שינויי‭ ‬מנהגים‭ ‬בהפטרה

הפטרת‭ "‬נח‭"‬

יא‭. ‬ בפרשת‭ "‬נח‭" ‬מפטירים‭ ‬בנביא‭ ‬ישעיה‭: "‬רני‭ ‬עקרה‭". ‬הספרדים‭ ‬מסיימים‭ ‬ב‭"‬אמר‭ ‬מרחמך‭ ‬ה‭'", ‬והאשכנזים‭ ‬ממשיכים‭ ‬עד‭ "‬ולקדוש‭ ‬ישראל‭ ‬כי‭ ‬פארך‭".‬

הפטרת‭ "‬וירא‭"‬

יב‭. ‬ בפרשת‭ "‬וירא‭" ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬מלכים‭": "‬ואשה‭ ‬אחת‭". ‬הספרדים‭ ‬מסיימים‭ ‬ב‭"‬ותאמר‭ ‬שלום‭", ‬והאשכנזים‭ ‬ממשיכים‭ ‬עד‭ "‬ותשא‭ ‬את‭ ‬בנה‭ ‬ותצא‭".‬

הפטרת‭ "‬ויצא‭"‬

יג‭. ‬ הפטרת‭ ‬פרשת‭ "‬ויצא‭" ‬שונה‭ ‬בין‭ ‬הספרדים‭ ‬לאשכנזים‭: ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬הושע‭ ‬מפרק‭ ‬י‭"‬א‭: "‬ועמי‭ ‬תלואים‭" ‬וממשיכים‭ ‬בפרק‭ ‬י‭"‬ב‭, ‬ויש‭ ‬להוסיף‭ ‬עוד‭ ‬שני‭ ‬פסוקים‭ (‬י‭"‬ג‭-‬י‭"‬ד‭) ‬שם‭, ‬החל‭ ‬מ‭-"‬ויברח‭" ‬עד‭ "‬ובנביא‭ ‬נשמר‭", ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬הושע‭ ‬מפרק‭ ‬י‭"‬ב‭ ‬מ‭-"‬ויברח‭ ‬יעקב‭" ‬ומסיימים‭ "‬ופושעים‭ ‬יכשלו‭ ‬בם‭" ‬בפרק‭ ‬י‭"‬ד‭, ‬ויש‭ ‬אשכנזים‭ ‬שמוסיפים‭ ‬אחר‭ ‬כך‭ ‬שני‭ ‬פסוקים‭ ‬מספר‭ ‬יואל‭: "‬ואכלתם‭ ‬אכול‭ ‬ושבוע‭" "‬וידעתם‭", ‬כדי‭ ‬לסיים‭ ‬בדבר‭ ‬טוב‭.‬

הפטרת‭ "‬וישלח‭"‬

יד‭. ‬ גם‭ ‬הפטרת‭ ‬פרשת‭ "‬וישלח‭" ‬שונה‭ ‬בין‭ ‬הספרדים‭ ‬לאשכנזים‭: ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬עובדיה‭ ‬הפטרת‭ "‬חזון‭ ‬עובדיה‭", ‬וכך‭ ‬נוהגים‭ ‬בכמה‭ ‬קהילות‭ ‬של‭ ‬אשכנזים‭, ‬וישנן‭ ‬קהילות‭ ‬של‭ ‬אשכנזים‭ ‬שמפטירים‭ ‬בספר‭ "‬הושע‭": "‬ועמי‭ ‬תלואים‭" (‬שהיא‭ ‬הפטרת‭ ‬פרשת‭ "‬ויצא‭" ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭).‬

הפטרת‭ "‬שמות‭"‬

טו‭. ‬ בפרשת‭ "‬שמות‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬ירמיה‭": "‬דברי‭ ‬ירמיהו‭ ‬בן‭ ‬חלקיהו‭", ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬ישעיה‭": "‬הבאים‭ ‬ישרש‭ ‬יעקב‭". ‬התימנים‭, ‬הבבליים‭, ‬התוניסאים‭ ‬והג‭'‬רבאים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬יחזקאל‭": "‬בן‭ ‬אדם‭ ‬הודע‭".‬

הפטרת‭ "‬בא‭"‬

טז‭. ‬ בפרשת‭ "‬בא‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬ירמיה‭": "‬הדבר‭ ‬אשר‭". ‬והתימנים‭ ‬והבבלים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ "‬ישעיה‭": ‬קודם‭ ‬מ‭"‬בעת‭ ‬ההיא‭", ‬ויש‭ ‬שנהגו‭ ‬להפטיר‭ "‬משא‭ ‬מצרים‭".‬

הפטרת‭ "‬בשלח‭"‬

יז‭. ‬ בפרשת‭ ‬בשלח‭ ‬כל‭ ‬העדות‭ ‬קוראות‭ ‬בשירת‭ ‬דבורה‭ ‬בספר‭ "‬שופטים‭", ‬אלא‭ ‬שיש‭ ‬שינויים‭ ‬בכמה‭ ‬פסוקים‭ ‬לפניו‭. ‬הספרדים‭ ‬קוראים‭ ‬מתחילת‭ ‬השירה‭ "‬ותשר‭ ‬דבורה‭", ‬התימנים‭ ‬מתחילים‭ ‬קצת‭ ‬לפני‭ ‬כן‭ "‬ויכנע‭ ‬אלקים‭", ‬והאשכנזים‭ ‬מתחילים‭ ‬מהרבה‭ ‬לפני‭ ‬כן‭ "‬ודבורה‭ ‬אשה‭ ‬נביאה‭". ‬כל‭ ‬העדות‭ ‬מסיימות‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬השירה‭:‬‭ "‬ותשקוט‭ ‬הארץ‭ ‬ארבעים‭ ‬שנה‭".‬

הפטרת‭ "‬יתרו‭"‬

יח‭. ‬ בהפטרה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ "‬יתרו‭" ‬יש‭ ‬שלושה‭ ‬מנהגים‭ ‬לגבי‭ ‬קריאת‭ ‬ההפטרה‭ ‬בפרשה‭ ‬זו‭. ‬ככלל‭, ‬כולם‭ ‬קוראים‭ ‬את‭ ‬מעשי‭ ‬המרכבה‭ ‬בספר‭ ‬ישעיה‭ ‬פרק‭ ‬ו‭', ‬והשוני‭ ‬הוא‭ ‬כדלהלן‭:‬

הספרדים‭ – ‬קוראים‭ ‬כל‭ ‬פרק‭ ‬ו‭' ‬מתחילתו‭ ‬עד‭ ‬סופו‭, ‬החל‭ ‬מ‭-"‬בשנת‭ ‬מות‭ ‬המלך‭ ‬עוזיהו‭" ‬ועד‭ "‬זרע‭ ‬קודש‭ ‬מצבתה‭", ‬סך‭ ‬הכל‭ ‬י‭"‬ג‭ ‬פסו‭'.‬

האשכנזים‭ – ‬מוסיפים‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הפסוקים‭ ‬מפרק‭ ‬ז‭': "‬ויהי‭ ‬בימי‭ ‬אחז‭" ‬עד‭ "‬בן‭ ‬טבאל‭" – ‬פסוק‭ ‬ו‭', ‬ועוד‭ ‬שני‭ ‬פסוקים‭: "‬כי‭ ‬ילד‭ ‬יולד‭ ‬לנו‭" ‬בפרק‭ ‬ט‭' ‬פסו‭' ‬ה‭'-‬ו‭',‬‭ ‬סך‭ ‬הכל‭ ‬כ‭"‬א‭ ‬פסוקים‭.‬

התימנים‭ – ‬קוראים‭ ‬עד‭ "‬זרע‭ ‬קודש‭ ‬מצבתה‭", ‬ומוסיפים‭ ‬עוד‭ ‬את‭ ‬שני‭ ‬הפסו‭' "‬כי‭ ‬ילד‭ ‬יולד‭ ‬לנו‭" ‬מפרק‭ ‬ט‭' ‬כנ‭"‬ל‭.‬

יט‭.‬ למעשה‭:‬‭ ‬הקוראים‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬מתוך‭ ‬ספר‭ ‬הפטרות‭ ‬כמו‭ ‬שנהוג‭ ‬באשכנז‭ ‬בספר‭ ‬של‭ ‬קלף‭ – ‬בספר‭ ‬ישעיה‭, ‬צריך‭ ‬לפני‭ ‬שבת‭ ‬להכין‭ ‬סימניות‭ ‬לקורא‭ ‬כדי‭ ‬שידע‭ ‬לפי‭ ‬מנהג‭ ‬האשכנזים‭ ‬והתימנים‭ ‬להיכן‭ ‬עליו‭ ‬לדלג‭, ‬וכך‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬טרחא‭ ‬דציבורא‭, ‬וכן‭ ‬יש‭ ‬לעשות‭ ‬גם‭ ‬כשקורא‭ ‬מתנ‭"‬ך‭ ‬שלם‭. ‬והקורא‭ ‬מחומש‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬מודפסת‭ ‬כסדרה‭ ‬עם‭ ‬תוספת‭ ‬הפסוקים‭ – ‬יקרא‭ ‬כפי‭ ‬הכתוב‭ ‬בלי‭ ‬צורך‭ ‬לסמן‭.‬

הפטרת‭ "‬כי‭ ‬תשא‭"‬

כ‭.‬ בפרשת‭ "‬כי‭ ‬תשא‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬מלכים‭: "‬וישלח‭ ‬אחאב‭", ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭ ‬מתחילת‭ ‬הפרק‭: "‬ויהי‭ ‬ימים‭ ‬רבים‭" ‬ומסיימים‭ ‬בפסוק‭ "‬וירא‭ ‬כל‭ ‬העם‭", ‬ומנהג‭ ‬התימנים‭ ‬להמשיך‭ ‬עד‭ ‬פסוק‭ "‬ויד‭ ‬ה‭' ‬היתה‭".‬

הפטרת‭ "‬ויקהל‭ – ‬פקודי‭" ‬בשנה‭ ‬מעוברת

כא‭. ‬ בשנה‭ ‬מעוברת‭, ‬פרשות‭ "‬ויקהל‭" ‬ו‭"‬פקודי‭" ‬נקראות‭ ‬בשבתות‭ ‬נפרדות‭. ‬בקהילות‭ ‬שונות‭ ‬קיימים‭ ‬מנהגים‭ ‬שונים‭ ‬בעניין‭ ‬ההפטרה‭, ‬וכל‭ ‬קהילה‭ ‬תקרא‭ ‬כמנהגה‭, ‬כדלהלן‭:‬

הפטרת‭ "‬ויקהל‭"‬

• בפרשת‭ "‬ויקהל‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬מלכים‭: "‬וישלח‭ ‬המלך‭", ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ "‬ויעש‭ ‬חירום‭".‬

הפטרת‭ "‬פקודי‭"‬

• בפרשת‭ "‬פקודי‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬מלכים‭: "‬ויעש‭ ‬חירום‭". ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ "‬ותשלם‭ ‬כל‭ ‬המלאכה‭".‬

• בשנה‭ ‬פשוטה‭, ‬כשפרשיות‭ ‬מחוברות‭ ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬מלכים‭: "‬ויעש‭ ‬חירום‭". ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ "‬ותשלם‭ ‬כל‭ ‬המלאכה‭".‬

הפטרת‭ "‬שמיני‭"‬

כב‭. ‬ בפרשת‭ "‬שמיני‭" ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬שמואל‭: "‬ויוסף‭ ‬עוד‭ ‬דוד‭". ‬הספרדים‭ ‬מסיימים‭ ‬ב‭"‬וילך‭ ‬כל‭ ‬העם‭ ‬איש‭ ‬לביתו‭", ‬והאשכנזים‭ ‬ממשיכים‭ ‬עד‭ "‬כן‭ ‬דיבר‭ ‬נתן‭ ‬אל‭ ‬דוד‭".‬

הפטרת‭ "‬אחרי‭ ‬מות‭-‬קדושים‭" ‬בשנה‭ ‬מעוברת

כג‭. ‬ בשנה‭ ‬מעוברת‭, ‬פרשות‭ "‬אחרי‭-‬מות‭" ‬ו‭"‬קדושים‭" ‬נקראות‭ ‬בשבתות‭ ‬נפרדות‭. ‬בקהילות‭ ‬שונות‭ ‬קיימים‭ ‬מנהגים‭ ‬שונים‭ ‬בעניין‭ ‬ההפטרה‭, ‬וכל‭ ‬קהילה‭ ‬תקרא‭ ‬כמנהגה‭, ‬כדלהלן‭:‬

הפטרת‭ "‬אחרי‭ ‬מות‭"‬

כד‭. ‬ בהפטרה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ "‬אחרי‭ ‬מות‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬ויהי‭ ‬דבר‭ ‬ה‭' ‬אלי‭… ‬התשפוט‭" ‬בספר‭ ‬יחזקאל‭. ‬האשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬הלוא‭ ‬כבני‭ ‬כושיים‭" ‬בספר‭ ‬עמוס‭, ‬וחלק‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬ויהי‭ ‬דבר‭ ‬ה‭' ‬אלי‭" ‬בספר‭ ‬יחזקאל‭.‬

פרשת‭ "‬קדושים‭"‬

כה‭. ‬ בהפטרה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ "‬קדושים‭" ‬הספרדים‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬בן‭ ‬אדם‭ ‬דבר‭ … ‬הלדרוש‭ ‬אותי‭" ‬בספר‭ ‬יחזקאל‭. ‬חלק‭ ‬מן‭ ‬האשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬ויהי‭ ‬דבר‭ ‬ה‭' ‬אלי‭… ‬התשפוט‭", ‬בספר‭ ‬יחזקאל‭. ‬וחלק‭ ‬מפטירים‭ ‬הפטרת‭: "‬הלוא‭ ‬כבני‭ ‬כושיים‭" ‬שבספר‭ ‬עמוס‭.‬

כו‭. ‬ בשנה‭ ‬רגילה‭ ‬שנקראות‭ ‬פרשות‭ "‬אחרי‭-‬מות‭" ‬ו‭"‬קדושים‭" ‬באותה‭ ‬השבת‭, ‬יש‭ ‬הנוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ "‬קדושים‭", ‬ויש‭ ‬הנוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ ‬ההפטרה‭ ‬של‭ ‬פרשת‭ ‬אחרי‭ ‬מות‭, ‬וכל‭ ‬קהילה‭ ‬תנהג‭ ‬לפי‭ ‬מנהגה‭.‬

הפטרת‭ "‬בחוקותי‭"‬

כז‭. ‬ בפרשת‭ "‬בחוקותי‭" ‬הספרדים‭ ‬והאשכנזים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬ירמיה‭: "‬ה‭' ‬עוזי‭ ‬ומעוזי‭". ‬והתימנים‭ ‬מפטירים‭ ‬בספר‭ ‬יחזקאל‭: "‬ויהי‭ ‬דבר‭ ‬ה‭' ‬לאמר‭".‬

דילוג לתוכן