פרשת‭ "‬זכור‭"‬

נא‭. ‬ שבת‭ ‬שלפני‭ ‬פורים‭ ‬קורא‭ ‬המפטיר‭ ‬קריאת‭ "‬זכור‭" ‬בפרשת‭ "‬כי‭ ‬תצא‭" ‬מ‭"‬זכור‭ ‬את‭ ‬אשר‭ ‬עשה‭" ‬עד‭ "‬לא‭ ‬תשכח‭". ‬הטעם‭ ‬לקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬לפני‭ ‬פורים‭ ‬‮–‬‭ ‬לסמוך‭ ‬את‭ ‬מחיית‭ ‬עמלק‭ ‬למחיית‭ ‬המן‭, ‬כדכתיב‭: "‬והימים‭ ‬האלה‭ ‬נזכרים‭ ‬ונעשים‭".‬

גדר‭ ‬החיוב

נב‭. ‬ החיוב‭ ‬לקרוא‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬הנו‭ ‬חיוב‭ ‬מדאורייתא‭. ‬ולכן‭ ‬בנוסח‭ ‬ה‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬אומרים‭: "‬הרי‭ ‬אנו‭ ‬באים‭ ‬לקיים‭ ‬מצות‭ ‬עשה‭".‬

ספר‭ ‬תורה‭ ‬מהודר

נג‭. ‬ יש‭ ‬להזהר‭ ‬לקרוא‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬בספר‭ ‬תורה‭ ‬המהודר‭ ‬ביותר‭, ‬משום‭ ‬שזו‭ ‬מצווה‭ ‬דאורייתא‭ [‬מה‭ ‬שאין‭ ‬כן‭ ‬בקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬שקלים‭", ‬אז‭ ‬אפשר‭ ‬להסתפק‭ ‬בספר‭ ‬תורה‭ ‬כשר‭ ‬ומוגה‭].‬

חשיבות‭ ‬הקריאה

נד‭. ‬ כתב‭ "‬תרומת‭ ‬הדשן‭" ‬שאדם‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬אפשרות‭ ‬לשמוע‭ ‬אחת‭ ‬משתי‭ ‬קריאות‭, ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬בשבת‭ ‬או‭ ‬קריאת‭ ‬מגילה‭ ‬בליל‭ ‬פורים‭ – ‬ישמע‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬ולא‭ ‬קריאת‭ ‬מגילה‭.‬

‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭"‬

נה‭. ‬ טוב‭ ‬לומר‭ "‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭", ‬ויש‭ ‬שאין‭ ‬אומרים‭, ‬וכל‭ ‬אחד‭ ‬ואחד‭ ‬יעשה‭ ‬כמנהגו‭.‬

קריאה‭ ‬בקול‭ ‬רם

נו‭. ‬ יזהר‭ ‬הקורא‭ ‬לקראה‭ ‬בקול‭ ‬רם‭, ‬כדי‭ ‬שכל‭ ‬הקהל‭ ‬ישמע‭ ‬את‭ ‬קריאתו‭.‬

כוונה‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה

נז‭. ‬ הציבור‭ ‬צריך‭ ‬לכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקריאת‭ ‬השליח‭ ‬ציבור‭ ‬וגם‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬לכוון‭ ‬להוציאם‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬טוב‭ ‬להכריז‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬לפני‭ ‬הקריאה‭.‬

סומך‭ ‬בקריאת‭ "‬זכור‭"‬

נח‭. ‬ כאשר‭ ‬הקורא‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬אינו‭ ‬מדייק‭ ‬במילות‭ ‬הקריאה‭ ‬בתורה‭ – ‬מותר‭ ‬לעמוד‭ ‬לידו‭ ‬ולקרוא‭ ‬את‭ ‬המילים‭ ‬בלחש‭ ‬גם‭ ‬בקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭", ‬אך‭ ‬רק‭ ‬באופן‭ ‬שלא‭ ‬יפריע‭ ‬לו‭.‬

קריאה‭ ‬בנוסח‭ ‬שלו

נט‭. ‬ טוב‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬ואחד‭ ‬ישתדל‭ ‬לשמוע‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬בספר‭ ‬תורה‭ ‬ובניגון‭ ‬לפי‭ ‬מנהג‭ ‬עדתו‭. ‬ובדיעבד‭ ‬יוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בכל‭ ‬ספרי‭ ‬תורה‭ ‬ובכל‭ ‬סוגי‭ ‬הקריאות‭.‬

קריאה‭ ‬בנוסחים‭ ‬שונים

ס‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬כמה‭ ‬פעמים‭ ‬ובכל‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬מסורת‭ ‬של‭ ‬עדה‭ ‬אחרת‭. ‬וטעם‭ ‬הדבר‭ ‬הוא‭, ‬שבפרשת‭ ‬זכור‭ ‬חיוב‭ ‬הקריאה‭ ‬הוא‭ ‬מדאורייתא‭ ‬אליבא‭ ‬דכו‭"‬ע‭.‬

סדר‭ ‬הקריאה‭ ‬בכמה‭ ‬נוסחים

סא‭. ‬ כאשר‭ ‬קוראים‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬בכמה‭ ‬נוסחים‭, ‬רצוי‭ ‬שהעולה‭ ‬הראשון‭ ‬יברך‭ ‬ברכה‭ ‬ראשונה‭ ‬ויקרא‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הנוסח‭ ‬שלו‭. ‬אחריו‭ ‬יעלו‭ ‬השני‭ ‬והשלישי‭ ‬ויקראו‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הנוסח‭ ‬שלו‭, ‬ובסוף‭ ‬יברך‭ ‬הקורא‭ ‬הראשון‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭.‬

‭"‬זכור‭" ‬לנשים

סב‭. ‬ יש‭ ‬אומרים‭ ‬שנשים‭ ‬פטורות‭ ‬מקריאת‭ "‬זכור‭", ‬וכך‭ ‬נהגו‭ ‬הספרדים‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬נשים‭ ‬הבאות‭ ‬לשמוע‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬יחשבו‭ ‬בליבן‭ ‬שהן‭ ‬לא‭ ‬מקבלות‭ ‬עליהן‭ ‬דבר‭ ‬זה‭ ‬כנדר‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שנשים‭ ‬חייבות‭ ‬לשמוע‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭", ‬וכך‭ ‬נהגו‭ ‬חלק‭ ‬מהאשכנזים‭.‬

עמידה‭ ‬בקריאה

סג‭. ‬ מובא‭ ‬בספר‭ "‬אוצרות‭ ‬חיים‭" ‬לגאון‭ ‬עוזנו‭ ‬בעל‭ ‬בן‭ ‬איש‭ ‬חי‭ ‬שיש‭ ‬לעמוד‭ ‬בקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭", ‬אך‭ ‬לא‭ ‬נהגו‭ ‬לעמוד‭ ‬בקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭". ‬אמנם‭, ‬אדם‭ ‬שמכוון‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬כשהוא‭ ‬עומד‭.‬‭ ‬יעמוד‭ ‬בקריאה‭, ‬ואדם‭ ‬שמכוון‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬כשהוא‭ ‬יושב‭ – ‬ישב‭. ‬והעיקר‭ – ‬לא‭ ‬לעשות‭ ‬מזה‭ ‬מחלוקת‭.‬

שכחו‭ ‬לקרוא‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭"‬

סד‭. ‬ לא‭ ‬קראו‭ ‬פרשת‭ "‬זכור‭" ‬בשבת‭ ‬שלפני‭ ‬פורים‭ – ‬יכוונו‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬מצות‭ "‬זכור‭" ‬בקריאת‭ ‬זכור‭ ‬בפרשת‭ "‬כי‭ ‬תצא‭", ‬וי‭"‬א‭ ‬שיוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬גם‭ ‬בקריאת‭ ‬התורה‭ ‬של‭ ‬פורים‭.‬

דילוג לתוכן