עמידה‭ ‬או‭ ‬ישיבה‭ ‬ב‭‬עשרת‭ ‬הדברות

מנהגים‭ ‬שונים

כא‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬בזמן‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭", ‬ונחלקו‭ ‬המנהגים‭ ‬בעניין‭ ‬זה‭. ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬בקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬בפרשת‭ "‬יתרו‭" ‬ובפרשת‭ "‬ואתחנן‭" ‬אך‭ ‬לא‭ ‬ב‭"‬חג‭ ‬השבועות‭" ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬רק‭ ‬ב‭"‬חג‭ ‬השבועות‭". ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬ב‭"‬חג‭ ‬השבועות‭", ‬ובפרשת‭ "‬יתרו‭" ‬אך‭ ‬לא‭ ‬בפרשת‭ "‬ואתחנן‭".‬‭ ‬ויש‭ ‬מתנגדים‭ ‬בתוקף‭ ‬לעמידה‭ ‬ב‭"‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬בכל‭ ‬זמן‭, ‬ואכן‭ ‬מעיקר‭ ‬הדין‭ – ‬אין‭ ‬לעמוד‭ ‬בקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬בכל‭ ‬אחד‭ ‬מן‭ ‬הזמנים‭ ‬דלעיל‭.‬

ביטול‭ ‬המנהג

כב‭. ‬ במקום‭ ‬שכל‭ ‬הצבור‭ ‬נוהגים‭ ‬לעמוד‭ – ‬אפשר‭ ‬לבטל‭ ‬מנהג‭ ‬זה‭ ‬בתנאי‭ ‬שניתן‭ ‬לבטל‭ ‬את‭ ‬המנהג‭ ‬כך‭ ‬שכל‭ ‬הציבור‭ ‬ישבו‭. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬עלולה‭ ‬להתגלע‭ ‬מחלוקת‭ ‬בשל‭ ‬כך‭ ‬או‭ ‬שבסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬יעמדו‭ ‬חלק‭ ‬מן‭ ‬הציבור‭ ‬וחלק‭ ‬ישבו‭ – ‬אין‭ ‬למחות‭ ‬בידם‭, ‬משום‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬על‭ ‬מי‭ ‬לסמוך‭.‬

פסק‭ ‬מרא‭ ‬דאתרא

כג‭. ‬ בית‭ ‬כנסת‭ ‬ובו‭ ‬רב‭ ‬מכהן‭ ‬שפסק‭ ‬הלכה‭ ‬בעניין‭ ‬זה‭, ‬בין‭ ‬אם‭ ‬פסק‭ ‬שיש‭ ‬לשבת‭ ‬בקריאה‭ ‬ובין‭ ‬אם‭ ‬פסק‭ ‬שיש‭ ‬לעמוד‭ – ‬חייב‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬לעשות‭ ‬כהוראת‭ ‬הרב‭.‬

עומד‭ ‬עם‭ ‬הציבור

כד‭. ‬ הנמצא‭ ‬בשעת‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬במקום‭ ‬שבו‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬עומדים‭ ‬בקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" – ‬לא‭ ‬יפרוש‭ ‬מן‭ ‬הציבור‭ ‬אלא‭ ‬יעמוד‭ ‬עמהם‭, ‬וכמה‭ ‬טעמים‭ ‬לכך‭: ‬א‭.‬ מא‭ ‬יחשבו‭ ‬שהוא‭ ‬מזלזל‭ ‬בתורה‭ ‬ויהיה‭ ‬חילול‭ ‬ה‭'. ‬ב‭.‬‭ ‬שמא‭ ‬יהיה‭ ‬בגדר‭ ‬של‭ ‬פורש‭ ‬מן‭ ‬הציבור‭ ‬בכך‭ ‬שיהיה‭ ‬יושב‭ ‬בין‭ ‬העומדים‭ ‬וכו‭' [‬ובפרט‭ ‬שאין‭ ‬פורשים‭ ‬מן‭ ‬הציבור‭].‬

כה‭. ‬ הנוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬בקריאת‭ ‬התורה‭ ‬כל‭ ‬השנה‭ – ‬יעמדו‭ ‬גם‭ ‬בקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬בפרשיות‭ "‬יתרו‭" ‬ו‭"‬אתחנן‭" ‬וגם‭ ‬ב‭"‬חג‭ ‬השבועות‭".‬

זהירות‭ ‬ממחלוקת

כו‭. ‬ פעמים‭ ‬שאנשים‭ ‬נגררים‭ ‬למחלוקת‭ ‬סביב‭ ‬שאלת‭ ‬העמידה‭ ‬בקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬ודבר‭ ‬זה‭ ‬חמור‭ ‬מאוד‭. ‬וצריכים‭ ‬להיזהר‭ ‬מאוד‭ ‬מן‭ ‬המחלוקת‭ ‬ומשנאת‭ ‬חינם‭ ‬‭[‬בפרט‭ ‬בשבת‭ ‬ואתחנן‭-‬נחמו‭, ‬שבעוון‭ ‬שנאת‭ ‬חינם‭ ‬חרב‭ ‬בהמ‭"‬ק‭, ‬וכן‭ ‬ראוי‭ ‬שבשבת‭ ‬שקוראים‭ ‬בתורה‭ "‬ויחן‭ ‬שם‭ ‬ישראל‭" – ‬באחדות‭, ‬ולא‭ ‬לעשות‭ ‬מזה‭ ‬מחלוקת‭]‬‭ ‬ולזכור‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬נענש‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעמדו‭ ‬על‭ ‬מידת‭ ‬הדין‭ ‬ולא‭ ‬דנו‭ ‬לפנים‭ ‬משורת‭ ‬הדין‭. ‬ובפרט‭ ‬יש‭ ‬להיזהר‭ ‬בעניין‭ ‬זה‭, ‬משום‭ ‬שלכל‭ ‬אחד‭ ‬מן‭ ‬המנהגים‭ ‬יש‭ ‬מקור‭ ‬ומסורת‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬יש‭ ‬להעדיף‭ ‬את‭ ‬השלום‭ ‬על‭ ‬פני‭ ‬קיום‭ ‬מנהג‭ ‬זה‭ ‬או‭ ‬אחר‭, ‬ובכל‭ ‬מקרה‭ ‬לא‭ ‬להגיע‭ ‬לידי‭ ‬ריב‭ ‬ומחלוקת‭ ‬בשל‭ ‬כך‭.‬

הודעה‭ ‬מראש

כז‭. ‬ בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בו‭ ‬מתפללים‭ ‬אנשים‭ ‬מעדות‭ ‬שונות‭ ‬ולהם‭ ‬מנהגים‭ ‬שונים‭ – ‬יש‭ ‬להודיע‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬שכל‭ ‬אדם‭ ‬רשאי‭ ‬לעשות‭ ‬כמנהגו‭, ‬והנוהג‭ ‬לעמוד‭ – ‬יעמוד‭ ‬והנוהג‭ ‬לשבת‭ ‬‮–‬‭ ‬יישב‭, ‬ולמרות‭ ‬שיש‭ ‬חילוקי‭ ‬מנהגים‭ – ‬אין‭ ‬בכך‭ ‬איסור‭ "‬לא‭ ‬תתגודדו‭".‬

הזמנת‭ ‬הרב

כח‭. ‬ מנהג‭ ‬טוב‭ ‬הוא‭ ‬להזמין‭ ‬את‭ ‬רב‭ ‬הקהילה‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬לקריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" ‬כך‭ ‬שהצבור‭ ‬יעמדו‭ ‬בעליה‭ ‬זו‭ ‬ממילא‭.‬

זמן‭ ‬העמידה

כט‭.‬ הנוהגים‭ ‬לעמוד‭ ‬בזמן‭ ‬קריאת‭ "‬עשרת‭ ‬הדברות‭" – ‬נכון‭ ‬שיעמדו‭ ‬בעת‭ ‬שהעולה‭ ‬מתחיל‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ ‬התורה‭ ‬ולא‭ ‬בעת‭ ‬שהש‭"‬ץ‭ ‬מתחיל‭ ‬לקרוא‭ ‬בתורה‭, ‬ותבוא‭ ‬עליהם‭ ‬ברכת‭ ‬טוב‭.‬

דילוג לתוכן