קריאת‭ ‬עשרת‭ ‬הדברות

חשיבותה

יא‭. ‬ בשעת‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬צריך‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬מן‭ ‬השומעים‭ ‬לתת‭ ‬אל‭ ‬ליבו‭ ‬את‭ ‬גודל‭ ‬המעמד‭, ‬בבחינת‭: "‬וירא‭ ‬העם‭ ‬וינועו‭", ‬ולחשוב‭ ‬שהוא‭ ‬עומד‭ ‬בהר‭ ‬סיני‭ ‬ומקבל‭ ‬תורה‭ ‬בקדושה‭ ‬ובטהרה‭ ‬באימה‭ ‬ובזיע‭.‬

תרגום

יב‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬את‭ ‬תרגומו‭ ‬של‭ ‬רבנו‭ ‬סעדיה‭ ‬גאון‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬לפני‭ ‬הקריאה‭ ‬אקדמת‭ "‬כל‭ ‬עמא‭ ‬דבית‭ ‬ישראל‭ ‬אציתו‭ ‬ושמעו‭".‬

העולה‭ ‬לקריאה

יג‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להזמין‭ ‬את‭ ‬הרב‭ ‬או‭ ‬תלמיד‭ ‬חכם‭ ‬או‭ ‬זקן‭ ‬הנמצאים‭ ‬במקום‭ ‬לקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭". ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬למכור‭ ‬את‭ ‬העלייה‭ ‬למרבה‭ ‬במחיר‭, ‬ויש‭ ‬בזה‭ ‬משום‭ ‬כבוד‭ ‬התורה‭ ‬ולומדיה‭ ‬וכן‭ ‬סיוע‭ ‬בהוצאות‭ ‬השוטפות‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬הכנסת‭, ‬וכל‭ ‬מקום‭ ‬ימשיך‭ ‬לנהוג‭ ‬כמנהגו‭.‬

קריאתם‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬הציבור

יד‭. ‬ בחג‭ ‬השבועות‭ ‬נהגו‭ ‬בקצת‭ ‬קהילות‭, ‬שכל‭ ‬הקהל‭ ‬קורא‭ ‬בקול‭ ‬רם‭ ‬את‭ ‬עשרת‭ ‬הדברות‭, ‬החל‭ ‬מן‭ ‬הפסוק‭: "‬וידבר‭ ‬אלוקים‭" ‬ועד‭ ‬לסוף‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭". ‬אולם‭ ‬בשאר‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭ – ‬לא‭ ‬נהגו‭ ‬לעשות‭ ‬כן‭. ‬וכפי‭ ‬שכתב‭ ‬הרב‭ ‬שלמי‭ ‬חגיגה‭: "‬בשאר‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭ ‬כשקורין‭ ‬עשרת‭ ‬הדברות‭ ‬בפרשת‭ ‬יתרו‭ – ‬יש‭ ‬לבטל‭ ‬המנהג‭ ‬לאומרם‭ ‬בציבור‭", ‬ובימינו‭ ‬לא‭ ‬נוהגים‭ ‬הקהל‭ ‬לקרוא‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬בקול‭ ‬רם‭ ‬לא‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭ ‬ולא‭ ‬בשאר‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭.‬

עולה‭ ‬אחד

טו‭. ‬ מעלים‭ ‬עולה‭ ‬אחד‭ ‬לקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬מתחילתן‭ ‬ועד‭ ‬סופן‭, ‬ואין‭ ‬מחלקים‭ ‬את‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬לכמה‭ ‬עולים‭, ‬ואפילו‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬שם‭ ‬הרבה‭ ‬מתפללים‭ ‬המבקשים‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬באותה‭ ‬שבת‭, ‬עולה‭ ‬אחד‭ ‬עולה‭ ‬לקריאה‭ ‬זו‭ ‬מתחילה‭ ‬ועד‭ ‬סופה‭.‬

‭[‬וכן‭ ‬אין‭ ‬מפסיקים‭ ‬בקריאת‭ "‬שירת‭ ‬הים‭" ‬להעלות‭ ‬עולים‭ ‬נוספים‭ ‬אלא‭ ‬עולה‭ ‬אחד‭ ‬קורא‭ ‬מתחילתה‭ ‬ועד‭ ‬סופה‭, ‬וכן‭ ‬בפרשת‭ ‬אלה‭ ‬מסעי‭ ‬בסדר‭ ‬המ‭"‬ב‭ ‬מסעות‭, ‬שאין‭ ‬להפסיק‭ ‬בהם‭].‬

טעמי‭ ‬המקרא

טז‭. ‬ ישנם‭ ‬שני‭ ‬סוגי‭ ‬טעמים‭ ‬לקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬המכונים‭: "‬טעם‭ ‬תחתון‭" ‬ו‭"‬טעם‭ ‬עליון‭". ‬טעמי‭ "‬טעם‭ ‬תחתון‭" ‬הם‭ ‬טעמי‭ ‬המקרא‭ ‬הרגילים‭ ‬על‭ ‬פיהם‭ ‬קוראים‭ ‬בתורה‭ ‬כל‭ ‬השנה‭ ‬כולה‭. ‬טעמי‭ "‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬הם‭ ‬טעמים‭ ‬מיוחדים‭ ‬על‭ ‬פיהם‭ ‬מתחלקת‭ ‬הקריאה‭ ‬כך‭ ‬שכל‭ ‬דיבור‭ "‬מעשרת‭ ‬הדברות‭" ‬הוא‭ ‬פסוק‭ ‬אחד‭ ‬בפני‭ ‬עצמו‭ [‬למעט‭ ‬שתי‭ ‬הדברות‭ ‬הראשונות‭ ‬שנקראות‭ ‬שתיהן‭ ‬כפסוק‭ ‬אחד‭]. ‬חלוקה‭ ‬זו‭ ‬משפיעה‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬הטעמים‭ ‬המופיעים‭ ‬בפסוקים‭ ‬וגם‭ ‬על‭ ‬ניקוד‭ ‬הפסוקים‭.‬

זמני‭ "‬טעם‭ ‬עליון‭"‬

יז‭. ‬ בחג‭ ‬השבועות‭ ‬נוהגים‭ ‬לכל‭ ‬הדעות‭ ‬והעדות‭ ‬והמנהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬את‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭". ‬בפרשת‭ "‬יתרו‭" ‬ובפרשת‭ "‬ואתחנן‭" ‬נוהגים‭ ‬הספרדים‭ ‬לקרוא‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬וחלק‭ ‬מן‭ ‬האשכנזים‭ ‬נוהגים‭ ‬לקרוא‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬תחתון‭".‬

בדיעבד

יח‭. ‬ מן‭ ‬הדין‭ ‬אין‭ ‬זה‭ ‬משנה‭ ‬אם‭ ‬קראו‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬או‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬תחתון‭". ‬כמו‭ ‬כן‭ ‬קריאה‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬אינה‭ ‬מעכבת‭ ‬אפילו‭ ‬לא‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬בין‭ ‬אם‭ ‬קראו‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬ובין‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬תחתון‭" – ‬יצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬הקריאה‭, ‬ואין‭ ‬צורך‭ ‬לקרוא‭ ‬שוב‭.‬

נזכר‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬קריאה

יט‭.‬ שליח‭ ‬ציבור‭ ‬שהתחיל‭ ‬לקרוא‭ ‬בטעם‭ ‬תחתון‭ ‬ונזכר‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬הקריאה‭ ‬שיש‭ ‬לקרוא‭ ‬בטעם‭ ‬עליון‭ – ‬ימשיך‭ ‬בטעם‭ ‬עליון‭. ‬התחיל‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬והחליף‭ ‬בטעות‭ ‬ל‭"‬טעם‭ ‬תחתון‭" ‬ונזכר‭ ‬שיש‭ ‬לקרוא‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" – ‬יסיים‭ ‬את‭ ‬הקריאה‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭".‬

יחיד

כ‭.‬ מנהגנו‭ ‬לקרוא‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬ב‭"‬טעם‭ ‬עליון‭" ‬דווקא‭ ‬כאשר‭ ‬קוראים‭ ‬מתוך‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬בציבור‭. ‬אמנם‭, ‬יחיד‭ ‬הקורא‭ ‬את‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" – ‬קורא‭ ‬ב‭"‬טעם‭ ‬תחתון‭" ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬קורא‭ ‬מתוך‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭.‬

דילוג לתוכן