‬מנחה של‭ ‬בשבת

זמן‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭ ‬בשבת

נא‭. ‬ למרות‭ ‬שבימות‭ ‬החול‭ ‬טוב‭ ‬להקפיד‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭ ‬בזמן‭ ‬מנחה‭ ‬קטנה‭, ‬בשבת‭ – ‬יכול‭ ‬להתפלל‭ ‬מנחה‭ ‬בזמן‭ ‬מנחה‭ ‬גדולה‭, ‬משום‭ ‬שאז‭ ‬נשאר‭ ‬זמן‭ ‬רב‭ ‬לאכול‭ ‬סעודה‭ ‬שלישית‭ ‬בנחת‭ ‬בעוד‭ ‬היום‭ ‬גדול‭ [‬ודבר‭ ‬זה‭ ‬משמעותי‭ ‬בפרט‭ ‬בימות‭ ‬החורף‭], ‬ומלבד‭ ‬זאת‭ ‬בשבת‭ ‬יש‭ ‬ענין‭ ‬להקדים‭ ‬את‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭, ‬וממנה‭ ‬מתברך‭ ‬כל‭ ‬השבוע‭.‬

‭"‬ואני‭ ‬תפילתי‭"‬

נב‭. ‬ לפני‭ ‬הוצאת‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬אומרים‭ ‬פעמיים‭ ‬פסוק‭ ‬מתהלים‭: "‬ואני‭ ‬תפילתי‭ ‬לך‭ ‬ה‭' ‬עת‭ ‬רצון‭ ‬אלוקים‭ ‬ברוב‭ ‬חסדיך‭ ‬ענני‭ ‬באמת‭ ‬ישעך‭".‬

מנחה‭ ‬ביום‭ ‬טוב

נג‭. ‬ ביום‭ ‬טוב‭ ‬שחל‭ ‬בחול‭, ‬שאין‭ ‬קורין‭ ‬בתורה‭ – ‬אין‭ ‬אומרים‭: "‬ואני‭ ‬תפילתי‭", ‬אבל‭ ‬בשבת‭, ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שאין‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬לקרות‭ – ‬מכל‭ ‬מקום‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭. ‬ואומרים‭ ‬אותו‭ ‬קודם‭ ‬החצי‭ ‬קדיש‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬להפסיק‭ ‬בין‭ ‬הקדיש‭ ‬לתפילת‭ ‬שמונה‭ ‬עשרה‭.‬

טעם‭ ‬אמירת‭ "‬ואני‭ ‬תפילתי‭"‬

נד‭. ‬ טעם‭ ‬אמירת‭ "‬ואני‭ ‬תפילתי‭" ‬במנחה‭ ‬של‭ ‬שבת‭, ‬הוא‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬מה‭ ‬שדרשו‭ ‬רבותינו‭ ‬זכרונם‭ ‬לברכה‭ ‬בפסוק‭: "‬ישיחו‭ ‬בי‭ ‬יושבי‭ ‬שער‭ ‬ונגינות‭ ‬שותי‭ ‬שכר‭", ‬וכתיב‭ ‬אחריו‭: "‬ואני‭ ‬תפלתי‭" ‬וגו‭'. ‬אמר‭ ‬דוד‭ ‬לפני‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭: ‬רבונו‭ ‬של‭ ‬עולם‭, ‬אין‭ ‬אומה‭ ‬זו‭ ‬כשאר‭ ‬אומות‭ ‬העולם‭, ‬אומות‭ ‬העולם‭ ‬כשהם‭ ‬שותים‭ ‬ומשתכרים‭ – ‬הולכין‭ ‬ופוחזין‭, ‬ואנו‭ ‬לא‭ ‬כן‭ ‬אלא‭ ‬אף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬ששתינו‭ – "‬ואני‭ ‬תפלתי‭" ‬וגו‭'. ‬ולכן‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬לפני‭ ‬קריאת‭ ‬התורה‭, ‬להודות‭ ‬ליוצרנו‭ ‬שלא‭ ‬שם‭ ‬חלקנו‭ ‬כהם‭, ‬ואפילו‭ ‬הריקים‭ ‬שבנו‭ ‬באים‭ ‬לשמוע‭ ‬תורה‭. ‬ועל‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭ ‬הטעם‭, ‬שבזמן‭ ‬זה‭ ‬מתגלה‭ ‬בחינה‭ ‬עליונה‭ ‬ומתפשט‭ ‬אור‭ ‬עליון‭ ‬שנקרא‭: "‬רצון‭"‬‭, ‬ולכן‭ ‬אומרים‭ ‬פסוק‭ ‬זה‭ ‬פעמיים‭.‬

נה‭. ‬ בדיני‭ "‬בריך‭ ‬שמיה‭" ‬‮–‬‭ ‬ראה‭ ‬בהרחבה‭ ‬פרק‭ ‬כ‭"‬ח‭ ‬סעי‭' ‬ל‭"‬ב‭-‬ל‭"‬ז‭.‬

קריאת‭ ‬ס‭"‬ת‭ ‬של‭ ‬מנחה

נו‭. ‬ עולים‭ ‬שלשה‭ ‬לס‭"‬ת‭, ‬והעולה‭ ‬השלישי‭ ‬אינו‭ ‬אומר‭ ‬קדיש‭.‬

לאחר‭ ‬קריאת‭ ‬התורה

נז‭. ‬ אחרי‭ ‬קריאת‭ ‬התורה‭ ‬אומרים‭: "‬מזמור‭ ‬שיר‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭", "‬חצי‭ ‬קדיש‭" ‬ועמידה‭.‬

‭"‬צדקתך‭"‬

נח‭. ‬ אחר‭ ‬חזרת‭ ‬הש‭"‬ץ‭ ‬אומרים‭ ‬שלושה‭ ‬פסוקים‭: "‬צדקתך‭ ‬כהררי‭ ‬אל‭" ‬וכו‭', "‬וצדקתך‭ ‬אלוקים‭" ‬וכו‭', "‬צדקתך‭ ‬צדק‭" ‬וכו‭'. ‬ובטור‭ ‬נתן‭ ‬טעם‭ ‬לדבר‭.‬

שבת‭ ‬שאין‭ ‬אומרים‭ ‬בה‭ "‬צדקתך‭"‬

נט‭. ‬ אין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭" ‬בשבת‭ ‬אם‭ ‬באותו‭ ‬תאריך‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬אומרים‭ ‬תחנון‭ ‬ביום‭ ‬חול‭.‬

מקום‭ ‬שאין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭"‬

ס‭.‬ בבית‭ ‬כנסת‭ ‬שיש‭ ‬בו‭ ‬חתן‭ ‬ואבי‭ ‬הבן‭ – ‬לא‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭", ‬וכן‭ ‬בבית‭ ‬האבל‭ – ‬אין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭", ‬אך‭ ‬כשיש‭ ‬סנדק‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ – ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭".‬

ראש‭ ‬השנה‭ ‬בשבת

סא‭. ‬ ר‭"‬ה‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ – ‬נהגו‭ ‬שאין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭" ‬במנחה‭.‬

ערב‭ ‬תשעה‭ ‬באב‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

סב‭.‬ ערב‭ ‬ת‭"‬ב‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭ – ‬אין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭", ‬משום‭ ‬שנחשב‭ ‬כערב‭ ‬יום‭ ‬טוב‭, ‬וגם‭ ‬בתשעה‭ ‬באב‭ ‬אין‭ ‬אומרים‭ ‬וידוי‭, ‬כמו‭ ‬יו‭"‬ט‭, ‬דכתיב‭: "‬קרא‭ ‬עלי‭ ‬מועד‭".‬

כשאין‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭"‬

סג‭. ‬ כאשר‭ ‬לא‭ ‬אומרים‭ "‬צדקתך‭" ‬‮–‬‭ ‬אומרים‭: "‬יהי‭ ‬שם‭" ‬וכו‭' ‬וממשיכים‭ ‬את‭ ‬התפילה‭ ‬על‭ ‬הסדר‭.‬

תשלומי‭ ‬מנחה

סד‭. ‬ מי‭ ‬ששכח‭ ‬או‭ ‬נאנס‭ ‬ולא‭ ‬התפלל‭ ‬תפילת‭ ‬מנחה‭ ‬בשבת‭ – ‬יתפלל‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬פעמיים‭, ‬הראשונה‭ ‬עבור‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭ ‬והשנייה‭ ‬תשלומין‭ ‬למנחה‭, ‬ומזכיר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬בראשונה‭ ‬ואינו‭ ‬מזכיר‭ ‬בשנייה‭, ‬כיון‭ ‬שהראשונה‭ ‬עבור‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭ ‬והשנייה‭ ‬תשלומין‭ ‬למנחה‭.‬

כשלא‭ ‬הזכיר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭"‬

סה‭. ‬ טעה‭ ‬והזכיר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬בשתיהן‭ ‬או‭ ‬שלא‭ ‬הזכיר‭ ‬באף‭ ‬אחת‭ ‬מהן‭ – ‬יצא‭.‬

כשהזכיר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬בראשונה‭ ‬ולא‭ ‬בשניה

סו‭. ‬ לא‭ ‬הזכיר‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬בראשונה‭ ‬והזכיר‭ ‬בשנייה‭, ‬גילה‭ ‬דעתו‭ ‬שהראשונה‭ ‬היתה‭ ‬תשלומין‭ ‬והשנייה‭ ‬חובה‭. ‬ולכן‭, ‬תפילה‭ ‬שנייה‭ – ‬עולה‭ ‬לו‭ ‬לשם‭ ‬תפילת‭ ‬ערבית‭, ‬אך‭ ‬הראשונה‭ – ‬אינה‭ ‬עולה‭ ‬לו‭ ‬כלל‭ ‬וצריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולהתפלל‭ ‬שוב‭, ‬תשלומין‭ ‬למנחה‭.‬

דילוג לתוכן