לפני הקידוש
עמידה בכניסה לביתו
מב. כאשר חוזר מבית הכנסת לביתו לא ישב עד שיגיד: "שלום עליכם".
אמירת "שלום עליכם"
מג. אומרים את הפיוט: "שלום עליכם". ולמנהג הספרדים אומרים: "מלך מלכי המלכים" ולא ממלך.
בצאתכם לשלום
מד. יש שאינם אומרים: "צאתכם לשלום" שנראה כאילו מגרש את המלאכים, אלא אומרים: "בצאתכם" – דהיינו אם תרצו לצאת, וכל אחד יעשה כמנהגו, אמנם, אם אינו רוצה לומר את הבית האחרון – אינו חייב לומר. ואכן, יש עדות שמנהגן לא לומר: "בצאתכם לשלום".
"כי מלאכיו"
מה. אחרי "שלום עליכם" נוהגים להוסיף את הפסוק: "כי מלאכיו יצוה לך לשמרך בכל דרכיך" ואת הפסוק: "ה' ישמור צאתך ובואך מעתה ועד עולם".
"אשת חיל"
מו. אומרים "אשת חיל מי ימצא" אחרי "שלום עליכם" בלי הפסק. ויכוון שהם עשרים ושניים פסוקים כנגד עשרים ושניים צינורות של מעלה, שבעת הזו הם פתוחים ומריקים שפע וברכה מהברכה העליונה מראש כל הכתרים.
לפני הקידוש בליל הסדר
מז. כשחל ליל הסדר בשבת נחלקו הפוסקים אם אומרים "שלום עליכם", "אשת חיל" ו"אתקינו סעודתא". ומנהגנו לומר בזריזות את כל הפיוטים שנוהגים לומר בשבת.
לפני הקידוש בראש השנה
מח. בראש השנה שחל בשבת נחלקו הפוסקים אם אומרים "שלום עליכם", "אשת חיל" ו"אתקינו סעודתא". ומנהגנו לומר "שלום עליכם", "אשת חיל" ו"אתקינו סעודתא" כמו בכל שבת לפני אמירת הפסוקים שנוהגים לומר בליל ראש השנה.
תוספות לפני הקידוש
מט. טוב לומר נוסח מרבנו האר"י ז"ל "אתקינו סעודתא" ופזמון "אזמר בשבחין" וכן נוסח "לשם יחוד" שהובא בספר "בן איש חי".
"מזמור לדוד"
נ. טוב לומר לפני הסעודה מזמור כ"ג בתהילים: "מזמור לדוד ה' רועי"… וכו', שיש בו ז"ן תיבות, כדי שלא יחסר מזונו ומזון הנפש.
זמן אמירת "מזמור לדוד"
נא. בסעודת הלילה ראוי לומר מזמור זה לפני: "ויכולו השמיים והארץ" ובסעודת הבוקר לפני הקידוש. אמנם, גם מי שאומרו בין נטילת ידיים לברכת המוציא – אין למחות בידו.
הלכות קידוש – ראה בפרק קידוש כללי פרק ט"ז.