ראש‭ ‬חודש‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

זכרון‭ ‬שבת‭ ‬ור‭"‬ח

כ‭.‬ כשחל‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬בשבת‭, ‬מזכיר‭ ‬בברכת‭ ‬המזון‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬וכן‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬בין‭ "‬רחם‭" ‬לברכת‭ "‬בונה‭ ‬ירושלים‭".‬

זכר‭ "‬רצה‭" ‬ולא‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬לפני‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭"‬

כא‭. ‬ הזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬ולא‭ ‬הזכיר‭ ‬של‭ ‬ר‭"‬ח‭ – "‬יעלה‭ ‬ויבא‭", ‬ונזכר‭ ‬לפני‭ ‬שהתחיל‭ ‬ברכת‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭" – ‬אומר‭ ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭: "‬ברוך‭ ‬שנתן‭ ‬ראשי‭ ‬חדשים‭ ‬לעמו‭ ‬ישראל‭ ‬לזיכרון‭" ‬ואינו‭ ‬חותם‭ ‬בה‭ ‬בברכה‭.‬

זכר‭ "‬רצה‭" ‬ולא‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬אחר‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭"‬

כב‭. ‬ הזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ולא‭ ‬הזכיר‭ ‬של‭ ‬ר‭"‬ח‭, "‬יעלה‭ ‬ויבא‭", ‬ונזכר‭ ‬אחרי‭ ‬שהתחיל‭ ‬ברכת‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭" – ‬אינו‭ ‬אומר‭: "‬ברוך‭ ‬שנתן‭" ‬ואינו‭ ‬חוזר‭ ‬לומר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭", ‬ויאמר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬ב‭"‬הרחמן‭".‬

זכר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬ולא‭ "‬רצה‭" ‬לפני‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭"‬

כג‭. ‬ הזכיר‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭, "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭", ‬ולא‭ ‬הזכיר‭ ‬של‭ ‬שבת‭, "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ונזכר‭ ‬לפני‭ ‬שהתחיל‭ ‬ברכת‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭" – ‬יעשה‭ ‬כפי‭ ‬שנתבאר‭ ‬בסעיפים‭ ‬ו‭'-‬ט‭'.‬

זכר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬ולא‭ "‬רצה‭" ‬אחר‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭"‬

כד‭. ‬ הזכיר‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭, "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭", ‬ולא‭ ‬הזכיר‭ ‬של‭ ‬שבת‭, "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ונזכר‭ ‬אחרי‭ ‬שהתחיל‭ ‬ברכת‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭" – ‬חוזר‭ ‬לראש‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬ומזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬וגם‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" [‬ומזכיר‭ ‬שוב‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬למרות‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭].‬

לא‭ ‬הזכיר‭ "‬רצה‭" ‬ו‭"‬יעלה‭ ‬ויבוא‭"‬

כה‭. ‬ לא‭ ‬הזכיר‭ ‬של‭ ‬שבת‭, "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ולא‭ ‬של‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭, "‬יעלה‭ ‬ויבא‭", ‬ונזכר‭ ‬לפני‭ ‬שהתחיל‭ ‬ברכת‭ "‬הטוב‭ ‬והמטיב‭" – ‬מברך‭ ‬בשם‭ ‬ומלכות‭ ‬ברכה‭ ‬הכוללת‭ ‬שבת‭ ‬וראש‭ ‬חודש‭ ‬כדלקמן‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬אלוקינו‭ ‬מלך‭ ‬העולם‭ ‬שנתן‭ ‬שבתות‭ ‬למנוחה‭ ‬לעמו‭ ‬ישראל‭ ‬באהבה‭ ‬לאות‭ ‬ולברית‭ ‬וראשי‭ ‬חדשים‭ ‬לזכרון‭", ‬וחותם‭ ‬בשל‭ ‬שבת‭: "‬בא‭"‬ה‭ ‬מקדש‭ ‬השבת‭" ‬ואינו‭ ‬מזכיר‭ "‬ראש‭ ‬חודש‭" ‬בחתימת‭ ‬הברכה‭.‬

אכל‭ ‬מבעו‭"‬י‭ ‬ומברך‭ ‬בלילה

כו‭. ‬ אכל‭ ‬פת‭ ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬ולא‭ ‬הספיק‭ ‬לברך‭ "‬ברכת‭ ‬המזון‭", ‬ונתקדש‭ ‬היום‭ ‬והמשיך‭ ‬בסעודתו‭ ‬ואכל‭ ‬גם‭ ‬בלילה‭ – ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬בברכת‭ ‬המזון‭. ‬אך‭ ‬אם‭ ‬פסק‭ ‬מלאכול‭ ‬מבעו‭"‬י‭ – ‬לדעת‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬השו‭"‬ע‭ – ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ולדעת‭ ‬הרמ‭"‬א‭ – ‬אינו‭ ‬מזכיר‭.‬

סעודה‭ ‬שנמשכת‭ ‬ללילה

כז‭. ‬ אכל‭ ‬פת‭ ‬בסעודה‭ ‬שלישית‭ ‬והאריך‭ ‬בסעודתו‭ ‬עד‭ ‬מוצאי‭ ‬שבת‭ – ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬בברכת‭ ‬המזון‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬אומר‭: "‬השבת‭ ‬הגדול‭ ‬והקדוש‭ ‬הזה‭" ‬אלא‭ "‬השבת‭ ‬הגדול‭ ‬והקדוש‭" ‬ומשמיט‭ ‬מילת‭ "‬הזה‭".‬

שבת‭ ‬ערב‭ ‬ר‭"‬ח

כח‭. ‬ ערב‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ – ‬רצוי‭ ‬מאוד‭ ‬לגמור‭ ‬לאכול‭ "‬סעודה‭ ‬שלישית‭" ‬ולברך‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬לפני‭ ‬ה‭"‬שקיעה‭" ‬ולומר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬בלי‭ ‬פקפוק‭, ‬משום‭ ‬שהמברך‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬בסעודה‭ ‬שלישית‭ ‬אחרי‭ ‬ה‭"‬שקיעה‭" ‬נכנס‭ ‬למחלוקת‭ ‬הפוסקים‭ ‬ומכניס‭ ‬את‭ ‬ראשו‭ ‬בין‭ ‬הרים‭ ‬גדולים‭.‬

וכן‭ ‬יש‭ ‬לנהוג‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭ ‬שמתחיל‭ ‬סעודתו‭ ‬ביום‭, ‬ואם‭ ‬ימשיך‭ ‬ללילה‭ ‬ישתנה‭ ‬נוסח‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬כגון‭ ‬מי‭ ‬שמתחיל‭ ‬סעודתו‭ ‬ביום‭ ‬בפורים‭ ‬או‭ ‬ביום‭ ‬אחרון‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬שיסיים‭ ‬סעודתו‭ ‬מבעוד‭ ‬יום‭. ‬והחכם‭ ‬עיניו‭ ‬בראשו‭ ‬שלא‭ ‬יכנס‭ ‬למחלוקת‭.‬

האריך‭ ‬בסעודה‭ ‬ולא‭ ‬אכל‭ ‬בלילה

כט‭.‬ האריך‭ ‬ב‭"‬סעודה‭ ‬שלישית‭" ‬ולא‭ ‬ברך‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬עד‭ ‬מוצאי‭ ‬שבת‭ [‬שהוא‭ ‬ליל‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭] ‬אך‭ ‬לא‭ ‬אכל‭ ‬בלילה‭ – ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬בברכת‭ ‬המזון‭ ‬ואינו‭ ‬מזכיר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭".‬

האריך‭ ‬בסעודה‭ ‬ואכל‭ ‬בלילה

ל‭.‬ המאריך‭ ‬ב‭"‬סעודה‭ ‬שלישית‭" ‬ולא‭ ‬ברך‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬עד‭ ‬מוצאי‭ ‬שבת‭ [‬שהוא‭ ‬ליל‭ ‬ראש‭ ‬חודש‭] ‬ואכל‭ ‬בלילה‭ – ‬נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬בדינו‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שמזכיר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬ואינו‭ ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭". ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שמזכיר‭ ‬גם‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬וגם‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ואינו‭ ‬נחשב‭ ‬תרתי‭ ‬דסתרי‭. ‬אמנם‭, ‬לדעת‭ ‬הבא‭"‬ח‭ ‬וכך‭ ‬אנו‭ ‬פוסקים‭ ‬להלכה‭, ‬בכל‭ ‬אופן‭ ‬מזכיר‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭" ‬ואינו‭ ‬מזכיר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭".‬

סעודת‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬חנוכה‭ ‬או‭ ‬פורים‭ ‬שהתארכה

לא‭. ‬ סעודה‭ ‬בר‭"‬ח‭ ‬או‭ ‬חנוכה‭ ‬או‭ ‬פורים‭ ‬שנמשכה‭ ‬עד‭ ‬הלילה‭ ‬שהיא‭ ‬מוצאי‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬וחנוכה‭ ‬ופורים‭ – ‬לא‭ ‬יזכיר‭ ‬מספק‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬או‭ "‬על‭ ‬הנסים‭".‬

ר‭"‬ח‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

לב‭. ‬ בשבת‭ ‬שחל‭ ‬בה‭ ‬ר‭"‬ח‭ – ‬לכתחילה‭ ‬יש‭ ‬להשתדל‭ ‬לסיים‭ ‬את‭ "‬סעודה‭ ‬שלישית‭" ‬לפני‭ ‬השקיעה‭ ‬כדי‭ ‬שיוכל‭ ‬לומר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬בברכת‭ ‬המזון‭ ‬אליבא‭ ‬דכולי‭ ‬עלמא‭. ‬ואם‭ ‬נמשכה‭ ‬אחרי‭ ‬השקיעה‭, ‬בין‭ ‬שהמשיכו‭ ‬לאכול‭ ‬ובין‭ ‬שלא‭ – ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שהולכים‭ ‬אחר‭ ‬תחילת‭ ‬הסעודה‭, ‬ויאמר‭ ‬בברה‭"‬מ‭ ‬גם‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭" ‬מלבד‭ "‬רצה‭ ‬והחליצנו‭", ‬ולדעת‭ ‬הבא‭"‬ח‭ – ‬לא‭ ‬יזכיר‭ "‬יעלה‭ ‬ויבוא‭".‬

ז‭' ‬ברכות‭ ‬השביעי‭ ‬בשבת

לג‭. ‬ היו‭ ‬אוכלים‭ ‬סעודת‭ ‬חתן‭ ‬וכלה‭ ‬של‭ ‬היום‭ ‬השביעי‭ ‬שיצא‭ ‬בשבת‭ ‬ונמשכה‭ ‬הסעודה‭ ‬עד‭ ‬הלילה‭ – ‬לא‭ ‬יאמרו‭ ‬שבע‭ ‬ברכות‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭.‬

דילוג לתוכן