מנהגי‭ ‬ה‭‬הבדלה‭ ‬ומוצאי שבת

שיורי‭ ‬מצווה

צו‭. ‬ קיימים‭ ‬מספר‭ ‬מנהגים‭ ‬באשר‭ ‬לשיירי‭ ‬היין‭ ‬שנותרו‭ ‬בכוס‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭", ‬כדלהלן‭:‬

  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להוסיף‭ ‬על‭ ‬שיירי‭ ‬היין‭ ‬מעט‭ ‬מים‭ ‬ולשתותם‭ (‬ומכיון‭ ‬שמכוון‭ ‬לשתיה‭ ‬זו‭ – ‬נפטר‭ ‬בברכת‭ ‬הגפן‭).‬
  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לרחוץ‭ ‬את‭ ‬העיניים‭ ‬בשיירי‭ ‬היין‭ (‬רמ‭"‬א‭ ‬סי‭' ‬רצ‭"‬ו‭ ‬סעי‭' ‬א‭').‬
  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬להעביר‭ ‬מעט‭ ‬מיין‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭" ‬על‭ ‬המצח‭.‬
  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לתת‭ ‬מעט‭ ‬מן‭ ‬היין‭ ‬על‭ ‬העצם‭ ‬ה‭"‬לוז‭", ‬והטעם‭ ‬למנהג‭ ‬זה‭ ‬הוא‭, ‬ששיירי‭ ‬מצוה‭ ‬מעכבים‭ ‬את‭ ‬הפורענות‭.‬
  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לשפוך‭ ‬מעט‭ ‬מהיין‭ ‬לתוך‭ ‬כלי‭ ‬ולכבות‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬הנר‭.‬
  • יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לשפוך‭ ‬מעט‭ ‬מיין‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭" ‬על‭ ‬הארץ‭ ‬לסימן‭ ‬טוב‭, ‬ויש‭ ‬נמנעים‭ ‬מכך‭ ‬משום‭ ‬שחוששים‭ ‬לביזוי‭ ‬המשקים‭ ‬ולביזוי‭ ‬כוס‭ ‬הברכה‭. ‬למעשה‭ – ‬נוהגים‭ ‬למלא‭ ‬את‭ ‬כוס‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭" ‬על‭ ‬גדותיה‭ ‬כך‭ ‬שיגלוש‭ ‬מעט‭ ‬מן‭ ‬היין‭ ‬מן‭ ‬הכוס‭ ‬אל‭ ‬הצלחת‭, ‬ובסיום‭ ‬ההבדלה‭ ‬מטפטפים‭ ‬על‭ ‬הארץ‭ ‬את‭ ‬טיפות‭ ‬היין‭ ‬שגלשו‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬מבחוץ‭. ‬אמנם‭, ‬ביין‭ ‬של‭ "‬שביעית‭" – ‬יש‭ ‬להימנע‭ ‬גם‭ ‬מטפטוף‭ ‬טיפות‭ ‬אלה‭ ‬על‭ ‬הארץ‭.‬

אמירת‭ ‬פסוקים‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת

צז‭. ‬ אחרי‭ ‬ה‭"‬הבדלה‭" ‬היה‭ ‬נוהג‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬ז‭"‬ל‭ ‬לומר‭ ‬פסוקי‭: "‬ויתן‭ ‬לך‭ ‬האלוקים‭" ‬וכו‭', ‬כמובא‭ ‬בסידורים‭.‬

חזרה‭ ‬על‭ ‬פסוקים

צח‭. ‬ נוהגים‭ ‬להזכיר‭ ‬בין‭ ‬הפסוקים‭ ‬את‭ ‬הפסוק‭ ‬בשמואל‭: "‬ואמרתם‭ ‬כה‭ ‬לחי‭ ‬ואתה‭ ‬שלום‭ ‬וביתך‭ ‬שלום‭ ‬וכל‭ ‬אשר‭ ‬לך‭ ‬שלום‭". ‬ויש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬פסוק‭ ‬זה‭ ‬שש‭ ‬פעמים‭, ‬כדי‭ ‬להמשיך‭ ‬ממנו‭ ‬שפע‭ "‬שלום‭" ‬לששת‭ ‬ימי‭ ‬החול‭.‬

הזכרת‭ "‬אליהו‭ ‬הנביא‭"‬

צט‭. ‬ נוהגים‭ ‬להזכיר‭ ‬את‭ ‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬במוצ‭"‬ש‭. ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬ששליח‭ ‬הציבור‭ ‬והקהל‭ ‬מזכירים‭ ‬אותו‭ ‬בהבדלה‭ ‬שעושים‭ ‬בית‭ ‬הכנסת‭, ‬אך‭ ‬המנהג‭ ‬הוא‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬מזכירו‭ ‬בביתו‭.‬

טעמים‭ ‬להזכרתו

ק‭. ‬ יש‭ ‬מספר‭ ‬טעמים‭ ‬למנהג‭ ‬להזכיר‭ ‬את‭ ‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬דווקא‭ ‬ב‭"‬מוצאי‭ ‬שבת‭":‬

  • • אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬עתיד‭ ‬לבשר‭ ‬את‭ ‬הגאולה‭, ‬אך‭ ‬אין‭ ‬אליהו‭ ‬בא‭ ‬בערבי‭ ‬שבתות‭ ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬להטריח‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬העסוקים‭ ‬בהכנת‭ ‬צרכי‭ ‬שבת‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬דווקא‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬מיד‭ ‬כשיכול‭ ‬לבוא‭ ‬אליהו‭ ‬אנו‭ ‬מעוררים‭ ‬את‭ ‬הציפייה‭ ‬לבואו‭.‬
  • • אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬עתיד‭ ‬לבשר‭ ‬את‭ ‬הגאולה‭ ‬הקשורה‭ ‬לשמירת‭ ‬השבת‭, ‬כפי‭ ‬שאמרו‭ ‬חכמים‭: "‬אלמלא‭ ‬שמרו‭ ‬ישראל‭ ‬שתי‭ ‬שבתות‭ ‬מיד‭ ‬נגאלין‭", ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬דווקא‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬אנו‭ ‬מבקשים‭ ‬את‭ ‬בואו‭ ‬בזכות‭ ‬שמירת‭ ‬השבת‭.‬
  • • אמרו‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬שבכל‭ ‬מוצ‭"‬ש‭ ‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬יושב‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭ ‬תחת‭ ‬עץ‭ ‬החיים‭ ‬וכותב‭ ‬את‭ ‬זכויותיהם‭ ‬של‭ ‬שומרי‭ ‬השבת‭ ‬מעם‭ ‬ישראל‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬דווקא‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬אנו‭ ‬מעוררים‭ ‬אותו‭ ‬לכתוב‭ ‬את‭ ‬זכויותינו‭.‬
  • • כתב‭ ‬גאון‭ ‬עוזנו‭ ‬בעל‭ ‬בן‭ ‬איש‭ ‬חי‭ ‬שמנהג‭ ‬טוב‭ ‬הוא‭ ‬לומר‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭: "‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬זכור‭ ‬לטוב‭" ‬ק‭"‬ל‭ [‬130‭] ‬פעמים‭, ‬כמניין‭ "‬אליהו‭ ‬הנביא‭" ‬בתוספת‭ ‬עשר‭ ‬אותיות‭. ‬וכתב‭ ‬עוד‭, ‬שארבע‭ ‬התיבות‭: "‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬זכור‭ ‬לטוב‭" ‬עולים‭ ‬בגימטריא‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭, ‬להכניע‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬כוחות‭ ‬של‭ ‬סטרא‭ ‬אחרא‭, ‬בסוד‭ ‬הכתוב‭: "‬והנה‭ ‬עשו‭ ‬בא‭ ‬וארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭ ‬עמו‭", ‬וכוחות‭ ‬אלו‭ ‬היו‭ ‬מוכנעים‭ ‬בשבת‭. ‬ועוד‭ ‬כתב‭, ‬שגנוזות‭ ‬במילים‭ ‬אלה‭ ‬כוונות‭ ‬של‭ ‬מזון‭ ‬ופרנסה‭ [‬כפי‭ ‬שהאשה‭ ‬הצרפתית‭ ‬ניזונה‭ ‬בזכות‭ ‬אליהו‭], ‬וכן‭ ‬כוונות‭ ‬של‭ ‬זיכרון‭.‬

פתיתח‭ ‬אליהו

קא‭. ‬ יש‭ ‬מוסיפים‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬קטע‭ ‬הזוהר‭: "‬פתח‭ ‬אליהו‭ ‬הנביא‭ ‬זכור‭ ‬לטוב‭ ‬ואמר‭".‬

פסוקים‭ ‬שמוזכר‭ ‬בהם‭ ‬אליהו

קב‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לומר‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הפסוקים‭ ‬שנזכר‭ ‬בהם‭ "‬אליהו‭" ‬במוצאי‭ ‬שבת‭, ‬משום‭ ‬שיש‭ ‬בזה‭ ‬סגולה‭ ‬לזיכרון‭, ‬ולכך‭ ‬שיהיו‭ ‬דרכיו‭ ‬מוצלחים‭ ‬באותו‭ ‬שבוע‭.‬

דילוג לתוכן