להבת גז
מד. אין מברכים ברכת הנר אלא על נר העשוי למאור. ולכן, אין לברך על להבת גז [או חשמל] העומדת לבישול או לחימום וכדו'.
גז שהודלק למאור
מה. מותר לברך על להבת גז מיוחדת למאור וכן על להבת גז שבדרך כלל עומדת לבישול אך מדליק אותה עכשיו לשם אור.
נורת להט
מו. לכתחילה אין לברך ברכת הנר על נורת חשמל, ואפילו לא על נורה שקופה שרואים את חוטי הלהט שבתוכה, משום שאינה שלהבת. אמנם, בדיעבד כשאין לו אש ממש – יכול לברך על נורת חשמל שרואים את חוטי הלהט שבתוכה, משום שיש אומרים שמותר לברך ברכת "הנר" על נורת חשמל שקופה.
פלורוסנט
מז. אין לברך ברכת הנר על נורת פלורסנט, ולא על נורה אטומה, וכן לא על נורת לדים אפילו בדיעבד, מכיון שהשלהבת אינה נראית בה.
נר שעווה
מח. טוב להדר ולברך על נר עשוי שעווה, וכך היה מנהג רבנו האר"י ז"ל. ועוד נהג רבנו האר"י ז"ל לייחד נר להבדלה ולא היה משתמש בנר שבבית.
כוונת בנר שעווה
מט. במקום שמברכים ברכת "הנר" על נר שעווה טוב לכוון שהקליפות הנקראות: 'עש', המנסות לאכול את הקדושה, יותכו ויומסו ע"י ה'אש', שהוא שם 'א-להים' [אל"ף למ"ד ה"י יו"ד מ"ם, עם הכולל]. ויאירו ש"ע אורות באותיות ו"ה [רמוז ב'ש"ע ו"ה'].
מי יכוון
נ. טוב לכוון כוונות אלה בין המברך עצמו ובין השומע היוצא ידי חובה.
נר לשם כבוד
נא. אין מברכים ברכת הנר אלא על נר שהודלק למאור. ועל כן, אין מברכים על נר שהודלק לשם כבוד לחימום או לכל צורך אחר.
לכבוד ולמאור
נב. אין מברכים ברכת הנר על נר שהודלק לשם כבוד ולשם אורה גם יחד, אם היו מדליקים אותו מספר של נרות בלאו הכי, כגון בשעות היום.
כיבוי והדלקה
נג. מותר לכבות נר שהודלק לשם כבוד וכדו' ולהדליקו מחדש לשם אורה ולברך עליו ברכת הנר.
עבר זמן הכיבוד
נד. מותר לברך ברכת הנר על נר שהודלק לשם כבוד ועבר זמן הכיבוד שבעבורו הודלק, כגון: נר נשמה שמדליקים למשך שבעת ימי האבל בלבד – מותר לברך עליו משהסתיימו ימי האבל, אפילו בלי לכבותו.
נרות בית הכנסת
נה. כיום אין לברך ברכת "הנר" על נרות שמדליקים בבית הכנסת, משום שכל הטעם להדלקתם הוא לכבוד השכינה ולא לאורה.
נר נשמה בית הכנסת
נו. אין לברך ברכת "הנר" על נר נשמה שהודלק לע"נ נפטר, בביתו או בבית הכנסת, משום שהודלק לעילוי נשמת הנפטר ולא לאורה.
נר חנוכה
נז. אין מברכים ברכת "הנר" על נר שהודלק לשם מצות נר חנוכה, משום שלא הודלק לשם אור אלא לשם מצווה, וכן משום שאסור ליהנות מנר חנוכה.
נר בסעודה
נח. אין מברכים ברכת "הנר" על נר שהדליקו על השולחן בסעודה חגיגית, אם אוכלים שם לאור החשמל, משום שמוכח שלא נעשה אלא לשם כבוד ויופי. אמנם, אם כיבו את החשמל ואוכלים לאור הנר – מותר לברך עליו ברכת הנר, משום שעשוי לאורה.