שמו‭"‬ת‭ ‬לימים‭ ‬מיוחדים

שמו‭"‬ת‭ ‬לימים‭ ‬מיוחדים

שמו‭"‬ת‭ ‬בפרשות‭ ‬מחוברות

מה‭. ‬ בשבוע‭ ‬שבו‭ ‬קוראים‭ ‬שתי‭ ‬פרשות‭ ‬מחוברות‭ – ‬צריך‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬שתיהן‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭", ‬משום‭ ‬שכך‭ ‬סדר‭ ‬הקריאה‭, ‬ולאחר‭ ‬מכן‭ ‬קורא‭ ‬בהפטרת‭ ‬הפרשה‭ ‬השנייה‭, ‬משום‭ ‬שבה‭ ‬סיים‭.‬

שמו‭"‬ת‭ ‬בעשרת‭ ‬הדברות

מו‭. ‬ על‭ ‬פי‭ ‬המסורת‭ ‬קיימים‭ ‬טעמים‭ ‬עליונים‭ ‬וכן‭ ‬תחתונים‭ ‬לפסוקי‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" [‬המופיעים‭ ‬בפרשת‭ "‬יתרו‭" ‬ובפרשת‭ "‬ואתחנן‭"]. ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬פסוקים‭ ‬אלה‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" ‬בטעם‭ ‬עליון‭ ‬כאשר‭ ‬קוראים‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ ‬ובטעם‭ ‬תחתון‭ ‬כאשר‭ ‬קוראם‭ ‬ביום‭ ‬שישי‭. ‬למנהגנו‭ – ‬רק‭ ‬הבעל‭ ‬קורא‭ ‬בזמן‭ ‬שקורא‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬קורא‭ ‬בטעם‭ ‬עליון‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬בקריאת‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭", ‬בין‭ ‬אם‭ ‬קורא‭ ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ – ‬קורא‭ ‬בטעם‭ ‬תחתון‭ (=‬טעם‭ ‬רגיל‭).‬

שמו‭"‬ת‭ ‬ביו‭"‬ט

מז‭. ‬ יש‭ ‬מבני‭ ‬אשכנז‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬גם‭ ‬בחגים‭ ‬את‭ ‬קריאת‭ ‬החג‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭", ‬אולם‭ ‬אין‭ ‬זה‭ ‬מהדין‭ ‬אלא‭ ‬מנהג‭. ‬ומנהגנו‭ ‬לקרוא‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬פרשות‭ ‬השבוע‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭".‬

קריאת‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬או‭ ‬שבתות‭ ‬מיוחדות

מח‭. ‬ בראש‭ ‬חודש‭ ‬שחל‭ ‬להיות‭ ‬בשבת‭ ‬וכן‭ ‬בשבתות‭ "‬שקלים‭", "‬זכור‭", "‬פרה‭" ‬ו‭"‬החודש‭", ‬שקוראים‭ ‬בהן‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬הפטרה‭ ‬מיוחדת‭: ‬נהגו‭ ‬הספרדים‭, ‬שיקרא‭ ‬אחרי‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" ‬את‭ ‬הפטרת‭ ‬פרשת‭ ‬השבוע‭ ‬ולא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬המיוחדת‭ [‬בין‭ ‬אם‭ ‬קורא‭ ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ ‬עצמו‭]. ‬ולמנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬יקרא‭ ‬אחרי‭ ‬שמו‭"‬ת‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬המיוחדת‭, ‬זו‭ ‬שקוראים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭. ‬ואדם‭ ‬שרוצה‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬שתי‭ ‬ההפטרות‭ – ‬תבוא‭ ‬עליו‭ ‬ברכה‭.‬

קריאת‭ ‬הפטרת‭ "‬מחר‭ ‬חודש‭"‬

מט‭.‬ כמו‭"‬כ‭ ‬כשחל‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭ ‬ביום‭ ‬ראשון‭ – ‬מפטירים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬את‭ ‬הפטרת‭ "‬מחר‭ ‬חודש‭". ‬כשקורא‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" – ‬יש‭ ‬הנוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬של‭ ‬הפרשה‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬אותה‭ ‬יקראו‭ ‬למחרת‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭. ‬וכל‭ ‬אחד‭ ‬יעשה‭ ‬כמנהגו‭.‬

שמו‭"‬ת‭ ‬ביו‭"‬ט‭ ‬שחל‭ ‬ביום‭ ‬שישי

נ‭.‬ יום‭ ‬טוב‭ ‬שחל‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ – ‬אין‭ ‬קוראים‭ ‬בו‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" ‬של‭ ‬אותו‭ ‬שבוע‭ ‬אלא‭ ‬יקרא‭ ‬בבוקר‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬עצמו‭, ‬לפני‭ ‬הסעודה‭. ‬ואם‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬לקרוא‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬בבוקר‭, ‬כגון‭ ‬שהאריכו‭ ‬בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בשבת‭ ‬בבוקר‭ ‬וחושש‭ ‬שמא‭ ‬יאחרו‭ ‬לאכול‭ ‬אחרי‭ ‬חצות‭ ‬היום‭ ‬של‭ ‬שבת‭ – ‬יאכל‭ ‬ואח‭"‬כ‭ ‬יקרא‭ ‬שנים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭, ‬וישתדל‭ ‬לקרוא‭ ‬עד‭ ‬מנחה‭.‬

נא‭. ‬ אמנם‭, ‬אדם‭ ‬שחושש‭ ‬שמא‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬לקרוא‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ – ‬יכול‭ ‬לקרוא‭ ‬גם‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭ (‬אך‭ ‬בכל‭ ‬מקרה‭ ‬לא‭ ‬יקראנה‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭ ‬עצמו‭).‬

שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬לבני‭ ‬חו‭"‬ל

נב‭. ‬ כאשר‭ ‬חל‭ ‬שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬ביום‭ ‬חמישי‭, ‬ובני‭ ‬חוץ‭ ‬לארץ‭ ‬חוגגים‭ ‬יום‭ ‬טוב‭ ‬ביום‭ ‬חמישי‭ ‬וביום‭ ‬שישי‭ – ‬עליהם‭ ‬לקרוא‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬‭"‬בראשית‭" ‬או‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭ ‬עצמו‭ ‬אך‭ ‬לא‭ ‬בחג‭ ‬עצמו‭, ‬לא‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭ ‬שני‭ ‬של‭ ‬גלויות‭. ‬ובמקום‭ ‬הצורך‭ – ‬יקרא‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭.‬

שמו‭"‬ת‭ ‬ב‭'‬וזאת‭ ‬הברכה‭'‬

נג‭. ‬ קוראים‭ ‬שמו‭"‬ת‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ "‬וזאת‭ ‬הברכה‭" ‬ביום‭ "‬הושענא‭ ‬רבא‭", ‬ורק‭ ‬אם‭ ‬שכח‭ – ‬יכול‭ ‬לקרוא‭ ‬גם‭ ‬ב‭"‬שמחת‭ ‬תורה‭", ‬כפי‭ ‬שכתב‭ ‬גאון‭ ‬עוזנו‭ ‬בעל‭ ‬ה‭"‬בן‭ ‬איש‭ ‬חי‭": "‬שנים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ '‬וזאת‭ ‬הברכה‭' ‬יקראנה‭ ‬ביום‭ ‬הושענא‭ ‬רבה‭ ‬ולא‭ ‬ביום‭ ‬שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬מפני‭ ‬התרגום‭. ‬ואם‭ ‬שכח‭ ‬ולא‭ ‬קראה‭ ‬ביום‭ ‬הושע‭"‬ר‭ – ‬יקראנה‭ ‬ביום‭ ‬שמיני‭ ‬עצרת‭ ‬אחרי‭ ‬מנחה‭". ‬נמצאנו‭ ‬למדים‭ ‬מדבריו‭ ‬שלא‭ ‬קוראים‭ ‬תרגום‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭. ‬אמנם‭, ‬בדיעבד‭ ‬כשאין‭ ‬לו‭ ‬ברירה‭: ‬לבני‭ ‬א‭"‬י‭ ‬שעושים‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬יו‭"‬ט‭ – ‬יכולים‭ ‬לקרוא‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬עד‭ ‬שעה‭ ‬שהש‭"‬צ‭ ‬יקרא‭ ‬פרשת‭ ‬בראשית‭, ‬ולבני‭ ‬חו‭"‬ל‭, ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬שני‭ ‬ימים‭ ‬ובשמחת‭ ‬תורה‭ ‬קוראים‭ ‬את‭ ‬בראשית‭ – ‬יכולים‭ ‬לקרוא‭ ‬בשמיני‭ ‬עצרת‭ ‬אחרי‭ ‬מנחה‭ ‬ובשמחת‭ ‬תורה‭ ‬בבוקר‭ ‬עד‭ ‬שיקראו‭ ‬את‭ ‬פרשת‭ ‬בראשית‭ ‬ולצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

שמו‭"‬ת‭ '‬וזאת‭ ‬הברכה‭' ‬בלילה

נד‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬שמו‭"‬ת‭ ‬של‭ "‬וזאת‭ ‬הברכה‭" ‬בליל‭ ‬הושענא‭ ‬רבה‭ ‬בלימוד‭ ‬הלילה‭, ‬אך‭ ‬מנהגנו‭ ‬לקוראה‭ ‬ביום‭.‬

תזכורת‭ ‬לשמו‭"‬ת

נה‭. ‬ יש‭ ‬עדיפות‭ ‬לקרוא‭ ‬בבוקר‭ ‬מיד‭ ‬לאחר‭ ‬התפילה‭, ‬אולם‭ ‬מי‭ ‬שקשה‭ ‬לו‭ ‬לקרוא‭ ‬שמו‭"‬ת‭ ‬ביום‭ "‬הושענא‭ ‬רבא‭" ‬אחרי‭ ‬התפילה‭ ‬משום‭ ‬שנשאר‭ ‬ער‭ ‬כל‭ ‬הלילה‭ – ‬יעשה‭ ‬סימן‭ ‬להזכיר‭ ‬לעצמו‭ ‬לקרוא‭ ‬לפני‭ ‬שיוצא‭ ‬מהסוכה‭.‬

דילוג לתוכן