זמן תפילת מנחה בשבת
נא. למרות שבימות החול טוב להקפיד להתפלל מנחה בזמן מנחה קטנה, בשבת – יכול להתפלל מנחה בזמן מנחה גדולה, משום שאז נשאר זמן רב לאכול סעודה שלישית בנחת בעוד היום גדול [ודבר זה משמעותי בפרט בימות החורף], ומלבד זאת בשבת יש ענין להקדים את תפילת מנחה על פי הסוד, וממנה מתברך כל השבוע.
"ואני תפילתי"
נב. לפני הוצאת ספר תורה אומרים פעמיים פסוק מתהלים: "ואני תפילתי לך ה' עת רצון אלוקים ברוב חסדיך ענני באמת ישעך".
מנחה ביום טוב
נג. ביום טוב שחל בחול, שאין קורין בתורה – אין אומרים: "ואני תפילתי", אבל בשבת, אף על פי שאין ספר תורה לקרות – מכל מקום אומרים אותו. ואומרים אותו קודם החצי קדיש, כדי שלא להפסיק בין הקדיש לתפילת שמונה עשרה.
טעם אמירת "ואני תפילתי"
נד. טעם אמירת "ואני תפילתי" במנחה של שבת, הוא על פי מה שדרשו רבותינו זכרונם לברכה בפסוק: "ישיחו בי יושבי שער ונגינות שותי שכר", וכתיב אחריו: "ואני תפלתי" וגו'. אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, אין אומה זו כשאר אומות העולם, אומות העולם כשהם שותים ומשתכרים – הולכין ופוחזין, ואנו לא כן אלא אף על פי ששתינו – "ואני תפלתי" וגו'. ולכן אומרים אותו לפני קריאת התורה, להודות ליוצרנו שלא שם חלקנו כהם, ואפילו הריקים שבנו באים לשמוע תורה. ועל פי הסוד הטעם, שבזמן זה מתגלה בחינה עליונה ומתפשט אור עליון שנקרא: "רצון", ולכן אומרים פסוק זה פעמיים.
נה. בדיני "בריך שמיה" – ראה בהרחבה פרק כ"ח סעי' ל"ב-ל"ז.
קריאת ס"ת של מנחה
נו. עולים שלשה לס"ת, והעולה השלישי אינו אומר קדיש.
לאחר קריאת התורה
נז. אחרי קריאת התורה אומרים: "מזמור שיר ליום השבת", "חצי קדיש" ועמידה.
"צדקתך"
נח. אחר חזרת הש"ץ אומרים שלושה פסוקים: "צדקתך כהררי אל" וכו', "וצדקתך אלוקים" וכו', "צדקתך צדק" וכו'. ובטור נתן טעם לדבר.
שבת שאין אומרים בה "צדקתך"
נט. אין אומרים "צדקתך" בשבת אם באותו תאריך לא היו אומרים תחנון ביום חול.
מקום שאין אומרים "צדקתך"
ס. בבית כנסת שיש בו חתן ואבי הבן – לא אומרים "צדקתך", וכן בבית האבל – אין אומרים "צדקתך", אך כשיש סנדק בבית הכנסת – אומרים "צדקתך".
ראש השנה בשבת
סא. ר"ה שחל בשבת – נהגו שאין אומרים "צדקתך" במנחה.
ערב תשעה באב שחל בשבת
סב. ערב ת"ב שחל בשבת – אין אומרים "צדקתך", משום שנחשב כערב יום טוב, וגם בתשעה באב אין אומרים וידוי, כמו יו"ט, דכתיב: "קרא עלי מועד".
כשאין אומרים "צדקתך"
סג. כאשר לא אומרים "צדקתך" – אומרים: "יהי שם" וכו' וממשיכים את התפילה על הסדר.
תשלומי מנחה
סד. מי ששכח או נאנס ולא התפלל תפילת מנחה בשבת – יתפלל במוצאי שבת תפילת ערבית של חול פעמיים, הראשונה עבור תפילת ערבית והשנייה תשלומין למנחה, ומזכיר "אתה חוננתנו" בראשונה ואינו מזכיר בשנייה, כיון שהראשונה עבור תפילת ערבית והשנייה תשלומין למנחה.
כשלא הזכיר "אתה חוננתנו"
סה. טעה והזכיר "אתה חוננתנו" בשתיהן או שלא הזכיר באף אחת מהן – יצא.
כשהזכיר "אתה חוננתנו" בראשונה ולא בשניה
סו. לא הזכיר "אתה חוננתנו" בראשונה והזכיר בשנייה, גילה דעתו שהראשונה היתה תשלומין והשנייה חובה. ולכן, תפילה שנייה – עולה לו לשם תפילת ערבית, אך הראשונה – אינה עולה לו כלל וצריך לחזור ולהתפלל שוב, תשלומין למנחה.