פירות‭ ‬העומדים‭ ‬לאכילה

ברכת‭ ‬ריח‭ ‬על‭ ‬פרי

ל‭.‬ יש‭ ‬מי‭ ‬שאומר‭ ‬שמותר‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬פירות‭, ‬אע‭"‬פ‭ ‬שעיקרו‭ ‬לאכילה‭, ‬אם‭ ‬נטלו‭ ‬להריח‭ ‬בו‭ ‬אפילו‭ ‬שרוצה‭ ‬לאכלו‭. ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שאומר‭ ‬שאסור‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬דבר‭ ‬מאכל‭ ‬אלא‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬מיעדו‭ ‬לריח‭ ‬בלבד‭ ‬כעת‭ [‬ולשיטתם‭ ‬אין‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬פלפל‭ ‬שחור‭, ‬זנגביל‭, ‬תפוח‭ ‬עץ‭ ‬וכדו‭']. ‬להלכה‭, ‬אם‭ ‬מריח‭ ‬ונהנה‭ ‬מריח‭ ‬הפירות‭ – ‬אנו‭ ‬מברכים‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬פירות‭ (‬ולגבי‭ ‬הנוסח‭ ‬ראה‭ ‬לקמן‭) ‬שנטל‭ ‬בידו‭ ‬כדי‭ ‬להריח‭ ‬בו‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬מתכוון‭ ‬לאכלו‭ ‬כעת‭, ‬ואפי‭' ‬אם‭ ‬מתכוין‭ ‬לאכלו‭ ‬אחרי‭ ‬זה‭ – ‬יעשה‭ ‬הפסק‭ ‬דהיינו‭, ‬שיברך‭ ‬על‭ ‬הריח‭ ‬ויפסיק‭ [‬ידבר‭ ‬או‭ ‬ילך‭ ‬למקום‭ ‬אחר‭], ‬ויחזור‭ ‬ויברך‭ ‬על‭ ‬הפרי‭.‬

נוסח‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬פרי

לא‭. ‬ י‭"‬א‭ ‬שמברך‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭, ‬וי‭"‬א‭ ‬שיאמר‭: "‬בפרי‭", ‬וי‭"‬א‭ ‬שיברך‭: "‬אשר‭ ‬נתן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭". ‬ומכיון‭ ‬שיש‭ ‬סוברים‭ ‬שמשמעות‭ ‬הנוסחים‭ ‬שונה‭ – ‬נמנעים‭ ‬מהרחת‭ ‬פירות‭. ‬והמנהג‭, ‬שמברכים‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭", ‬אמנם‭ ‬לכתחילה‭ – ‬עדיף‭ ‬שימנע‭ ‬מלהריחם‭.‬

פרי‭ ‬שהובא‭ ‬לפניו‭ ‬לאכילה‭ ‬ונטלו‭ ‬להרחה

לב‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬אם‭ ‬מברכים‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬על‭ ‬פרי‭ ‬ריחני‭ ‬שהובא‭ ‬לפני‭ ‬האדם‭ ‬לאכילה‭, ‬אך‭ ‬נטלו‭ ‬בידו‭ ‬כדי‭ ‬להריח‭ ‬בו‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שמברך‭ ‬עליו‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭, ‬משום‭ ‬שכרגע‭ ‬רוצה‭ ‬להריח‭ ‬בו‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שאין‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭, ‬משום‭ ‬שעיקרו‭ ‬למאכל‭ ‬והנאת‭ ‬הריח‭ ‬טפילה‭. ‬ועל‭ ‬כן‭ – ‬ראוי‭ ‬לא‭ ‬ליטול‭ ‬פרי‭ ‬שהובא‭ ‬לפניו‭ ‬לאכילה‭ ‬כדי‭ ‬להריח‭ ‬בו‭.‬

לימון‭, ‬אננס‭, ‬גויאבה

לג‭. ‬ לנוהגים‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬פירות‭, ‬על‭ ‬אננס‭ ‬מברך‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭", ‬וכן‭ ‬על‭ ‬ריח‭ ‬של‭ ‬לימון‭ ‬חמוץ‭ ‬מברכים‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭". ‬ולמרות‭ ‬שאינו‭ ‬נאכל‭ ‬לבדו‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬בתערובת‭ ‬עם‭ ‬מאכלים‭ ‬אחרים‭, ‬מברכים‭ ‬עליו‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭", ‬משום‭ ‬שכל‭ ‬כוונת‭ ‬גידולו‭ ‬לאכילה‭. ‬יש‭ ‬אנשים‭ ‬שאוהבים‭ ‬את‭ ‬ריח‭ ‬הגויאבה‭ ‬ויש‭ ‬אנשים‭ ‬שריחה‭ ‬קשה‭ ‬להם‭ ‬מאוד‭. ‬ולכן‭, ‬אין‭ ‬הדין‭ ‬שווה‭ ‬לכולם‭, ‬ורק‭ ‬לאדם‭ ‬שנהנה‭ ‬מריח‭ ‬הגויאבה‭ ‬מותר‭ ‬לברך‭ ‬עליה‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭, ‬ויברך‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭".‬

פירות‭ ‬בוסר

לד‭. ‬ על‭ ‬פירות‭ ‬בוסר‭ ‬שאינם‭ ‬ראויים‭ ‬לאכילה‭ ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬בהם‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭, ‬מברך‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭".‬

פרחי‭ ‬פירות

לה‭. ‬ על‭ ‬פרחי‭ ‬פירות‭ ‬היוצאים‭ ‬לפני‭ ‬חנטת‭ ‬הפרי‭, ‬מברך‭: "‬בורא‭ ‬עצי‭ ‬בשמים‭", ‬שהרי‭ ‬עדיין‭ ‬אינו‭ ‬פרי‭. ‬וישנם‭ ‬הלוקחים‭ ‬פרחים‭ ‬של‭ ‬עץ‭ ‬תפוח‭ ‬או‭ ‬לימון‭, ‬ומרתיחים‭ ‬אותם‭ ‬במים‭ (‬מֵי‭ ‬זַא‭"‬ר‭) ‬כדי‭ ‬להפיק‭ ‬ריח‭, ‬מברכים‭ ‬עליהם‭: "‬עצי‭ ‬בשמים‭".‬

קליפת‭ ‬פירות

לו‭. ‬ על‭ ‬קליפת‭ ‬הפרי‭ ‬לבד‭ ‬אין‭ ‬לברך‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפירות‭", ‬אלא‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭", ‬וי‭"‬א‭: "‬עצי‭ ‬בשמים‭". ‬להלכה‭, ‬יברך‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭", ‬וכן‭ ‬הדין‭ ‬גם‭ ‬אם‭ ‬עיקר‭ ‬ריח‭ ‬הפרי‭ ‬הוא‭ ‬בקליפה‭.‬

פת‭ ‬חמה

לז‭. ‬ יש‭ ‬אומרים‭ ‬שצריך‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬הריח‭ ‬גם‭ ‬על‭ ‬ריח‭ ‬של‭ ‬פת‭ ‬חמה‭. ‬ויש‭ ‬חולקים‭ ‬ואומרים‭ ‬שאין‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭. ‬ולכן‭, ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬להיכנס‭ ‬לספק‭ ‬ברכות‭, ‬לכתחילה‭ -‬‭ ‬אין‭ ‬להריח‭, ‬ומכל‭ ‬מקום‭ ‬אם‭ ‬הריח‭, ‬יאמר‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפת‭" ‬בלא‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭.‬

מאפה

לח‭. ‬ הנכנס‭ ‬לביתו‭ ‬ומריח‭ ‬ריח‭ ‬ממיני‭ ‬מאפה‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭ ‬עליהם‭, ‬מכיון‭ ‬שנחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬האם‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬פת‭ ‬אלא‭ ‬יאמר‭ ‬בלא‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭: "‬הנותן‭ ‬ריח‭ ‬טוב‭ ‬בפת‭". ‬ולגבי‭ ‬המילויים‭ ‬או‭ ‬תבלינים‭, ‬מכיון‭ ‬שלא‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬מקור‭ ‬הריח‭, ‬הוי‭ ‬כריח‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬עיקר‭, ‬ואין‭ ‬מברכים‭ ‬עליו‭.‬

מי‭ ‬ורדים

לט‭. ‬ ‭'‬מי‭ ‬ורדים‭' ‬אמיתי‭, ‬שהם‭ ‬מים‭ ‬שנסחטו‭ ‬מן‭ ‬הורד‭ ‬ממש‭, ‬מברך‭ ‬עליהם‭: "‬בורא‭ ‬עצי‭ ‬בשמים‭". ‬אמנם‭, ‬יש‭ ‬להיזהר‭ ‬בזה‭ ‬משום‭ ‬שלרוב‭ "‬מי‭ ‬ורדים‭" ‬הנמכרים‭ ‬בשווקים‭ ‬אינם‭ ‬מי‭ ‬ורדים‭ ‬ממש‭, ‬וברכתם‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭".‬

מים‭ ‬שיש‭ ‬בהם‭ ‬בשמים

מ‭. ‬ מים‭ ‬ששרו‭ ‬בהם‭ ‬עצי‭ ‬או‭ ‬עשבי‭ ‬בשמים‭, ‬או‭ ‬מים‭ ‬שבושלו‭ ‬בתוכן‭ ‬עצי‭ ‬או‭ ‬עשבי‭ ‬בשמים‭ ‬עד‭ ‬שיצאו‭ ‬מי‭ ‬העצים‭ ‬או‭ ‬עשבים‭ ‬אל‭ ‬תוך‭ ‬המים‭ ‬או‭ ‬שבושלו‭ ‬עד‭ ‬שנימוחו‭ ‬אותם‭ ‬עצים‭ ‬או‭ ‬עשבים‭ ‬במים‭, ‬אם‭ ‬היו‭ ‬עצים‭, ‬יברך‭ ‬על‭ ‬המים‭: "‬בורא‭ ‬עצי‭ ‬בשמים‭", ‬ואם‭ ‬עשבים‭, ‬יברך‭ ‬על‭ ‬המים‭: "‬בורא‭ ‬עשבי‭ ‬בשמים‭". ‬אמנם‭, ‬כיום‭ ‬קשה‭ ‬לדעת‭ ‬מה‭ ‬כולל‭ ‬תהליך‭ ‬ייצור‭ ‬הבשמים‭, ‬ולכן‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬הבושם‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭".‬

שמן‭ ‬ובקבוקי‭ ‬בושם

מא‭. ‬ נחלקו‭ ‬הפוסקים‭ ‬לגבי‭ ‬שמן‭ ‬שריחו‭ ‬אינו‭ ‬טבעי‭ ‬אלא‭ ‬קיבל‭ ‬ריח‭ ‬בעת‭ ‬שכבשו‭ ‬בו‭ ‬עצי‭ ‬או‭ ‬עשבי‭ ‬בשמים‭ [‬והוציאו‭ ‬אותם‭ ‬בתום‭ ‬הכבישה‭], ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שצריך‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭: "‬בורא‭ ‬שמן‭ ‬ערב‭", ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שאין‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭ ‬כלל‭, ‬משום‭ ‬שריחו‭ ‬אינו‭ ‬ריח‭ ‬השמן‭ ‬עצמו‭ ‬והרי‭ ‬זהו‭ ‬ריח‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬עיקר‭ [‬ולכן‭ ‬לשיטתם‭, ‬טוב‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬להריח‭ ‬בו‭ ‬כלל‭, ‬אלא‭ ‬אם‭ ‬כן‭ ‬בירך‭ ‬כבר‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭" ‬על‭ ‬בושם‭ ‬אחר‭]. ‬למעשה‭, ‬אם‭ ‬הריח‭ ‬ונהנה‭ ‬מהריח‭ ‬השמן‭ ‬או‭ ‬נוזל‭ ‬אחר‭ ‬שספג‭ ‬בו‭ ‬ריח‭ ‬של‭ ‬בשמים‭ – ‬אינו‭ ‬נחשב‭ ‬לריח‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬עיקר‭, ‬ומותר‭ ‬להריח‭ ‬בו‭ ‬ולברך‭ ‬עליו‭: "‬בורא‭ ‬מיני‭ ‬בשמים‭".‬

דילוג לתוכן