שינה בבית הכנסת ובבית המדרש

שינה בבית הכנסת ובבית המדרש

כו. שינת עראי – אסור לישון בבית הכנסת אפילו שינת עראי. ואם אדם רואה את חברו מתנמנם – חייב להעירו, ובמיוחד אם נתנמנם בשעת תפילה או דרשה שנוסף אז גם איסור[1] של "מסיר אוזנו משמוע תורה"[2].

כז. שנת עראי בבית המדרש – מותר לישון שינת עראי בבית המדרש כיון שבית המדרש הוא מקום שעשוי לשהות שם זמן רב ללמוד ולשמוע דברי תורה, וקשה להיזהר משינת עראי. אמנם תלמידי חכמים שלומדים בבית המדרש בקביעות מותר להם לישון שם שינת קבע[3].

כח. שינה לצורך שמירה – מותר לישון בבית הכנסת לצורך שמירת בית הכנסת, וכן מותר לישון שם בליל יום כיפור[4].

[1] שבת י' ע"ב.
[2] בא"ח פרשת ויקרא סעי' ח'. עי' שו"ע סי' קנ"א סעי' ג'.
[3] שו"ע סי' קנ"א סעי' ג'. משנ"ב שם ס"ק ט"ו, ט"ז. כה"ח שם ס"ק ל', ל"א.
[4] שו"ע סי' קנ"א סעי' ד'. כה"ח שם ס"ק ל"ג. בא"ח פרשת ויקרא סעי' ח'.
דילוג לתוכן