סדר‭ ‬קבלת‭ ‬שבת

מזמורים‭ ‬לפני‭ "‬לכה‭ ‬דודי‭"‬

יח‭. ‬ מנהג‭ ‬ירושלים‭ ‬להתחיל‭ "‬קבלת‭ ‬שבת‭" ‬באמירת‭ "‬מזמור‭ ‬לדוד‭", ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬ז‭' ‬קולות‭ ‬והוא‭ ‬כנגד‭ ‬יום‭ ‬השבת‭.‬

מזמורים‭ ‬כנגד‭ ‬ימי‭ ‬בראשית

יט‭.‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬לפני‭ "‬מזמור‭ ‬לדוד‭ ‬הבו‭ ‬לה‭' ‬בני‭ ‬אלים‭" ‬שבעה‭ ‬פרקי‭ ‬תהלים‭ ["‬לכו‭ ‬נרננה‭" ‬וכו‭'] ‬כנגד‭ ‬שבעת‭ ‬ימי‭ ‬בראשית‭. ‬אמנם‭ ‬אם‭ ‬רואים‭ ‬שהשקיעה‭ ‬מתקרבת‭ ‬או‭ ‬שכבר‭ ‬עברה‭ – ‬יאמרו‭ ‬מיד‭ ‬קבלת‭ ‬שבת‭, ‬כיון‭ ‬שאדם‭ ‬חייב‭ ‬להוסיף‭ ‬מן‭ ‬החול‭ ‬על‭ ‬הקודש‭ ‬ולקבל‭ ‬שבת‭ ‬לפחות‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭ ‬קודם‭ ‬השקיעה‭.‬

‭"‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭"‬

כ‭.‬ אחרי‭ "‬לכה‭ ‬דודי‭" ‬אומרים‭: "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭" ‬ומזמור‭: "‬ה‭' ‬מלך‭ ‬גאות‭ ‬לבש‭". ‬ואומרים‭ "‬כל‭ ‬ישראל‭" ‬ו‭"‬במה‭ ‬מדליקין‭" ‬ואחריו‭ ‬קדיש‭ "‬על‭ ‬ישראל‭".‬

‭"‬מזמור‭ ‬שיר‭" ‬פעמיים

כא‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭: "‬מזמור‭ ‬שיר‭" ‬פעמיים‭ – ‬פעם‭ ‬אחת‭ ‬אחרי‭ "‬לכה‭ ‬דודי‭" ‬ופעם‭ ‬נוספת‭ ‬אחרי‭ "‬במה‭ ‬מדליקין‭", ‬ומנהג‭ ‬טוב‭ ‬הוא‭.‬

אמירת‭ "‬במה‭ ‬מדליקין‭"‬

כב‭. ‬ אומרים‭ ‬‭"‬במה‭ ‬מדליקין‭"‬‭ ‬לפני‭ ‬ערבית‭, ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ "‬במה‭ ‬מדליקין‭" ‬לפני‭ ‬קבלת‭ ‬שבת‭.‬

‭"‬מזמור‭ ‬שיר‭" ‬לאחר‭ "‬כל‭ ‬ישראל‭"‬

כג‭.‬ ‭ ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להקדים‭ ‬לומר‭ "‬כל‭ ‬ישראל‭", "‬במה‭ ‬מדליקין‭", "‬אמר‭ ‬רבי‭ ‬אלעזר‭" ‬וקדיש‭, ‬ואח‭"‬כ‭ ‬אומרים‭: "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭". ‬והנוהגים‭ ‬כן‭ ‬כשאומרים‭ "‬בואי‭ ‬כלה‭" ‬בפעם‭ ‬השלישית‭, ‬פונים‭ ‬לצד‭ ‬מזרח‭.‬

פסוקים‭ ‬לפני‭ "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭"‬

כד‭. ‬ יש‭ ‬מוסיפים‭ ‬מספר‭ ‬פסוקים‭ ‬לפני‭ "‬מזמור‭ ‬שיר‭", ‬אשר‭ ‬ראשי‭ ‬התיבות‭ ‬שבתחילת‭ ‬כל‭ ‬פסוק‭ ‬הוא‭ ‬המילה‭: ‬‭"‬יעקב‭"‬‭. ‬הפסוקים‭ ‬הם‭: "‬יִ‭'‬שָּׁקֵנִי‭ ‬מִנְּשִׁיקוֹת‭ ‬פִּיהוּ‭ ‬כִּי‭ ‬טוֹבִים‭ ‬דֹּדֶיךָ‭ ‬מִיָּיִן‭; ‬ע‭'‬וּרִי‭ ‬צָפוֹן‭ ‬וּבוֹאִי‭ ‬תֵימָן‭ ‬הָפִיחִי‭ ‬גַנִּי‭ ‬יִזְלוּ‭ ‬בְשָׂמָיו‭ ‬יָבֹא‭ ‬דוֹדִי‭ ‬לְגַנּוֹ‭ ‬וְיֹאכַל‭ ‬פְּרִי‭ ‬מְגָדָיו‭: ‬ק‭'‬וֹל‭ ‬דּוֹדִי‭ ‬הִנֵּה‭ ‬זֶה‭ ‬בָּא‭ ‬מְדַלֵּג‭ ‬עַל‭ ‬הֶהָרִים‭ ‬מְקַפֵּץ‭ ‬עַל‭ ‬הַגְּבָעוֹת‭: ‬בָּ‭'‬אָתִי‭ ‬לְגַנִּי‭ ‬אֲחֹתִי‭ ‬כַלָּה‭ ‬אָרִיתִי‭ ‬מוֹרִי‭ ‬עִם‭ ‬בְּשָׂמִי‭ ‬אָכַלְתִּי‭ ‬יַעְרִי‭ ‬עִם‭ ‬דִּבְשִׁי‭ ‬שָׁתִיתִי‭ ‬יֵינִי‭ ‬עִם‭ ‬חֲלָבִי‭ ‬אִכְלוּ‭ ‬רֵעִים‭ ‬שְׁתוּ‭ ‬וְשִׁכְרוּ‭ ‬דּוֹדִים‭". ‬ויש‭ ‬מוספים‭ ‬לפני‭ "‬מזמור‭ ‬שיר‭" ‬את‭ ‬הפסוק‭: "‬ה‭' ‬בשמים‭ ‬הכין‭ ‬כסאו‭ ‬ומלכותו‭ ‬בכל‭ ‬משלה‭"‬‭.‬

קבלת‭ ‬שבת‭ ‬בזמנה

כה‭. ‬ יש‭ ‬לומר‭ "‬קבלת‭ ‬שבת‭" ‬לפחות‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭ ‬לפני‭ ‬שקיעה‭, ‬משום‭ ‬שמצוה‭ ‬להוסיף‭ ‬מחול‭ ‬על‭ ‬הקודש‭. ‬וע‭"‬כ‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬קיבלו‭ ‬שבת‭ ‬ורואים‭ ‬שהשקיעה‭ ‬מתקרבת‭ – ‬יקבלו‭ ‬שבת‭ ‬מיד‭, ‬כדי‭ ‬להוסיף‭ ‬מן‭ ‬החול‭ ‬על‭ ‬הקודש‭ ‬ולקבל‭ ‬שבת‭ ‬לפחות‭ ‬כמה‭ ‬דקות‭ ‬לפני‭ ‬השקיעה‭. ‬וכן‭ ‬יעשו‭ ‬כאשר‭ ‬כבר‭ ‬עברה‭ ‬שקיעה‭ [‬וכן‭ ‬ינהג‭ ‬אדם‭ ‬שמתפלל‭ ‬במנין‭ ‬סמוך‭ ‬מאוד‭ ‬לשקיעה‭ ‬ובאמצע‭ ‬חזרת‭ ‬הש‭"‬ץ‭ ‬רואה‭ ‬שתיכף‭ ‬זמן‭ ‬השקיעה‭, ‬יאמר‭ ‬שהוא‭ ‬מקבל‭ ‬עליו‭ ‬שבת‭].‬

לימוד‭ ‬כשהציבור‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬פרקי‭ ‬התהילים

כו‭. ‬ מותר‭ ‬לאדם‭ ‬לעיין‭ ‬בספר‭ ‬בשעה‭ ‬שהציבור‭ ‬אומרים‭ ‬שבעה‭ ‬פרקי‭ ‬תהילים‭ ‬אלה‭ ["‬לכו‭ ‬נרננה‭" ‬וכו‭'] ‬עד‭ ‬שיגיעו‭ "‬למזמור‭ ‬לדוד‭". ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬צריך‭ ‬לעיין‭ ‬בספר‭ ‬שגודלו‭ ‬כגודל‭ ‬סידור‭ ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬יראה‭ ‬כפורש‭ ‬מן‭ ‬הציבור‭.‬

קבלת‭ ‬שבת‭ ‬בשדה

כז‭. ‬ מצווה‭ ‬מן‭ ‬המובחר‭ ‬לומר‭ "‬קבלת‭ ‬שבת‭" ‬בשדה‭, ‬ואין‭ ‬בכך‭ ‬יהירות‭. ‬והעושים‭ ‬כן‭ – ‬תבוא‭ ‬עליהם‭ ‬ברכת‭ ‬טוב‭.‬

רוב‭ ‬ומיעוט‭ ‬בקבלת‭ ‬שבת‭ ‬בשדה

כח‭. ‬ כאשר‭ ‬רוב‭ ‬הציבור‭ ‬מעוניין‭ ‬לקבל‭ ‬שבת‭ ‬בשדה‭ ‬ומיעוטו‭ ‬מתנגד‭ – ‬יכול‭ ‬הרוב‭ ‬לכפות‭ ‬דעתו‭ ‬על‭ ‬המיעוט‭ ‬ולומר‭ "‬קבלת‭ ‬שבת‭" ‬בשדה‭.‬

סדר‭ ‬העמידה‭ ‬ב‭"‬קבלת‭ ‬שבת‭"‬

כט‭.‬ בעת‭ ‬שאומר‭ "‬קבלת‭ ‬שבת‭" ‬יעמוד‭ ‬עם‭ ‬הפנים‭ ‬למערב‭ ‬ויסגור‭ ‬עיניו‭, ‬וישים‭ ‬יד‭ ‬שמאל‭ ‬על‭ ‬החזה‭ ‬ויד‭ ‬ימין‭ ‬על‭ ‬יד‭ ‬שמאל‭, ‬ויכוון‭ ‬באימה‭ ‬ויראה‭ ‬כאילו‭ ‬עומד‭ ‬לפני‭ ‬המלך‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬קדושת‭ ‬שבת‭, ‬ובעודו‭ ‬עומד‭ ‬כשפניו‭ ‬למערב‭ ‬ועיניו‭ ‬עצומות‭ ‬יאמר‭: "‬מזמור‭ ‬לדוד‭", "‬לכה‭ ‬דודי‭", "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭" ‬ו‭"‬ה‭' ‬מלך‭ ‬גאות‭ ‬לבש‭", ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬יפתח‭ ‬עיניו‭ ‬ויסתובב‭ ‬לצד‭ ‬מזרח‭.‬

פניה‭ ‬לצדדים‭ ‬ב‭"‬בואי‭ ‬כלה‭"‬

ל‭.‬ הפיוט‭ "‬לכה‭ ‬דודי‭" ‬מסתיים‭ ‬באמירת‭: "‬בואי‭ ‬כלה‭" ‬שלוש‭ ‬פעמים‭. ‬כשאומר‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭: "‬בּוֹאִי‭ ‬כַלָּה‭" – ‬יפנה‭ ‬לימין‭. ‬וכשאומר‭ ‬בפעם‭ ‬השנייה‭: ‬‭"‬בּוֹאִי‭ ‬כַלָּה‭" -‬יפנה‭ ‬לשמאל‭. ‬ואח‭"‬כ‭ ‬יפנה‭ ‬למרכז‭ ‬ויאמר‭ ‬בלחש‭: "‬בואי‭ ‬כלה‭ ‬שבת‭ ‬מלכתא‭" ‬פעם‭ ‬שלישית‭, ‬ויכוון‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬הנפש‭.‬

קבלת‭ ‬שבת‭ ‬בשמחה

לא‭. ‬ כשאומר‭ ‬הפיוט‭: "‬לכה‭ ‬דודי‭", ‬יהא‭ ‬שרוי‭ ‬בשמחה‭ ‬כמי‭ ‬שהולך‭ ‬לקראת‭ ‬חתן‭ ‬וכלה‭.‬

פניה‭ ‬למזרח

לב‭. ‬ הנוהגים‭ ‬לומר‭ "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭" ‬אחרי‭ "‬במה‭ ‬מדליקין‭" – ‬אינם‭ ‬פונים‭ ‬למזרח‭ ‬אחרי‭ "‬ה‭' ‬מלך‭ ‬גאות‭ ‬לבש‭", ‬אלא‭ ‬אומרים‭ "‬מזמור‭ ‬לדוד‭" ‬ו‭"‬לכה‭ ‬דודי‭", ‬ובסיומו‭ ‬פונים‭ ‬לצד‭ ‬מזרח‭ ‬כשאומרים‭: "‬בואי‭ ‬כלה‭" ‬בפעם‭ ‬השלישית‭.‬

תפילה‭ ‬עם‭ ‬ציבור‭ ‬שאינו‭ ‬פונה‭ ‬למערב

לג‭. ‬ המתפלל‭ ‬עם‭ ‬ציבור‭ ‬שאינו‭ ‬פונה‭ ‬למערב‭ ‬בקבלת‭ ‬שבת‭ – ‬לא‭ ‬יפנה‭ ‬למערב‭, ‬משום‭ ‬שנראה‭ ‬כשתי‭ ‬רשויות‭, ‬אבל‭ ‬יכול‭ ‬לכוון‭ ‬את‭ ‬לבו‭ ‬למערב‭, ‬כשם‭ ‬שהמתפלל‭ ‬שמונה‭ ‬עשרה‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬לכוון‭ ‬את‭ ‬פניו‭ ‬למזרח‭, ‬מכוון‭ ‬את‭ ‬לבו‭ ‬למזרח‭ ‬ודיו‭.‬

עמידה‭ ‬ב‭"‬קבלת‭ ‬שבת‭"‬

לד‭. ‬ בעת‭ ‬אמירת‭: "‬בואי‭ ‬כלה‭" ‬ב‭"‬לכה‭ ‬דודי‭" – ‬יכוון‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬נפש‭ ‬יתירה‭. ‬בעת‭ ‬אמירת‭ "‬ברכו‭"‬‭ ‬שלפני‭ ‬קריאת‭ ‬שמע‭ – ‬יכוון‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬רוח‭ ‬יתירה‭. ‬ובעת‭ ‬אמירת‭ "‬ופרושׂ‭ ‬עלינו‭" ‬שבברכת‭ "‬השכיבנו‭" – ‬יכוון‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬נשמה‭ ‬יתירה‭. ‬ובעת‭ ‬אמירת‭ ‬שלושתם‭ – ‬טוב‭ ‬לעמוד‭. ‬ולכן‭ ‬נהגו‭ ‬לעמוד‭ ‬גם‭ ‬בעת‭ ‬אמירת‭ ‬הקדיש‭ ‬שקודם‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭.‬

דילוג לתוכן