מצוות‭ ‬קידוש‭

קידוש‭ ‬בדיבור

א‭. ‬ מצות‭ ‬עשה‭ ‬מדאורייתא‭ ‬לקדש‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬בדברים‭, ‬דהיינו‭ ‬בשתי‭ ‬הזכרות‭: ‬א‭.‬‭ ‬בהזכרת‭ ‬קדושת‭ ‬השבת‭. ‬ב‭.‬‭ ‬בהזכרת‭ ‬שבח‭, ‬דהיינו‭ ‬בברכה‭.‬

מצוה‭ ‬לקדש‭ ‬על‭ ‬היין‭. ‬י‭"‬א‭ ‬שקידוש‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬הוא‭ ‬מדאורייתא‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שמדאורייתא‭ ‬מצות‭ ‬קידוש‭ ‬הינה‭ ‬רק‭ ‬בדיבור‭, ‬וקידוש‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬הינה‭ ‬מצווה‭ ‬מדברי‭ ‬סופרים‭. ‬וע‭"‬כ‭ ‬נוהגים‭ ‬אנו‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬לפני‭ ‬הקידוש‭ ‬ב‭"‬לשם‭ ‬יחוד‭" ‬מספר‭ ‬לשון‭ ‬חכמים‭, ‬כפי‭ ‬שמובא‭ ‬בסידורים‭: "…‬הנה‭ ‬אנחנו‭ ‬באים‭ ‬לקיים‭ ‬מצות‭ ‬עשה‭ ‬דאורייתא‭, ‬לקדש‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬בדברים‭. ‬ולקיים‭ ‬מצות‭ ‬עשה‭ ‬דרבנן‭, ‬לקדש‭ ‬על‭ ‬היין‭".‬

אמירת‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭" ‬אם‭ ‬היא‭ ‬כקידוש

ב‭. ‬ אין‭ ‬אדם‭ ‬יוצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬באמירת‭ "‬שבת‭ ‬שלום‭", ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬באמירה‭ ‬זו‭ ‬לא‭ ‬שבח‭ ‬ולא‭ ‬קדושה‭, ‬אך‭ ‬אם‭ ‬יאמר‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬מקדש‭ ‬השבת‭" ‬וכדו‭' -‬‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬דאורייתא‭, ‬כי‭ ‬כולל‭ ‬הוא‭ ‬בדבריו‭ ‬גם‭ ‬שבח‭ ‬וגם‭ ‬קדושה‭.‬

דילוג לתוכן