טועמיה  חיים זכו

סידור‭ ‬השולחן‭ ‬בערב‭ ‬שבת

יט‭. ‬ חז‭"‬ל‭ ‬נתנו‭ ‬חשיבות‭ ‬מיוחדת‭ ‬להכנות‭ ‬של‭ ‬השבת‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭, ‬וכדברי‭ ‬הגמרא‭: "‬אמר‭ ‬רבי‭ ‬אלעזר‭: ‬לעולם‭ ‬יסדר‭ ‬אדם‭ ‬שלחנו‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שאינו‭ ‬צריך‭ ‬אלא‭ ‬לכזית‭".‬

טרחה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת

כ‭. ‬ צריך‭ ‬אדם‭ ‬לטרוח‭ ‬הרבה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬שיזיע‭, ‬משום‭ ‬שהזיעה‭ ‬שאדם‭ ‬מזיע‭ ‬בקיום‭ ‬המצוות‭, ‬ובעיקר‭ ‬בצרכי‭ ‬שבת‭, ‬היא‭ ‬סגולה‭ ‬למחיקת‭ ‬העוונות‭, ‬בדומה‭ ‬לדמעות‭ ‬שמזיל‭ ‬על‭ ‬עוונותיו‭.‬

מחלוקת‭ ‬בער‭"‬ש

כא‭. ‬ יזהר‭ ‬מכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬בביתו‭, ‬ובמיוחד‭ ‬ביום‭ ‬שישי‭ ‬אחר‭ ‬הצהרים‭, ‬מכיון‭ ‬שבזמן‭ ‬זה‭ ‬אכלו‭ ‬אדם‭ ‬וחוה‭ ‬מעץ‭ ‬הדעת‭, ‬והשטן‭ ‬שקשה‭ ‬לו‭ ‬לראות‭ ‬ששומרים‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬מנסה‭ ‬להכניס‭ ‬מחלוקות‭ ‬באותה‭ ‬שעה‭.‬

,‭ "‬טועמיה‭ ‬חיים‭ ‬זכו‭" ‬

טעימה‭ ‬מהתבשילים

כב‭. ‬ מצוה‭ ‬לטעום‭ ‬מכל‭ ‬התבשילים‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭, ‬ורמז‭ ‬לדבר‭: "‬טועמיה‭ ‬חיים‭ ‬זכו‭". ‬והטעם‭ – ‬כדי‭ ‬לתקנם‭ ‬אם‭ ‬חסר‭ ‬בהם‭ ‬תבלין‭ ‬וכדו‭'. ‬ויש‭ ‬סוברים‭ ‬שהבעל‭ ‬דווקא‭ ‬הוא‭ ‬שצריך‭ ‬לטעום‭ ‬את‭ ‬התבשילים‭, ‬ויש‭ ‬בזה‭ ‬ענין‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭. ‬ומעבר‭ ‬לכך‭ ‬יש‭ ‬בזה‭ ‬גם‭ ‬משום‭ ‬שלום‭ ‬בית‭, ‬שהרי‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יטעם‭ ‬לפני‭ ‬כניסת‭ ‬השבת‭ ‬ויימצא‭ ‬שלא‭ ‬לפי‭ ‬טעמו‭, ‬יוכל‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬טעמו‭ ‬של‭ ‬המאכל‭ ‬וכך‭ ‬לא‭ ‬יצטרך‭ ‬להעיר‭ ‬לאשתו‭ ‬ולא‭ ‬יבואו‭ ‬לידי‭ ‬מריבה‭ ‬בשבת‭.‬

ברכה‭ ‬על‭ ‬הטעימה

כג‭. ‬ הטועם‭ ‬מן‭ ‬התבשילים‭ ‬ומתכוון‭ ‬רק‭ ‬לבדוק‭ ‬את‭ ‬מליחותו‭ ‬או‭ ‬חריפותו‭ ‬של‭ ‬התבשיל‭ ‬‮–‬‭ ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭ ‬אפילו‭ ‬אם‭ ‬בולע‭ ‬את‭ ‬טעימתו‭, ‬ומ‭"‬מ‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬שיכוון‭ ‬ליהנות‭ ‬ממה‭ ‬שיטעם‭, ‬ויברך‭.‬

טעימה‭ ‬במתענה‭ ‬בער‭"‬ש

כד‭. ‬ המתענה‭ ‬תענית‭ ‬יחיד‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ – ‬יטעם‭ ‬ממאכלי‭ ‬שבת‭ ‬ולא‭ ‬יבלעם‭, ‬אמנם‭ ‬בתענית‭ ‬ציבור‭ – ‬אסור‭ ‬אפילו‭ ‬לטעום‭.‬

טעימה‭ ‬לפני‭ ‬ט‭' ‬באב

כה‭. ‬ הנוהגים‭ ‬לטעום‭ ‬מהתבשילים‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ – ‬מותרים‭ ‬לטעום‭ ‬גם‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬שקודם‭ ‬תשעה‭ ‬באב‭.‬

דילוג לתוכן