טעויות‭ ‬בספר תורה‭ ‬במהלך‭ ‬הקריאה

טעות‭ ‬מעכבת‭ ‬קריאה

ח‭. ‬ ספר‭ ‬תורה‭ ‬שנמצאה‭ ‬בו‭ ‬טעות‭ ‬במהלך‭ ‬הקריאה‭ – ‬מפסיקים‭ ‬לקרוא‭ ‬בו‭ ‬ומוציאים‭ ‬ספר‭ ‬אחר‭ ‬להמשך‭ ‬הקריאה‭.‬

סוגי‭ ‬טעויות

ט‭.‬‭ ‬ מנהג‭ ‬הספרדים‭ – ‬להוציא‭ ‬ספר‭ ‬אחר‭ ‬בכל‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טעות‭, ‬כגון‭: ‬דיבוק‭ ‬של‭ ‬אותיות‭ ‬או‭ ‬נמחקה‭ ‬אות‭ ‬אחת‭ ‬וכן‭ ‬כאשר‭ ‬אות‭ ‬אחת‭ ‬חסרה‭ ‬או‭ ‬יתירה‭. ‬ומנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬להקל‭ ‬בחסרות‭ ‬ויתרות‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬משתנה‭ ‬משמעות‭ ‬המילה‭ ‬או‭ ‬מבטא‭ ‬קריאתה‭, ‬כגון‭: ‬כאשר‭ ‬המילה‭ "‬אבותינו‭" ‬נכתבה‭ "‬אבותנו‭" ‬או‭ ‬ההיפך‭ – ‬אין‭ ‬מוציאים‭ ‬ספר‭ ‬אחר‭ ‬למנהגם‭, ‬משום‭ ‬שאין‭ ‬ביניהן‭ ‬שינוי‭ ‬משמעות‭. ‬כמו‭ ‬כן‭ ‬מנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬להקל‭ ‬בדיבוק‭ ‬קל‭.‬

ספק‭ ‬דיבוק

י‭.‬ נמצאו‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬אותיות‭ ‬שהן‭ ‬ספק‭ ‬דיבוק‭ – ‬אין‭ ‬מוציאים‭ ‬ספר‭ ‬אחר‭ ‬במקומו‭, ‬גם‭ ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭.‬

הבחנת‭ ‬תינוק

יא‭. ‬ כאשר‭ ‬מתעורר‭ ‬ספק‭ ‬בצורת‭ ‬האות‭ – ‬קוראים‭ ‬לתינוק‭ ‬לומר‭ ‬אם‭ ‬נראה‭ ‬כאות‭ ‬אחת‭ ‬או‭ ‬כשתי‭ ‬אותיות‭, ‬וכן‭ ‬בשתי‭ ‬המילים‭.‬

גיל‭ ‬התינוק

יב‭. ‬ תינוק‭ ‬המבחין‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬כזה‭ ‬שמכיר‭ ‬את‭ ‬צורת‭ ‬אותיות‭ ‬האל‭"‬ף‭ ‬בי‭"‬ת‭ ‬היטב‭, ‬אך‭ ‬אינו‭ ‬מבין‭ ‬עדיין‭ ‬את‭ ‬פירוש‭ ‬המילים‭.‬

תינוק‭ ‬בפסול‭ ‬ברור

יג‭. ‬ כאשר‭ ‬ברור‭ ‬שמדובר‭ ‬בשתי‭ ‬אותיות‭ ‬דבוקות‭ ‬או‭ ‬שתי‭ ‬מילים‭ ‬מחוברות‭ – ‬לא‭ ‬קוראים‭ ‬לתינוק‭.‬

תגים

יד‭. ‬ כתב‭ ‬השולחן‭ ‬ערוך‭: "‬צריך‭ ‬לתייג‭ ‬שעטנ‭"‬ז‭ ‬ג‭"‬ץ‭, ‬והסופרים‭ ‬נהגו‭ ‬לתייג‭ ‬אותיות‭ ‬אחרות‭", ‬וע‭"‬פ‭ ‬המקובלים‭ ‬יש‭ ‬להוסיף‭ ‬אותיות‭: '‬בד‭"‬ק‭ ‬חיה‭'.‬

תגים‭ ‬חסרים

טו‭. ‬ בין‭ ‬למנהג‭ ‬הספרדים‭ ‬ובין‭ ‬למנהג‭ ‬האשכנזים‭ – ‬אין‭ ‬מוציאים‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬אחר‭ ‬אם‭ ‬נמצא‭ ‬שאותיות‭ ‬שעטנ‭"‬ז‭ ‬ג‭"‬ץ‭ ‬אינן‭ ‬מתוייגות‭.‬

ניקוד‭ ‬ה‭"‬מסורה‭"‬

טז‭. ‬ אין‭ ‬מוציאים‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬אחר‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬הופיעו‭ ‬בספר‭ ‬התורה‭ ‬נקודות‭ ‬כ‭"‬מסורה‭", ‬כגון‭ ‬בפסוק‭: "‬איה‭ ‬שרה‭ ‬אשתך‭".‬

עמודות‭ "‬ביה‭ ‬שמו‭"‬

יז‭. ‬ אין‭ ‬מוציאים‭ ‬ספר‭ ‬תורה‭ ‬אחר‭ ‬אם‭ ‬עמודות‭ ‬שצריכות‭ ‬להתחיל‭ ‬באותיות‭ "‬בי‭"‬ה‭ ‬שמ‭"‬ו‭" ‬לא‭ ‬מתחילות‭ ‬כך‭.‬

אות‭ ‬שבורה

יח‭. ‬ ספר‭ ‬תורה‭ ‬שנמצאה‭ ‬בו‭ ‬אות‭ ‬שבורה‭ – ‬אין‭ ‬ממשיכים‭ ‬לקרוא‭ ‬בו‭, ‬ומוציאים‭ ‬ספר‭ ‬אחר‭ ‬במקומו‭.‬

ספק‭ ‬בס‭"‬ת‭ ‬משוח

יט‭.‬ הקורא‭ ‬בספר‭ ‬תורה‭ ‬משוח‭ ‬ורואה‭ ‬אות‭ ‬שיש‭ ‬ספק‭ ‬אם‭ ‬נשברה‭ ‬ויש‭ ‬בה‭ ‬נתק‭ ‬או‭ ‬שטיפת‭ ‬סיד‭ ‬כיסתה‭ ‬מעט‭ ‬מהכתב‭ – ‬מותר‭ ‬לנגבה‭ ‬ביום‭ ‬שבת‭ ‬כדי‭ ‬לבדוק‭ ‬אם‭ ‬היא‭ ‬אכן‭ ‬שבורה‭ ‬אם‭ ‬לאו‭. ‬וכשמנגב‭ ‬האותיות‭ ‬צריך‭ ‬להיזהר‭ ‬מאוד‭ ‬לא‭ ‬לפגוע‭ ‬באותיות‭ ‬בנגיעתו‭.‬

כ‭.‬ במקרה‭ ‬שבו‭ ‬נדבקו‭ ‬היריעות‭ ‬אחת‭ ‬אל‭ ‬רעותה‭, ‬כגון‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬סוכריה‭ ‬דביקה‭ ‬וכיו‭"‬ב‭, ‬בשבת‭ – ‬אסור‭ ‬להפריד‭ ‬את‭ ‬היריעות‭, ‬וביום‭ ‬חול‭ – ‬יזהרו‭ ‬היטב‭ ‬שלא‭ ‬למחוק‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬כך‭ ‬את‭ ‬שם‭ ‬השם‭ ‬חלילה‭.‬

דילוג לתוכן