סעודה לגבי קידוש

סעודה‭ ‬לגבי‭ ‬קידוש

שיעור‭ ‬אכילה‭ ‬בסעודה

טז‭. ‬ המקדש‭ ‬שאכל‭ ‬במקום‭ ‬הקידוש‭ ‬כזית‭ ‬פת‭ – ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬אכילה‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬לכל‭ ‬הדעות‭. ‬וחידשו‭ ‬הגאונים‭ ‬וקבעו‭, ‬שמי‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬כזית‭ ‬פת‭ – ‬יכול‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬באכילת‭ ‬כזית‭ ‬מזונות‭ [‬אפויים‭ ‬או‭ ‬מבושלים‭, ‬כל‭ ‬שמברכים‭ ‬אחריהם‭ ‬ברכה‭ ‬מעין‭ ‬שלוש‭]. ‬ואם‭ ‬אין‭ ‬לו‭ ‬כזית‭ ‬מזונות‭ – ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬אפילו‭ ‬בשתיית‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭ ‬שמברכים‭ ‬אחריו‭ ‬ברכה‭ ‬מעין‭ ‬שלוש‭.‬

סעודה‭ – ‬רק‭ ‬בפת

יז‭. ‬ למרות‭ ‬שיוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬באכילת‭ ‬מיני‭ ‬מזונות‭ – ‬אינו‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬באכילת‭ ‬מיני‭ ‬מזונות‭ ‬אלא‭ ‬חייב‭ ‬לאכול‭ ‬פת‭ ‬ממש‭.‬

עוגיות‭ ‬ללחם‭ ‬משנה

יח‭. ‬ המקדש‭ ‬ואוכל‭ ‬מיני‭ ‬מזונות‭ ‬לפני‭ ‬הסעודה‭ ‬הקבועה‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לקחת‭ ‬שתי‭ ‬עוגות‭ ‬כנגד‭ ‬לחם‭ ‬משנה‭.‬

סעודה‭ – ‬ביין

יט‭.‬ היוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬סעודה‭ ‬במקום‭ ‬קידוש‭ ‬בשתיית‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭ – ‬ישתה‭ ‬לכתחילה‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭ ‬בנוסף‭ ‬לזו‭ ‬ששתה‭ ‬בקידוש‭. ‬ובדיעבד‭ – ‬רשאי‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬רביעית‭ ‬היין‭ ‬ששתה‭ ‬בקידוש‭.‬

רביעית‭ ‬היין‭ ‬של‭ ‬הקידוש‭ – ‬כסעודה

כ‭.‬ כאמור‭ ‬יכול‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭ ‬ששתה‭ ‬בקידוש‭ ‬לעניין‭ ‬סעודה‭ ‬במקום‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬הצורך‭, ‬והיינו‭, ‬כגון‭: ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬שם‭ ‬יין‭ ‬אחר‭, ‬או‭ ‬כאשר‭ ‬היין‭ ‬חזק‭ ‬מאוד‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬לשתותו‭, ‬או‭ ‬כאשר‭ ‬מתארח‭ ‬אצל‭ ‬אחרים‭ ‬ולא‭ ‬נעים‭ ‬לו‭ ‬לבקש‭ ‬מהם‭ ‬יין‭ ‬נוסף‭. ‬וכן‭ ‬מנהג‭ ‬ירושלים‭ ‬להקל‭ ‬במקום‭ ‬ברית‭ ‬או‭ ‬במקום‭ ‬כבוד‭ ‬הרבים‭.‬

רביעית‭ ‬יין‭ ‬של‭ ‬אחר

כא‭. ‬ השומע‭ ‬קידוש‭ ‬ויוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקידוש‭ ‬של‭ ‬אחר‭ ‬ולא‭ ‬שתה‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭ – ‬אינו‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭, ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬המקדש‭ ‬שתה‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭. ‬וכדי‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬ברביעית‭ ‬יין‭ – ‬צריך‭ ‬לשתותה‭ ‬בעצמו‭.‬

פירות‭ ‬אינם‭ ‬סעודה

כב‭. ‬ אין‭ ‬אדם‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬באכילת‭ ‬פירות‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬הפירות‭ ‬נחשבים‭ ‬סעודה‭ ‬לענין‭ ‬זה‭. ‬ואפילו‭ ‬אם‭ ‬אוכל‭ ‬פירות‭ "‬שבעת‭ ‬המינים‭" – ‬אינו‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬באכילתם‭.‬

אכילה‭ ‬פחות‭ ‬מכשיעור

כג‭. ‬ השומע‭ ‬קידוש‭ ‬בביהכ‭"‬נ‭ ‬וכדו‭' ‬ואין‭ ‬בכוונתו‭ ‬לאכול‭ ‬לפחות‭ ‬כשיעור‭ [‬ראה‭ ‬סעי‭' ‬ט‭"‬ז‭-‬י‭"‬ט‭] – ‬לא‭ ‬יאכל‭ ‬כלום‭, ‬מכיון‭ ‬שלא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭, ‬כי‭ ‬אין‭ ‬קידוש‭ ‬אלא‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭, ‬ואם‭ ‬אין‭ ‬סעודה‭ ‬אין‭ ‬קידוש‭, ‬ונמצא‭ ‬אוכל‭ ‬בלא‭ ‬קידוש‭.‬

אכילה‭ ‬מרובה

כד‭. ‬ השומע‭ ‬קידוש‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ואוכל‭ ‬שם‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬לפני‭ ‬שאוכל‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬בביתו‭, ‬וכן‭ ‬המקדש‭ ‬בביתו‭ ‬ואוכל‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ ‬וממתין‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬עד‭ ‬לסעודה‭ ‬עצמה‭ [‬כגון‭ ‬שממתין‭ ‬לאורחים‭ ‬וכדו‭'] – ‬יזהר‭ ‬לא‭ ‬לאכול‭ ‬הרבה‭ ‬מדי‭ ‬בין‭ ‬הקידוש‭ ‬לסעודה‭ ‬ולא‭ ‬ישבע‭, ‬כדי‭ ‬שיאכל‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬לתיאבון‭.‬

סעודה‭ ‬לפני‭ ‬חצות

כה‭. ‬ יש‭ ‬להזדרז‭ ‬לאכול‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬של‭ ‬הבוקר‭ ‬לפני‭ ‬חצות‭ ‬היום‭, ‬כלומר‭ ‬שיספיק‭ ‬לבוא‭ ‬לביתו‭ ‬ולקדש‭ ‬שוב‭ ‬לבני‭ ‬ביתו‭ ‬ולהתחיל‭ ‬לאכול‭ ‬לפחות‭ ‬כזית‭ ‬לפני‭ ‬חצות‭ ‬היום‭.‬

דילוג לתוכן