נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬ישראל

נט‭. ‬ אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שלא‭ ‬שבת‭ ‬ממלאכת‭ ‬עבירה‭, ‬כלומר‭ – ‬נר‭ ‬שהובער‭ ‬באיסור‭ ‬בשבת‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬ישראל‭ ‬באיסור‭ ‬בשבת‭ – ‬אין‭ ‬מברכים‭ ‬עליו‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭.‬

אין‭ ‬מברכין‭ ‬עליו‭ ‬לעולם

ס‭.‬ אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭, ‬בין‭ ‬שעבר‭ ‬זמן‭ ‬מועט‭ ‬משעת‭ ‬הבערתו‭ ‬באיסור‭ ‬עד‭ ‬לזמן‭ ‬הברכה‭ [‬והלהבה‭ ‬היא‭ ‬אותה‭ ‬להבה‭ ‬שנעשה‭ ‬בה‭ ‬איסור‭] ‬ובין‭ ‬שעבר‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬משעת‭ ‬הבערתו‭ ‬באיסור‭ ‬עד‭ ‬לזמן‭ ‬הברכה‭. ‬ואפילו‭ ‬שבזמן‭ ‬הברכה‭ ‬בוערת‭ ‬בנר‭ ‬להבה‭ ‬שהתווספה‭ ‬ולא‭ ‬הלהבה‭ ‬המקורית‭ ‬שנעשה‭ ‬בה‭ ‬האיסור‭ – ‬אין‭ ‬מברכים‭ ‬עליו‭, ‬משום‭ ‬שרגע‭ ‬הבערת‭ ‬הנר‭ ‬באיסור‭ ‬הוא‭ ‬זה‭ ‬שקובע‭ ‬לעניין‭ ‬פסילת‭ ‬הנר‭ ‬כנר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭ ‬ולא‭ ‬השלהבת‭ ‬שבוערת‭ ‬בנר‭ ‬בזמן‭ ‬הברכה‭.‬

נר‭ ‬של‭ ‬נוכרי

סא‭. ‬ אין‭ ‬מברכים‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬בשבת‭, ‬אפילו‭ ‬הדליקו‭ ‬עבור‭ ‬עצמו‭, ‬משום‭ ‬שעצם‭ ‬המלאכה‭ ‬היא‭ ‬מלאכת‭ ‬עבירה‭, ‬שהרי‭ ‬אם‭ ‬ישראל‭ ‬היה‭ ‬מבעירו‭ ‬בשבת‭ ‬היה‭ ‬מתחייב‭ ‬על‭ ‬כך‭.‬

נר‭ ‬לחולה‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬סכנה

סב‭. ‬ מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬בשבת‭ ‬נוכרי‭ ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬ישראל‭ ‬לצורך‭ ‬חולה‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬סכנה‭, ‬או‭ ‬לצורך‭ ‬יולדת‭ (‬באופן‭ ‬שמותר‭), ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬זו‭ ‬מלאכת‭ ‬עבירה‭.‬

נר‭ ‬לחולה‭ ‬שאין‭ ‬בו‭ ‬סכנה

סג‭. ‬ מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬גוי‭ ‬בשבת‭ ‬לצורך‭ ‬חולה‭ ‬שאין‭ ‬בו‭ ‬סכנה‭, ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬זו‭ ‬מלאכת‭ ‬עבירה‭.‬

נר‭ ‬עבודה‭ ‬זרה

סד‭. ‬ נר‭ ‬שהודלק‭ ‬לשם‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬בין‭ ‬שהודלק‭ ‬בשבת‭ ‬ובין‭ ‬שהודלק‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ – ‬הרי‭ ‬הוא‭ ‬מאוס‭ ‬ואין‭ ‬מברכים‭ ‬עליו‭.‬

נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬מנר‭ ‬עבודה‭ ‬זרה

סה‭. ‬ אין‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהודלק‭ ‬מנר‭ ‬של‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אע‭"‬פ‭ ‬ששלהבת‭ ‬הנר‭ ‬החדש‭ ‬מתווספת‭ ‬והולכת‭ ‬ואין‭ ‬זו‭ ‬השלהבת‭ ‬הראשונה‭, ‬משום‭ ‬שגם‭ ‬נר‭ ‬זה‭ ‬מאוס‭ ‬לברכה‭.‬

נר‭ ‬של‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים

סו‭. ‬ אסור‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים‭, ‬משום‭ ‬שסתם‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים‭ ‬לשם‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭. ‬ולעניין‭ ‬זה‭ ‬אין‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬נוצרים‭ ‬למוסלמים‭.‬

נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬מנר‭ ‬של‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים

סז‭. ‬ מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬מנר‭ ‬של‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים‭, ‬למרות‭ ‬שסתם‭ ‬מסיבת‭ ‬גויים‭ ‬לשם‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬משום‭ ‬שהנר‭ ‬הראשון‭ ‬אינו‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭ ‬ממש‭.‬

סתם‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬גוי

סח‭. ‬ נר‭ ‬של‭ ‬גויים‭ ‬שאינו‭ ‬מיוחד‭ ‬לעבודה‭ ‬זרה‭ ‬ולא‭ ‬הודלק‭ ‬לשם‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭ – ‬אינו‭ ‬נקרא‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭ ‬ומותר‭ ‬לברך‭ ‬עליו‭ ‬באופן‭ ‬ששבת‭ ‬ממלאכת‭ ‬עבירה‭.‬

נר‭ ‬של‭ ‬גוי‭ ‬שסביר‭ ‬שעשה‭ ‬בו‭ ‬מלאכה

סט‭. ‬ נר‭ ‬של‭ ‬גוי‭ ‬שהודלק‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭, ‬אך‭ ‬מן‭ ‬הסתם‭ ‬עשה‭ ‬בו‭ ‬הגוי‭ ‬מלאכת‭ ‬איסור‭ ‬בשבת‭ – ‬מחמירים‭ ‬לאוסרו‭.‬

הדלקת‭ ‬נר‭ ‬הבדלה‭ ‬מנר‭ ‬שהודלק‭ ‬בשבת

ע‭.‬ ישנם‭ ‬כמה‭ ‬חילוקי‭ ‬דינים‭ ‬בהדלקת‭ ‬נר‭ ‬הבדלה‭ ‬מנר‭ ‬שהודלק‭ ‬בשבת‭:‬

  • אסור‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬אחר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬בשבת‭.‬
  • מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬ישראל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬בשבת‭.‬
  • אסור‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליקו‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬שהדליק‭ ‬ישראל‭ ‬מומר‭ ‬בשבת‭.‬
  • מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬ישראל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬שהדליק‭ ‬ישראל‭ ‬שאינו‭ ‬מומר‭ ‬בשבת‭ ‬בטעות‭.‬
  • מותר‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬שהדליק‭ ‬ישראל‭ ‬שאינו‭ ‬מומר‭ ‬בשבת‭ ‬בטעות‭.‬

ברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה

עא‭. ‬ טעה‭ ‬ובירך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭ – ‬אינו‭ ‬חוזר‭ ‬ומברך‭, ‬כי‭ ‬שמא‭ ‬בדיעבד‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬גם‭ ‬בנר‭ ‬זה‭. ‬וכיון‭ ‬שמעיקר‭ ‬הדין‭ ‬אין‭ ‬צריך‭ ‬לחזר‭ ‬אחרי‭ ‬נר‭ ‬הבדלה‭, ‬ויש‭ ‬חשש‭ ‬ברכה‭ ‬לבטלה‭, ‬אזי‭ – ‬שב‭ ‬ואל‭ ‬תעשה‭-‬עדיף‭.‬

טוב‭ ‬שיברך‭ ‬שוב

עב‭. ‬ טעה‭ ‬ובירך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭ – ‬טוב‭ ‬שיחזור‭ ‬וישמע‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭ ‬כתקנה‭ ‬ממי‭ ‬שלא‭ ‬בירך‭ ‬עדיין‭. ‬אין‭ ‬מי‭ ‬שיברך‭ ‬להוציאו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ – ‬יברך‭ ‬בעצמו‭ ‬ללא‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭.‬

טעה‭ ‬ובירך‭ ‬על‭ ‬נרות‭ ‬שהדליקו‭ ‬נכרים

עג‭. ‬ טעה‭ ‬ובירך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬מנר‭ ‬שהדליק‭ ‬נוכרי‭ ‬בשבת‭ – ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬ואינו‭ ‬צריך‭ ‬לשמוע‭ ‬ברכה‭ ‬מאחר‭, ‬משום‭ ‬שדין‭ ‬זה‭ ‬אינו‭ ‬אלא‭ ‬גזרה‭.‬

נר‭ ‬שהודלק‭ ‬מערב‭ ‬שבת

עד‭. ‬ נר‭ ‬שהודלק‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬ונשאר‭ ‬דלוק‭ ‬כל‭ ‬השבת‭ ‬כולה‭ – ‬אינו‭ ‬נר‭ ‬של‭ ‬עבירה‭, ‬שהרי‭ ‬לא‭ ‬נעשתה‭ ‬בו‭ ‬מלאכת‭ ‬הבערה‭ ‬בשבת‭.‬

דילוג לתוכן