טעויות‭ ‬לפני‭ ‬הבדלה

טעה‭ ‬וברך‭ ‬קודם‭ ‬הבדלה

כא‭. ‬ מי‭ ‬שטעה‭ ‬ובירך‭ ‬על‭ ‬דבר‭ ‬מאכל‭ ‬לפני‭ ‬שהבדיל‭ ‬על‭ ‬הכוס‭, ‬ונזכר‭ ‬שעוד‭ ‬לא‭ ‬הבדיל‭ ‬לפני‭ ‬שטעם‭ ‬מן‭ ‬המאכל‭ – ‬יטעם‭ ‬מעט‭, ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬תהיה‭ ‬ברכתו‭ ‬לבטלה‭.‬

טעה‭ ‬ואכל‭ ‬קודם‭ ‬הבדלה

כב‭. ‬ טעה‭ ‬ואכל‭ ‬לפני‭ ‬שהבדיל‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ – ‬לא‭ ‬פקע‭ ‬ממנו‭ ‬חיוב‭ "‬הבדלה‭" ‬וצריך‭ ‬להבדיל‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬למרות‭ ‬שאכל‭, ‬וכן‭ ‬אדם‭ ‬שהזיד‭ ‬ואכל‭ ‬לפני‭ ‬שהבדיל‭ – ‬צריך‭ ‬להבדיל‭ ‬על‭ ‬הכוס‭.‬

מעלת‭ ‬ההבדלה

כג‭. ‬ מעלת‭ "‬הבדלה‭" ‬על‭ ‬היין‭ ‬גדולה‭ ‬עד‭ ‬למאוד‭, ‬ובחז‭"‬ל‭ ‬מובא‭ ‬שהמבדיל‭ ‬עצמו‭ ‬זוכה‭ ‬לשבחים‭ ‬רבים‭:‬

  • • ה‭' ‬קוראו‭ ‬קדוש‭ ‬ומבדיל‭ ‬אותו‭ ‬מכל‭ ‬העמים‭, ‬כמובא‭ ‬בפרקי‭ ‬דרבי‭ ‬אליעזר‭: "‬רבי‭ ‬צדוק‭ ‬אומר‭: ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שאינו‭ ‬מבדיל‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬במוצ‭"‬ש‭ ‬או‭ ‬שאינו‭ ‬שומע‭ ‬מאחרים‭ ‬שמבדילין‭ – ‬אינו‭ ‬רואה‭ ‬סימן‭ ‬ברכה‭ ‬לעולם‭. ‬אבל‭ ‬המבדיל‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬או‭ ‬שומע‭ ‬מאחרים‭ – ‬הקב‭"‬ה‭ ‬קוראו‭: ‬קדוש‭ ‬ועושהו‭ ‬סגולה‭, ‬שנאמר‭: "‬והייתם‭ ‬לי‭ ‬סגֻלה‭ ‬מכל‭ ‬העמים‭", ‬ואומר‭: "‬וְאַבְדִל‭ ‬אתכם‭".‬
  • • נקרא‭ ‬מ‭"‬נוחלי‭ ‬העולם‭ ‬הבא‭", ‬כמובא‭ ‬בגמרא‭ ‬במסכת‭ ‬פסחים‭: "‬ואמר‭ ‬רבי‭ ‬יוחנן‭: ‬שלושה‭ ‬מנוחלי‭ ‬העוה‭"‬ב‭: ‬הדר‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬והמגדל‭ ‬בניו‭ ‬לתלמוד‭ ‬תורה‭,‬‭ ‬והמבדיל‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬במוצ‭"‬ש‭, ‬דמשייר‭ ‬מקידושא‭ ‬להבדלתא‭".‬
  • • ‭ ‬זוכה‭ ‬לבנים‭ ‬זכרים‭ ‬הראויים‭ ‬להוראה‭. ‬כמובא‭ ‬בגמרא‭ ‬במסכת‭ ‬שבועות‭: "‬אמר‭ ‬רבי‭ ‬חייא‭ ‬בר‭ ‬אבא‭ ‬אמר‭ ‬רבי‭ ‬יוחנן‭: ‬כל‭ ‬המבדיל‭ ‬על‭ ‬היין‭ ‬במוצאי‭ ‬שבתות‭ -‬‭ ‬יזכה‭ ‬שיהיו‭ ‬לו‭ ‬בנים‭ ‬זכרים‭". ‬והוסיף‭ ‬רבי‭ ‬יהושע‭ ‬בן‭ ‬לוי‭ ‬שיהיו‭ ‬בנים‭ ‬אלו‭ ‬ראויים‭ ‬להוראה‭.‬

הבדלה‭ ‬דאורייתא‭ ‬או‭ ‬דרבנן

כד‭. ‬ נחלקו‭ ‬הראשונים‭ ‬אם‭ ‬מצות‭ "‬הבדלה‭" ‬דאורייתא‭ ‬או‭ ‬דרבנן‭. ‬וכתב‭ ‬הרמב‭"‬ם‭: "‬מצות‭ ‬עשה‭ ‬מן‭ ‬התורה‭ ‬לקדש‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬בדברים‭, ‬שנאמר‭: '‬זכור‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬לקדשו‭', ‬כלומר‭ ‬זכרהו‭ ‬זכירת‭ ‬שבח‭ ‬וקידוש‭. ‬וצריך‭ ‬לזכרהו‭ ‬בכניסתו‭ ‬וביציאתו‭, ‬בכניסתו‭ – ‬בקידוש‭ ‬היום‭ ‬וביציאתו‭ – ‬בהבדלה‭".‬

נוסח‭ ‬ההבדלה

כה‭. ‬ מעיקר‭ ‬הדין‭ ‬מספיק‭ ‬לומר‭: "‬ברוך‭ ‬המבדיל‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭" ‬כדי‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ "‬הבדלה‭" [‬גם‭ ‬לדעת‭ ‬הרמב‭"‬ם‭ ‬שסובר‭ ‬שהבדלה‭ ‬הינה‭ ‬מצווה‭ ‬דאורייתא‭]. ‬אך‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬תקנו‭ ‬להבדיל‭ ‬פעמיים‭, ‬פעם‭ ‬אחת‭ ‬בתפילה‭ ‬כדי‭ ‬להתיר‭ ‬מלאכה‭ ‬ופעם‭ ‬שנייה‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ ‬כדי‭ ‬להתיר‭ ‬אכילה‭. ‬ועל‭ ‬כן‭, ‬אדם‭ ‬שהבדיל‭ ‬בתפילה‭ ‬בנוסח‭: "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭" ‬או‭ ‬אמר‭: "‬ברוך‭ ‬המבדיל‭" – ‬מותר‭ ‬בעשיית‭ ‬מלאכה‭ ‬אך‭ ‬אסור‭ ‬באכילה‭, ‬ורק‭ ‬אחרי‭ ‬שמבדיל‭ ‬על‭ ‬הכוס‭ – ‬מותר‭ ‬באכילה‭.‬

אכילה‭ ‬כשאין‭ ‬לו‭ ‬יין

כו‭. ‬ מי‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬יין‭ ‬ל‭"‬הבדלה‭" [‬ולא‭ ‬שאר‭ ‬משקים‭ ‬שאפשר‭ ‬להבדיל‭ ‬עליהם‭] ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬לו‭ ‬יין‭ [‬או‭ ‬שאר‭ ‬משקים‭] ‬עד‭ ‬למחרת‭ ‬היום‭ – ‬רשאי‭ ‬לאכול‭ ‬בלא‭ ‬הבדלה‭ ‬ואינו‭ ‬חייב‭ ‬לצום‭ ‬עד‭ ‬למחרת‭ ‬היום‭.‬

דילוג לתוכן