ככר פגום או חסר
חלה שנדבקה לאחרת
ד. חלה שנדבקה לחברתה בשעת האפייה והופרדה אחר האפייה ולא נחסר ממנה כלום בשעת ההפרדה – מותר לצרפה ל"לחם משנה" ולבצוע ממנה [אעפ"י שהצבע במקום ההפרדה לבן ולא חום]. ומכל מקום – יבצע במקום שנאפה יפה.
דבוקה וחסר
ה. חלה שנדבקה לחברתה בשעת האפייה והופרדה אחר האפייה, ובשעת ההפרדה נחסר מעט מן השנייה והתווסף לראשונה – שתיהן פגומות ואין לבצוע עליהן. אמנם, ניתן להסיר את התוספת מן הראשונה כדי שתראה רגילה ולצרפה ל"לחם משנה".
שיעור חסרון
ו. נחלקו הפוסקים בשיעור החיסרון הפוגם את ככר הלחם. יש אומרים שרק ככר שנחסר ממנו יותר מאחד חלקי ארבעים ושמונה נקרא חסר, ויש אומרים שאפילו נחסר כלשהו נקרא הלחם חסר. ולדעת כולם אם נחסר יותר מ1/48 – הרי זה ככר חסר ולכתחילה לא יבצע עליו.
ז. ומכל מקום, מי שאין לו ככר שלם – יכול בדיעבד לבצוע גם על ככר שחסר בו יותר מ-1/48.
מצה ל"לחם משנה"
ח. אם יש לו ככר לחם אחד שלם ומצה שלימה – יכול לצרף את המצה לככר השלם ל"לחם משנה" [אע"פ שמברכים עליה "מזונות" בדרך כלל, ויש לו עדיפות ממיני מזונות, כיון שי"א שמברכים על מצה ברכת "המוציא"].
ביסקוויט ל"לחם משנה"
ט. אם יש לו ככר לחם אחד שלם וביסקוויט שלם שיש בו "כזית" – יכול לצרף את הביסקוויט לככר השלם ל"לחם משנה". ובשעת הדחק – יכול לצרף אפילו ביסקוויט שאין בו "כזית" ל"לחם משנה".
פרוסה ללחם משנה
י. אם יש לו ככר לחם אחד שלם ופרוסת לחם – יכול לצרף בשעת הדחק את ככר הלחם לפרוסת הלחם ל"לחם משנה".
אכילה מהלחם השלם
יא. המצרף מצה, ביסקוויט או פרוסה לככר הלחם ל"לחם משנה" – צריך לאחוז את שתיהן בידיו בשעת הברכה כפי שאוחז שני ככרות לחם ולאכול מככר הלחם.
חסר או ככר שרוף
יב. לכתחילה אין לבצוע על ככר לחם שנשרף באפייה. אמנם, בדיעבד אדם שיש לו ככר לחם שלם שנשרף באפייה וכן ככר לחם חסר – יבצע על הככר השרוף ולא על זה החסר.