כהן‭ ‬עולה‭ ‬ראשון

ו‭. ‬ כהן‭ ‬עולה‭ ‬ראשון‭ ‬לתורה‭, ‬ולכתחילה‭ – ‬אין‭ ‬מעלים‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬כהן‭ ‬לעליית‭ ‬ראשון‭.‬

דאורייתא‭ ‬או‭ ‬דרבנן

ז‭. ‬ יש‭ ‬אומרים‭ ‬שעליית‭ ‬כהן‭ ‬ראשון‭ ‬לתורה‭ ‬היא‭ ‬מצוה‭ ‬מדאורייתא‭. ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שהיא‭ ‬מדרבנן‭ [‬וקרא‭ ‬אסמכתא‭ ‬בעלמא‭], ‬שתקנו‭ ‬חכמים‭ ‬להעלות‭ ‬כהן‭ ‬ראשון‭ ‬משום‭ "‬דרכי‭ ‬שלום‭".‬

נאמן‭ ‬לומר‭: "‬כהן‭ ‬אני‭"‬

ח‭. ‬ בזמן‭ ‬הזה‭ ‬סומכים‭ ‬על‭ ‬האדם‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭: "‬כהן‭ ‬אני‭".‬

כהן‭ ‬מכבד

ט‭.‬‭ ‬ אין‭ ‬הכהן‭ ‬רשאי‭ ‬לכבד‭ ‬בעלייה‭ ‬ראשונה‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬כהן‭, ‬ואינו‭ ‬רשאי‭ ‬לכבד‭ ‬אפילו‭ ‬תלמיד‭ ‬חכם‭, ‬משום‭ ‬דרכי‭ ‬שלום‭.‬

כהן‭ ‬ראשון‭ ‬או‭ ‬שבעה‭ ‬עולים

י‭.‬ למרות‭ ‬שרצוי‭ ‬לא‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭, ‬מוסיפים‭ ‬על‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭ ‬בעת‭ ‬הצורך‭ ‬ולא‭ ‬מעלים‭ "‬ישראל‭" ‬במקום‭ ‬כהן‭. ‬וטעם‭ ‬הדבר‭ ‬הוא‭, ‬שחשיבות‭ ‬עליית‭ ‬כהן‭ ‬ראשון‭ ‬גוברת‭ ‬על‭ ‬הענין‭ ‬שלא‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬שבעה‭ ‬עולים‭.‬

ראשון‭ ‬שאינו‭ ‬כהן

יא‭. ‬ במקרים‭ ‬מיוחדים‭ ‬מותר‭ ‬להעלות‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬כהן‭ ‬לעליית‭ ‬ראשון‭, ‬כגון‭: ‬במקומות‭ ‬בהם‭ ‬נוהגים‭ ‬למכור‭ ‬את‭ ‬העלייה‭ ‬הראשונה‭ ‬בשבת‭ "‬בראשית‭" [‬והנוהגים‭ ‬כן‭ ‬יכולים‭ ‬להמשיך‭ ‬במנהגם‭ ‬משום‭ ‬שעושים‭ ‬לכבודה‭ ‬של‭ ‬תורה‭], ‬וכן‭ ‬כאשר‭ ‬יש‭ ‬ביום‭ ‬שני‭ ‬או‭ ‬חמישי‭ ‬שני‭ ‬חתנים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭, ‬כפי‭ ‬שיבואר‭ ‬לקמן‭.‬

מחילת‭ ‬כהן

יב‭.‬ ‭ ‬כאשר‭ ‬מעלים‭ ‬אדם‭ ‬שאינו‭ ‬כהן‭ ‬במקום‭ ‬כהן‭ – ‬יש‭ ‬לבקש‭ ‬מן‭ ‬הכהן‭ ‬למחול‭ ‬על‭ ‬עלייתו‭ ‬וראוי‭ ‬לכהן‭ ‬למחול‭ ‬על‭ ‬עלייתו‭ ‬ולאחוז‭ ‬במידתו‭ ‬של‭ ‬אהרון‭ ‬הכהן‭ [‬אוהב‭ ‬שלום‭ ‬ורודף‭ ‬שלום‭]. ‬אמנם‭, ‬כהן‭ ‬שמסרב‭ ‬למחול‭ ‬על‭ ‬עלייתו‭ – ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לחייבו‭ ‬למחול‭.‬

כהן‭ ‬שמחל‭ ‬אינו‭ ‬יוצא

יג‭. ‬ כהן‭ ‬שמחל‭ ‬על‭ ‬עלייתו‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬מבית‭ ‬הכנסת‭ ‬בעת‭ ‬שאדם‭ ‬שאינו‭ ‬כהן‭ ‬עולה‭ ‬ראשון‭ ‬במקומו‭.‬

מחילת‭ ‬כהן‭ ‬שליח‭ ‬ציבור

יד‭. ‬ היו‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ביום‭ ‬שני‭ ‬או‭ ‬חמישי‭ ‬שני‭ ‬חתנים‭ ‬ושניהם‭ "‬ישראל‭" ‬והיה‭ ‬שליח‭ ‬הציבור‭ ‬כהן‭ – ‬יכול‭ ‬אחד‭ ‬החתנים‭ ‬לעלות‭ ‬ראשון‭ ‬במקום‭ ‬כהן‭, ‬משום‭ ‬שברור‭ ‬ומפורסם‭ ‬הוא‭ ‬שהקורא‭ ‬בתורה‭ ‬הכהן‭, ‬מחל‭ ‬על‭ ‬עלייתו‭.‬

שני‭ ‬חתנים‭ ‬כוהנים

טו‭. ‬ היו‭ ‬בשני‭ ‬וחמישי‭ ‬שני‭ ‬חתנים‭ ‬כוהנים‭ – ‬יתפצלו‭ ‬לשני‭ ‬מניינים‭ ‬לקריאת‭ ‬התורה‭.‬

אין‭ ‬אפשרות‭ ‬להתפצל

טז‭. ‬ אם‭ ‬אין‭ ‬אפשרות‭ ‬להתפצל‭ ‬לשני‭ ‬מניינים‭, ‬ועלול‭ ‬לצאת‭ ‬מחלוקת‭ ‬גדולה‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יעלו‭ ‬שניהם‭ – ‬יעלו‭ ‬ארבעה‭ ‬כסדר‭ ‬הבא‭: ‬כהן‭[‬חתן‭] – ‬ראשון‭, ‬לוי‭ – ‬שני‭, ‬ישראל‭ – ‬שלישי‭. ‬כהן‭[‬חתן‭] – ‬רביעי‭. ‬ופתרון‭ ‬זה‭ ‬נכון‭ ‬גם‭ ‬לספרדים‭ ‬משום‭ ‬שזו‭ ‬שעת‭ ‬הדחק‭.‬

שני‭ ‬חתנים‭ ‬לווים

יז‭. ‬ היו‭ ‬בשני‭ ‬וחמישי‭ ‬שני‭ ‬חתנים‭ ‬לווים‭, ‬ואין‭ ‬אפשרות‭ ‬להתפצל‭ ‬לשני‭ ‬מניינים‭, ‬ועלול‭ ‬לצאת‭ ‬מחלוקת‭ ‬גדולה‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יעלו‭ ‬שניהם‭ – ‬יעלו‭ ‬ארבעה‭ ‬כסדר‭ ‬הבא‭: ‬כהן‭ ‬‮–‬‭ ‬ראשון‭, ‬לוי‭ [‬חתן‭] – ‬שני‭, ‬ישראל‭ – ‬שלישי‭, ‬לוי‭ [‬חתן‭] – ‬רביעי‭.‬

מנהג‭ ‬ישראל

יח‭. ‬ בבית‭ ‬כנסת‭ ‬בו‭ ‬נהגו‭ ‬שנים‭ ‬רבות‭ ‬להעלות‭ ‬ישראל‭ ‬במקום‭ ‬כהן‭ ‬בימי‭ ‬שני‭ ‬וחמישי‭ ‬כדי‭ ‬לאפשר‭ ‬למתפללים‭ ‬רבים‭ ‬ככל‭ ‬שניתן‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ – ‬אסור‭ ‬לגבאי‭ ‬לבטל‭ ‬את‭ ‬המנהג‭. ‬ולמעשה‭, ‬עליהם‭ ‬להמשיך‭ ‬לנהוג‭ ‬כמנהגם‭ ‬אלא‭ ‬אם‭ ‬יחליטו‭ ‬כל‭ ‬הגבאים‭ ‬או‭ ‬כל‭ ‬הקהל‭ ‬לשנות‭ ‬המנהג‭, ‬ובמקרה‭ ‬כזה‭ ‬מותר‭ ‬להחזיר‭ ‬את‭ ‬המנהג‭ ‬לקדמותו‭ ‬ולהעלות‭ ‬כהן‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬ישראל‭.‬

קראו‭ ‬לכהן‭ ‬ואינו‭ ‬שם

יט‭.‬ קראו‭ ‬לכהן‭ ‬פלוני‭ ‬לעלות‭ ‬לתורה‭ ‬בשמו‭ ‬ואינו‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ – ‬אין‭ ‬לקרוא‭ ‬לכהן‭ ‬אחר‭ ‬בשמו‭, ‬משום‭ ‬פגמו‭ ‬של‭ ‬ראשון‭, ‬אלא‭ ‬יעלה‭ ‬כהן‭ ‬אחר‭ ‬מעצמו‭.‬

דילוג לתוכן