פרשיות‭ ‬מיוחדות

‭"‬שבת‭ ‬בראשית‭"‬

א‭. ‬ שבת‭ ‬בראשית‭ – ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לפתוח‭ ‬את‭ ‬קריאת‭ ‬חמישה‭ ‬חומשי‭ ‬תורה‭ ‬בסימן‭ ‬מזל‭ ‬טוב‭ ‬ולומר‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬פרשת‭ "‬בראשית‭" ‬את‭ ‬המילים‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭". ‬ונחלקו‭ ‬המנהגים‭ ‬מי‭ ‬הוא‭ ‬האומר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭" ‬ומתי‭ ‬אומרו‭. ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬שכהן‭ ‬העולה‭ ‬לקריאת‭ ‬פרשת‭ "‬בראשית‭" ‬אומר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭" ‬ואומרו‭ ‬לפני‭ ‬שמברך‭ ‬ברכת‭ ‬התורה‭. ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬ששליח‭ ‬ציבור‭ ‬אומר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭" ‬ואומרו‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭ ‬הכהן‭ ‬ולפני‭ ‬שמתחיל‭ ‬לקרוא‭. ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬שאחד‭ ‬הגבאים‭ ‬או‭ ‬המתפללים‭ ‬אומר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭" ‬ואומרו‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭ ‬הכהן‭ ‬ולפני‭ ‬ששליח‭ ‬הציבור‭ ‬מתחיל‭ ‬לקרוא‭.‬

ולמעשה‭ ‬המנהג‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬שאדם‭ ‬שאינו‭ ‬עולה‭ ‬לתורה‭ ‬וכן‭ ‬שאינו‭ ‬משמש‭ ‬כבעל‭ ‬קורא‭ ‬יאמר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭". ‬ובדיעבד‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬שליח‭ ‬הציבור‭ ‬אמר‭: "‬בסימנא‭ ‬טבא‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭ ‬הכהן‭ [‬ובוודאי‭ ‬אם‭ ‬אמר‭ ‬הכהן‭ ‬לפני‭ ‬שברך‭] – ‬אין‭ ‬זה‭ ‬הפסק‭.‬

שבת‭ ‬חנוכה‭ ‬ור‭"‬ח‭ ‬טבת

ב‭. ‬ שבת‭ ‬שחל‭ ‬בר‭"‬ח‭ ‬טבת‭ – ‬אם‭ ‬חל‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬טבת‭ ‬בשבת‭, ‬מוציאין‭ ‬ג‭' ‬ספרים‭ ‬וקורין‭ ‬ו‭' ‬בפרשת‭ ‬השבוע‭, ‬ובשני‭ ‬קורא‭ ‬אחד‭ ‬בשל‭ ‬ר‭"‬ח‭, ‬ומתחיל‭ "‬וביום‭ ‬השבת‭", ‬ובג‭' ‬קורא‭ ‬מפטיר‭ ‬בשל‭ ‬חנוכה‭ ‬והפטרה‭ "‬רני‭ ‬ושמחי‭". ‬ואם‭ ‬חל‭ ‬ר‭"‬ח‭ ‬בחול‭ – ‬מוציאין‭ ‬ב‭' ‬ספרים‭ ‬וקורין‭ ‬בספר‭ ‬תורה‭ ‬ראשון‭ ‬ג‭' ‬עולים‭ ‬בשל‭ ‬ר‭"‬ח‭, ‬ובשני‭ ‬קורא‭ ‬אחד‭ ‬בשל‭ ‬חנוכה‭. ‬ונהגו‭ ‬בקהילות‭ ‬הספרדים‭ ‬לקרוא‭ ‬בשעת‭ ‬פתיחת‭ ‬ההיכל‭ ‬בשבת‭ ‬שמוציאם‭ ‬שלושה‭ ‬ספרים‭, ‬את‭ ‬הפסוקים‭ ‬של‭ "‬מי‭ ‬לא‭ ‬ייראך‭", ‬והכל‭ ‬לכבוד‭ ‬המעמד‭ ‬המיוחד‭.‬

דילוג לתוכן