שתיית‭ ‬כוס‭ ‬הקידוש

שתיית‭ ‬כוס‭ ‬הקידוש

שיעור‭ ‬שתיית‭ ‬הכוס

נט‭. ‬ לכתחילה‭ ‬על‭ ‬המקדש‭ ‬לשתות‭ ‬את‭ ‬רוב‭ ‬הכוס‭ ‬שקידש‭ ‬עליה‭. ‬אמנם‭, ‬כאשר‭ ‬הכוס‭ ‬גדולה‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬לשתות‭ ‬את‭ ‬רובה‭ – ‬ישתה‭ ‬רביעית‭, ‬ואם‭ ‬קשה‭ ‬לו‭ – ‬ישתה‭ ‬לפחות‭ ‬כמלא‭ ‬לוגמיו‭, ‬שהוא‭ "‬רוב‭ ‬רביעית‭", ‬והוא‭ ‬כארבעים‭ ‬וחמש‭ ‬גרם‭.‬

מקדש‭ ‬שקשה‭ ‬לו‭ ‬לשתות

ס‭.‬ אם‭ ‬המקדש‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לשתות‭ ‬שיעור‭ "‬מלא‭ ‬לוגמיו‭" – ‬יטעם‭ ‬מעט‭ ‬מן‭ ‬היין‭ ‬ואחד‭ ‬מהסועדים‭ ‬ישתה‭ ‬שיעור‭ "‬מלוא‭ ‬לוגמיו‭". ‬וכשאין‭ ‬מי‭ ‬שיכול‭ ‬לשתות‭ ‬לבדו‭ ‬כשיעור‭ "‬מלא‭ ‬לוגמיו‭" – ‬יצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬בדיעבד‭ ‬בצירוף‭ ‬שתיית‭ ‬כל‭ ‬הסועדים‭ ‬לשיעור‭ "‬מלא‭ ‬לוגמיו‭". ‬ואם‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬שתו‭ ‬שיעור‭ "‬מלא‭ ‬לוגמיו‭" – ‬לא‭ ‬יצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭. ‬ומ‭"‬מ‭ ‬לכתחילה‭ ‬ישתדלו‭ ‬שישתה‭ ‬אחד‭ ‬מבני‭ ‬הבית‭ ‬כמלוא‭ ‬לוגמיו‭, ‬ורק‭ ‬בדיעבד‭ ‬די‭ ‬שכולם‭ ‬יחד‭ ‬ישתו‭ ‬כמלא‭ ‬לוגמיו‭.‬

קידוש‭ ‬למי‭ ‬שאינו‭ ‬יכול‭ ‬לשתות‭ ‬יין

סא‭. ‬ מי‭ ‬שאסור‭ ‬לו‭ ‬לשתות‭ ‬יין‭ ‬או‭ ‬מיץ‭ ‬ענבים‭ – ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לעשות‭ ‬קידוש‭ ‬ולשתות‭ ‬מעט‭, ‬אלא‭ ‬ישמע‭  ‬קידוש‭ ‬ממישהו‭ ‬אחר‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬לבד‭ – ‬יקדש‭ ‬על‭ ‬הפת‭.‬

העברת‭ ‬היין‭ ‬לכוס‭ ‬אחרת‭ ‬קודם‭ ‬הטעימה

סב‭. ‬ המקדש‭ ‬להוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬והוא‭ ‬חולה‭, ‬ויש‭ ‬חשש‭ ‬שאחרים‭ ‬שישתו‭ ‬מכוס‭ ‬הקידוש‭ ‬ידבקו‭ ‬במחלתו‭ – ‬ישנן‭ ‬שתי‭ ‬אפשרויות‭: ‬א‭.‬‭ ‬ישפוך‭ ‬מכוס‭ ‬של‭ ‬קידוש‭ ‬לכוס‭ ‬אחרת‭, ‬ישתה‭ ‬מכוס‭ ‬האחרת‭ ‬ואת‭ ‬כוס‭ ‬הקידוש‭ ‬יתן‭ ‬לשתות‭ ‬לבני‭ ‬ביתו‭ ‬לשתות‭. ‬ב‭.‬ שפוך‭ ‬מעט‭ ‬לכוס‭ ‬אחרת‭ ‬ואותה‭ ‬יתן‭ ‬לבני‭ ‬ביתו‭, ‬והוא‭ ‬ישתה‭ ‬מכוס‭ ‬של‭ ‬קידוש‭ ‬שעליה‭ ‬בירך‭. ‬למעשה‭ ‬יש‭ ‬לנהוג‭ ‬כאפשרות‭ ‬השנייה‭, ‬ויזהר‭ ‬שיעביר‭ ‬במהירות‭ ‬מכוסו‭ ‬לכוס‭ ‬האחרת‭ ‬ממנה‭ ‬יתן‭ ‬לבני‭ ‬ביתו‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬הפסק‭ ‬בין‭ ‬הקידוש‭ ‬לשתייה‭.‬

נשפך‭ ‬היין‭ ‬קודם‭ ‬ששתה

סג‭. ‬ קידש‭, ‬וקודם‭ ‬שטעם‭ ‬נשפך‭ ‬היין‭, ‬יביא‭ ‬כוס‭ ‬אחרת‭ ‬ויברך‭ ‬עליה‭ '‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭'. ‬ואין‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולקדש‭. ‬ואם‭ ‬היה‭ ‬בדעתו‭ ‬לשתות‭ ‬עוד‭ ‬יין‭ ‬לאחר‭ ‬הקידוש‭ ‬או‭ ‬בסעודה‭, ‬אין‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭ ‬שנית‭ '‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭'.‬

קידש‭ ‬בטעות‭ ‬על‭ ‬מים

סד‭. ‬ קידש‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬וחשב‭ ‬שהוא‭ ‬יין‭, ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬נמצא‭ ‬שהוא‭ ‬מים‭ ‬או‭ ‬שאר‭ ‬משקה‭ – ‬יחזור‭ ‬ויקדש‭ ‬הכל‭ ‬מתחילה‭ ‬על‭ ‬היין‭. ‬ואם‭ ‬עמד‭ ‬לפניו‭ ‬יין‭ ‬על‭ ‬השלחן‭, ‬והיה‭ ‬דעתו‭ ‬לשתות‭ ‬יין‭ ‬גם‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לקדש‭ ‬שנית‭ ‬כלל‭, ‬דהוי‭ ‬כאילו‭ ‬קידש‭ ‬על‭ ‬היין‭. ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יין‭ ‬לפניו‭ ‬על‭ ‬השלחן‭, ‬אבל‭ ‬היה‭ ‬יין‭ ‬בביתו‭ ‬והיה‭ ‬דעתו‭ ‬לשתות‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ – ‬אין‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭ ‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬ברכת‭ ‬הקידוש‭ "‬אשר‭ ‬קדשנו‭ ‬במצותיו‭" ‬וכו‭'. ‬ואם‭ ‬היתה‭ ‬הכוס‭ ‬של‭ ‬שכר‭ ‬או‭ "‬מעד‭" (‬מי‭ ‬דבש‭), ‬במקום‭ ‬שהוא‭ ‬חמר‭ ‬מדינה‭ – ‬בכל‭ ‬אופן‭ ‬אין‭ ‬צריך‭ ‬לקדש‭ ‬שנית‭ ‬אלא‭ ‬יברך‭ "‬שהכל‭" ‬וישתה‭. ‬

הפסקה‭ ‬בשתיקה‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתייה

סה‭. ‬ לכתחילה‭ ‬יש‭ ‬להזהר‭ ‬שלא‭ ‬להפסיק‭ ‬כלל‭ ‬בין‭ ‬הקידוש‭ ‬לשתייה‭, ‬ואם‭ ‬הפסיק‭ ‬בשתיקה‭ "‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬דיבור‭" – ‬אינו‭ ‬חוזר‭ ‬ומברך‭, ‬ואם‭ ‬הפסיק‭ ‬בשתיקה‭ ‬זמן‭ ‬ממושך‭ ‬יותר‭ ‬בלא‭ ‬שהסיח‭ ‬דעת‭ – ‬משום‭ ‬סב‭"‬ל‭ ‬לא‭ ‬יברך‭.‬

דילוג לתוכן