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬משום‭: "‬מצוה‭ ‬הבאה‭ ‬לידך‭ ‬אל‭ ‬תחמיצנה‭", ‬או‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬משום‭ ‬שעיקר‭ ‬כבוד‭ ‬שבת‭ ‬הוא‭ ‬ביום‭. ‬ולמעשה‭ – ‬רצוי‭ ‬לאוכלו‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬ולאחר‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭, ‬כדי‭ ‬להרבות‭ ‬בברכות‭. ‬ואולם‭ ‬אם‭ ‬מתאווה‭ ‬לאוכלו‭ – ‬יכול‭ ‬לאוכלו‭ ‬כבר‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭. ‬מיהו‭, ‬אם‭ ‬חושש‭ ‬שמא‭ ‬יתקלקל‭ – ‬יברך‭ ‬עליו‭ ‬בחול‭.‬

חידוש‭ ‬בגד‭ – ‬בשבת

לד‭. ‬ אם‭ ‬יש‭ ‬לאדם‭ ‬בגד‭ ‬חדש‭ – ‬טוב‭ ‬וראוי‭ ‬לחדשו‭ ‬לשבת‭.‬

‭"‬שהחיינו‭" ‬בשבת‭ ‬בבין‭ ‬המצרים

לה‭. ‬ בשלושת‭ ‬השבועות‭ ‬שבין‭ ‬י‭"‬ז‭ ‬בתמוז‭ ‬לט‭' ‬באב‭, ‬נהגו‭ ‬הספרדים‭ ‬שלא‭ ‬לברך‭ "‬שהחיינו‭" ‬אפילו‭ ‬בשבת‭, ‬והאשכנזים‭ ‬מברכים‭ "‬שהחיינו‭" ‬בשבת‭.‬

מאכלי‭ ‬שבת‭ ‬בימות‭ ‬השבוע

לו‭. ‬ כתב‭ ‬בספר‭ ‬חסידים‭ ‬שמי‭ ‬ששלחו‭ ‬לו‭ ‬אוכל‭ ‬לשבת‭ ‬ויש‭ ‬לו‭ ‬מספיק‭ – ‬יצניע‭ ‬לשבת‭ ‬הבאה‭, ‬ואם‭ ‬האוכל‭ ‬יתקלקל‭ – ‬יאכל‭ ‬ביום‭ ‬חול‭. ‬מכל‭ ‬מקום‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להחמיר‭ ‬ולהתאמץ‭ ‬לסיים‭ ‬את‭ ‬האוכל‭ ‬של‭ ‬שבת‭ ‬בשבת‭ ‬כי‭ ‬מה‭ ‬שנותר‭ ‬מהשבת‭ ‬אפשר‭ ‬לאכלו‭ ‬גם‭ ‬לאחר‭ ‬השבת‭.‬

לז‭. ‬ אם‭ ‬קנה‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬מאכל‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭, ‬ובאמצע‭ ‬השבוע‭ ‬מצא‭ ‬מאכל‭ ‬חשוב‭ ‬יותר‭ – ‬מותר‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שקנה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ולשמור‭ ‬את‭ ‬המאכל‭ ‬החשוב‭ ‬ליום‭ ‬שבת‭.‬

לח‭. ‬ אם‭ ‬לא‭ ‬מצא‭ ‬יפה‭ ‬ממנו‭ – ‬מהדין‭ ‬יכול‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬הפרי‭ ‬שקנה‭, ‬ביום‭ ‬חול‭, ‬אך‭ ‬אין‭ ‬זה‭ ‬מדרך‭ ‬חסידות‭, ‬מאחר‭ ‬שאמר‭ ‬שזה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭.‬

פרחים‭ ‬לשבת

לט‭. ‬ המקבל‭ ‬פרחים‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ ‬וכבר‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬פרחים‭ ‬לכבד‭ ‬בהם‭ ‬את‭ ‬שבת‭ – ‬יכול‭ ‬להשתמש‭ ‬גם‭ ‬בחדשים‭ ‬בשבת‭ ‬זו‭, ‬ואינו‭ ‬צריך‭ ‬לשמרם‭ ‬בקירור‭ ‬עד‭ ‬לשבת‭ ‬הבאה‭, ‬ואין‭ ‬זה‭ ‬דומה‭ ‬לדברי‭ ‬ספר‭ ‬חסידים‭ (‬המובא‭ ‬לעיל‭ ‬סעי‭' ‬ל‭"‬ד‭), ‬משום‭ ‬שככל‭ ‬שירבה‭ ‬בפרחים‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬משובח‭.‬

דילוג לתוכן