כמות המים המותרת ביין
יין מהול במים
ו. מותר להוסיף מים (במידה שיבואר) ליין ואינו נפסל לקידוש, אך נחלקו מרן בעל השו"ע והרמ"א בכמות המים שמותר להוסיף ליין ועדיין יישאר עליו שם יין. לדעת הרמ"א: אם יש בו 20% יין ו80% מים ושאר חומרים וטעמו טעם יין – עדיין שם יין עליו ומברכים עליו "בורא פרי הגפן", וכן נוהגים האשכנזים. ולנוהגים ע"פ דעת השו"ע: רק אם יש בו לפחות 51% יין שם יין עליו. ואפילו אם יש לו טעם יין, אם אין בו 51% יין – לא מברכים עליו "בורא פרי הגפן", וכן נוהגים הספרדים, ואין אומרים בזה "טעם כעיקר דאורייתא", אלא צריך רוב יין ממש.
הכנת הכוס לקידוש
ז. עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה, ורבי יוחנן אמר: "אנו אין לנו אלא ארבעה בלבד: הדחה, שטיפה, חי ומלא" (ויתבארו להלן). וה"ה בכוס של קידוש. אולם יש לציין כי דברים אלו הם לכתחילה, ובדיעבד אם אין לו אפשרות לקדש באותם תנאים – יעשה קידוש לפי מה שיכול.
מזיגת שלוש טיפות
ח. על פי הקבלה יש למזוג את כוס היין לקידוש במעט מים. ומכל מקום, ביינות הנמכרים בחנויות כיום – ימזוג שלוש טיפות בלבד [בזו אחר זו] ולא ירבה במים.
צורת המזיגה
ט. מוזגים את שלוש הטיפות לכוס הקידוש לפני הקידוש, בעת שאוחז את הכוס ביד ימין.
יין בעל חשיבות
י. צריך לקדש על יין בעל חשיבות. ועל כן אין לקדש על יין שחשיבותו פחותה, כגון: יין שנשאר מגולה [ללא כיסוי] לילה שלם [אפילו במקום שלא חוששים לדין יין מגולה – אין לקדש על יין כזה]. ולכתחילה יש להיזהר אפי' בשעה מועטת.
יין מגולה
יא. יין מגולה שאין לקדש עליו הוא יין שעמד לילה שלם ללא כיסוי בחוץ. ואפילו יין שעמד ללא כיסוי במזנון או במקרר סגור נקרא יין מגולה ואין לקדש עליו.
יין מגולה בשעת הדחק
יב. אין לקדש על יין מגולה דווקא כשיש לו יין אחר או פת לקדש עליהם, אבל אם אין לו יין אחר או פת – יכול לקדש גם על יין מגולה.
שיעור הגילוי
יג. מותר לקדש על יין שעמד מגולה שעה קלה, ומכל מקום אם יש לו יין שעמד מגולה שעה קלה וגם יין אחר – עדיף לקדש על יין אחר.
יין חמוץ
יד. יין שריחו ריח חומץ וטעמו טעם יין – מקדשין עליו, אולם יין שנתחמץ וטעמו טעם חומץ – אין מקדשין עליו.
יין שריחו רע
טו. אין מקדשין על יין שיש לו ריח רע [אפילו אם לא החמיץ] או אפילו אם הסריח קצת מחמת שהיה בכלי מאוס או שעולה ממנו ריח רע שקיבל מן החבית.
יין עם נקודות לבנות
טז. יין שיש בו קמחין, דהיינו נקודות לבנות, אם רוצה לקדש עליו בשבת – צריך לסננו בערב שבת ואסור לסננו בשבת.