עמידה‭ ‬וישיבה‭ ‬בקידוש

עמידה‭ ‬וישיבה‭ ‬בקידוש

עמידה‭ ‬בקידוש

לח‭. ‬ אומרים‭ ‬פסוקי‭ "‬ויכולו‭ ‬השמים‭ ‬והארץ‭" ‬עד‭ "‬לעשות‭" ‬בעמידה‭, ‬משני‭ ‬טעמים‭: ‬א‭.‬‭ "‬ויכלו‭ ‬השמים‭ ‬והארץ‭" ‬זו‭ ‬עדות‭ ‬על‭ ‬בריאת‭ ‬שמים‭ ‬וארץ‭, ‬ועדים‭ ‬צריכים‭ ‬להעיד‭ ‬בעמידה‭, ‬כדכתיב‭: "‬ועמדו‭ ‬שני‭ ‬האנשים‭". ‬ב‭.‬‭ ‬שם‭ ‬ה‭' ‬רמוז‭ ‬בראשי‭ ‬תיבות‭: "‬יום‭ ‬השישי‭ ‬ויכלו‭ ‬השמים‭", ‬ועומדים‭ ‬לכבוד‭ ‬שמו‭ ‬של‭ ‬ה‭'.‬

ישיבה‭ ‬בקידוש

לט‭. ‬ בקידוש‭ ‬עצמו‭ ‬החל‭ ‬מברכת‭ '‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭' ‬ועד‭ ‬אחרי‭ ‬ברכת‭ '‬מקדש‭ ‬השבת‭' ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לשבת‭, ‬אך‭ ‬לפי‭ ‬דברי‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬ז‭"‬ל‭ – ‬צריך‭ ‬לעמוד‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הקידוש‭ ‬כולו‭, ‬וכן‭ ‬המנהג‭.‬

שתיית‭ ‬היין‭ ‬בישיבה

מ‭. ‬ כשמסיים‭ ‬את‭ ‬הקידוש‭ ‬יושב‭ ‬ושותה‭ ‬בישיבה‭, ‬וכך‭ ‬נהג‭ ‬גם‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬ז‭"‬ל‭.‬

קביעות‭ ‬השומעים

מא‭. ‬ הנוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬בקידוש‭ ‬צריכים‭ ‬לקבוע‭ ‬עצמם‭ ‬יחד‭ ‬בשעת‭ ‬הקידוש‭, ‬כדי‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקידוש‭ ‬המקדש‭, "‬ולא‭ ‬שיהיו‭ ‬מפוזרים‭ ‬ומפורדים‭ ‬והולכים‭ ‬אחד‭ ‬הנה‭ ‬ואחד‭ ‬הנה‭, ‬דזה‭ ‬לא‭ ‬מיקרי‭ ‬קביעות‭ ‬כלל‭". ‬ואם‭ ‬אין‭ ‬קביעות‭ – ‬אין‭ ‬השומעים‭ ‬יוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭.‬

הסתכלות‭ ‬בנרות‭ ‬ובכוס

מב‭. ‬ כשמתחיל‭ ‬לקדש‭ – ‬צריך‭ ‬להסתכל‭ ‬בנרות‭ ‬השבת‭, ‬ובשעת‭ ‬הקידוש‭ – ‬צריך‭ ‬להסתכל‭ ‬בכוס‭ ‬הברכה‭, ‬וכן‭ ‬השומעים‭ ‬לא‭ ‬יסיחו‭ ‬דעתם‭ ‬מן‭ ‬הכוס‭.‬

הסתכלות‭ ‬ביין

מג‭. ‬ כתב‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬ה‭"‬בן‭ ‬איש‭ ‬חי‭" ‬שמנהגו‭ ‬להסתכל‭ ‬לתוך‭ ‬הכוס‭ ‬בעת‭ ‬שאוחזו‭ ‬בידו‭, ‬לראות‭ ‬את‭ ‬הפרצוף‭ ‬ואת‭ ‬המצח‭ ‬ביין‭, ‬ולכוון‭ ‬ש‭'‬מצח‭' ‬בגימטריא‭ '‬הצלחה‭'.‬

דילוג לתוכן