טעימה‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬המסובין

טעמי‭ ‬טעימת‭ ‬היין

עד‭. ‬ מן‭ ‬הדין‭, ‬המקדש‭ ‬ושותה‭ ‬מלוא‭ ‬לוגמיו‭ ‬יין‭ – ‬אין‭ ‬הוא‭ ‬חייב‭ ‬לתת‭ ‬מן‭ ‬היין‭ ‬לשומעים‭, ‬ודי‭ ‬בשתייתו‭ ‬כדי‭ ‬להוציא‭ ‬את‭ ‬השומעים‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭. ‬אולם‭ ‬מצוה‭ ‬מן‭ ‬המובחר‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬השומעים‭ ‬לטעום‭ ‬מן‭ ‬הקידוש‭ ‬גם‭ ‬כשהמקדש‭ ‬שתה‭ ‬כ‭"‬מלא‭ ‬לוגמיו‭", ‬משני‭ ‬טעמים‭: ‬א‭.‬‭ ‬משום‭ ‬חבוב‭ ‬מצוה‭. ‬ב‭.‬‭ ‬לפטור‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬המשקים‭ ‬שישתו‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ ‬מברכה‭ ‬ראשונה‭, ‬ובזה‭ ‬לא‭ ‬יכנסו‭ ‬לספק‭ ‬ברכות‭.‬

ברכת‭ ‬היין‭ ‬בסעודה

עה‭. ‬ השותה‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭ ‬והוא‭ ‬רגיל‭ ‬לשתות‭ ‬יין‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולברך‭ ‬שוב‭ ‬על‭ ‬יין‭ ‬שבתוך‭ ‬הסעודה‭.‬

כוונה‭ ‬לפטור‭ ‬את‭ ‬המשקים‭ ‬בסעודה

עו‭. ‬ השותה‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭ ‬ואינו‭ ‬רגיל‭ ‬לשתות‭ ‬יין‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ – ‬ספק‭ ‬גדול‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭. ‬וכדי‭ ‬לצאת‭ ‬מן‭ ‬הספק‭, ‬יאמר‭ ‬לפני‭ ‬הקידוש‭ ‬שמתכוון‭ ‬לפטור‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬המשקין‭ ‬שבסעודה‭ ‬ואינו‭ ‬מברך‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭. ‬ובדיעבד‭, ‬בשבת‭ – ‬גם‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬אמר‭ ‬שמתכוון‭ ‬לפטור‭ ‬את‭ ‬היין‭ ‬שבסעודה‭ – ‬אינו‭ ‬מברך‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭.‬

שתייה‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬ל‭"‬המוציא‭"‬

עז‭. ‬ אחרי‭ ‬הקידוש‭ ‬בליל‭ ‬שבת‭ ‬לפני‭ ‬בציעת‭ ‬הפת‭ – ‬מותר‭ ‬לשתות‭ ‬מים‭ ‬או‭ ‬שאר‭ ‬משקאות‭, ‬ולכן‭ ‬אם‭ ‬שתה‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭ – ‬לא‭ ‬יברך‭ "‬שהכל‭". ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬שתה‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭ – ‬יברך‭ "‬שהכל‭", ‬ובלבד‭ ‬שישתה‭ ‬פחות‭ ‬מרביעית‭, ‬כי‭ ‬השותה‭ ‬רביעית‭ ‬נכנס‭ ‬למחלוקת‭ ‬אם‭ ‬יברך‭ ‬ברכה‭ ‬אחרונה‭ ‬או‭ ‬לא‭.‬

דילוג לתוכן