כהן עולה ראשון
ו. כהן עולה ראשון לתורה, ולכתחילה – אין מעלים אדם שאינו כהן לעליית ראשון.
דאורייתא או דרבנן
ז. יש אומרים שעליית כהן ראשון לתורה היא מצוה מדאורייתא. ויש אומרים שהיא מדרבנן [וקרא אסמכתא בעלמא], שתקנו חכמים להעלות כהן ראשון משום "דרכי שלום".
נאמן לומר: "כהן אני"
ח. בזמן הזה סומכים על האדם אם הוא אומר: "כהן אני".
כהן מכבד
ט. אין הכהן רשאי לכבד בעלייה ראשונה אדם שאינו כהן, ואינו רשאי לכבד אפילו תלמיד חכם, משום דרכי שלום.
כהן ראשון או שבעה עולים
י. למרות שרצוי לא להוסיף על שבעה עולים, מוסיפים על שבעה עולים בעת הצורך ולא מעלים "ישראל" במקום כהן. וטעם הדבר הוא, שחשיבות עליית כהן ראשון גוברת על הענין שלא להוסיף על שבעה עולים.
ראשון שאינו כהן
יא. במקרים מיוחדים מותר להעלות אדם שאינו כהן לעליית ראשון, כגון: במקומות בהם נוהגים למכור את העלייה הראשונה בשבת "בראשית" [והנוהגים כן יכולים להמשיך במנהגם משום שעושים לכבודה של תורה], וכן כאשר יש ביום שני או חמישי שני חתנים בבית הכנסת, כפי שיבואר לקמן.
מחילת כהן
יב. כאשר מעלים אדם שאינו כהן במקום כהן – יש לבקש מן הכהן למחול על עלייתו וראוי לכהן למחול על עלייתו ולאחוז במידתו של אהרון הכהן [אוהב שלום ורודף שלום]. אמנם, כהן שמסרב למחול על עלייתו – אי אפשר לחייבו למחול.
כהן שמחל אינו יוצא
יג. כהן שמחל על עלייתו – אינו צריך לצאת מבית הכנסת בעת שאדם שאינו כהן עולה ראשון במקומו.
מחילת כהן שליח ציבור
יד. היו בבית הכנסת ביום שני או חמישי שני חתנים ושניהם "ישראל" והיה שליח הציבור כהן – יכול אחד החתנים לעלות ראשון במקום כהן, משום שברור ומפורסם הוא שהקורא בתורה הכהן, מחל על עלייתו.
שני חתנים כוהנים
טו. היו בשני וחמישי שני חתנים כוהנים – יתפצלו לשני מניינים לקריאת התורה.
אין אפשרות להתפצל
טז. אם אין אפשרות להתפצל לשני מניינים, ועלול לצאת מחלוקת גדולה אם לא יעלו שניהם – יעלו ארבעה כסדר הבא: כהן[חתן] – ראשון, לוי – שני, ישראל – שלישי. כהן[חתן] – רביעי. ופתרון זה נכון גם לספרדים משום שזו שעת הדחק.
שני חתנים לווים
יז. היו בשני וחמישי שני חתנים לווים, ואין אפשרות להתפצל לשני מניינים, ועלול לצאת מחלוקת גדולה אם לא יעלו שניהם – יעלו ארבעה כסדר הבא: כהן – ראשון, לוי [חתן] – שני, ישראל – שלישי, לוי [חתן] – רביעי.
מנהג ישראל
יח. בבית כנסת בו נהגו שנים רבות להעלות ישראל במקום כהן בימי שני וחמישי כדי לאפשר למתפללים רבים ככל שניתן לעלות לתורה – אסור לגבאי לבטל את המנהג. ולמעשה, עליהם להמשיך לנהוג כמנהגם אלא אם יחליטו כל הגבאים או כל הקהל לשנות המנהג, ובמקרה כזה מותר להחזיר את המנהג לקדמותו ולהעלות כהן ראשון ולא ישראל.
קראו לכהן ואינו שם
יט. קראו לכהן פלוני לעלות לתורה בשמו ואינו בבית הכנסת – אין לקרוא לכהן אחר בשמו, משום פגמו של ראשון, אלא יעלה כהן אחר מעצמו.