טלטול‭ ‬כשאין‭ ‬עירוב‭ ‬בעיר

טלטול‭ ‬כשאין‭ ‬עירוב‭ ‬בעיר

כח‭. ‬ כאשר‭ ‬אין‭ "‬עירוב‭" ‬מסביב‭ ‬לעיר‭ [‬כגון‭: ‬כשנקרעו‭ ‬חוטי‭ ‬העירוב‭] – ‬מותר‭ ‬לטלטל‭ ‬רק‭ ‬במקום‭ ‬שבו‭ ‬נמצא‭ "‬עירוב‭ ‬החצרות‭". ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬טוב‭ ‬לעשות‭ "‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬בכל‭ ‬הבתים‭ ‬והחצרות‭ ‬המשותפים‭, ‬ובכך‭ ‬יהיה‭ ‬מותר‭ ‬לטלטל‭ ‬מן‭ ‬הדירות‭ ‬הפרטיות‭ ‬לחדר‭ ‬המדרגות‭ ‬ולחצר‭ ‬גם‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ "‬עירוב‭" ‬מסביב‭ ‬לעיר‭.‬

שיתוף‭ ‬בעירוב

כט‭.‬ ‭"‬עירוב‭ ‬החצרות‭" ‬נעשה‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬פת‭ ‬או‭ ‬מצה‭ ‬שמונח‭ ‬באזור‭ ‬המגורים‭, ‬ומשתתפים‭ ‬בו‭ ‬כל‭ ‬הדיירים‭, ‬ובזה‭ ‬נחשב‭ ‬כאילו‭ ‬קבעו‭ ‬לאכול‭ ‬יחד‭ ‬ומשתתפים‭ ‬בו‭ ‬לרשות‭ ‬היחיד‭ ‬אחת‭.‬

עירוב‭ ‬במצות

ל‭.‬‭ ‬ מערבים‭ ‬כיום‭ "‬עירובי‭ ‬חצרות‭" ‬במצות‭ ‬שאינן‭ ‬ממהרות‭ ‬להתעפש‭, ‬שנקנו‭ ‬בכסף‭ ‬שנאסף‭ ‬מן‭ ‬המשתתפים‭ ‬בעירוב‭ ‬או‭ ‬לחליפין‭ ‬מקנים‭ ‬לכולם‭ ‬חלק‭ ‬במצות‭ ‬העירוב‭.‬

עירוב‭ ‬פעם‭ ‬בשנה

לא‭. ‬ עושים‭ "‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬מדי‭ ‬שנה‭ ‬בשנה‭ ‬ורגילים‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬העירוב‭ ‬עם‭ ‬מצה‭ ‬בשיעור‭ ‬חצי‭ ‬קילו‭ ‬בערך‭, ‬ובדרך‭ ‬כלל‭ ‬עושים‭ ‬זאת‭ ‬בערב‭ ‬פסח‭. ‬כשחל‭ ‬ערב‭ ‬פסח‭ ‬בשבת‭ – ‬יעשו‭ "‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬בערב‭ ‬שבת‭. ‬ויש‭ ‬שנהגו‭ ‬לעשות‭ "‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬בשבת‭ ‬חול‭ ‬המועד‭. ‬ויעשו‭ ‬את‭ ‬העירוב‭ ‬אחרי‭ ‬מנחה‭ ‬לפני‭ ‬השקיעה‭ ‬ולפני‭ ‬כניסת‭ ‬שבת‭. ‬אם‭ ‬אין‭ ‬שהות‭ ‬לכך‭ – ‬יעשו‭ "‬עירובי‭ ‬חצרות‭" ‬לפני‭ ‬מנחה‭.‬

סדר‭ ‬העירוב

לב‭. ‬ העירוב‭ ‬צריך‭ ‬להעשות‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬חכם‭ ‬המכיר‭ ‬את‭ ‬ההלכות‭, ‬וכן‭ ‬יעשה‭:‬

יקנה‭ ‬הרב‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬ויגביהן‭ ‬טפח‭, ‬אחר‭ ‬כך‭ ‬יתן‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬שלו‭ ‬לאדם‭ ‬אחר‭, ‬ויאמר‭ ‬לו‭:‬‭ "‬זכה‭ ‬בעירוב‭ ‬זה‭ ‬לאחינו‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬הדרים‭ ‬פה‭ ‬עמנו‭ ‬ושיבואו‭ ‬לדור‭ ‬בעיר‭ ‬הזאת‭ ‬שיסמכו‭ ‬לטלטל‭ ‬על‭ ‬ידו‭ ‬מרשות‭ ‬לרשות‭ ‬בשבת‭ ‬וביום‭ ‬טוב‭"‬‭. ‬אם‭ ‬המצות‭ ‬שייכות‭ ‬לאדם‭ ‬אחר‭ – ‬אותו‭ ‬אדם‭ ‬יתן‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬לרב‭ ‬והוא‭ ‬יתן‭ ‬אותם‭ ‬למישהו‭ ‬שיזכה‭ ‬בהם‭ ‬לכל‭ ‬הקהל‭.‬

יגביה‭ ‬הזוכה‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬טפח‭, ‬ואחר‭ ‬כך‭ ‬יקח‭ ‬הרב‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬ויברך‭: "‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭' ‬אלהינו‭ ‬מלך‭ ‬העולם‭ ‬אשר‭ ‬קדשנו‭ ‬במצוותיו‭ ‬וציונו‭ ‬על‭ ‬מצות‭ ‬עירוב‭"‬‭, ‬ויאמר‭:‬

‭"‬בדין‭ ‬עירובא‭. ‬יהא‭ ‬שרי‭ ‬לנא‭ ‬לאפוקי‭ ‬ולעיולי‭ ‬ולטלטולי‭ ‬מבית‭ ‬לבית‭ ‬ומבית‭ ‬לחצר‭ ‬ומחצר‭ ‬לבית‭ ‬ומבית‭ ‬לבור‭ ‬ומבור‭ ‬לבית‭ ‬ומגג‭ ‬לגג‭ ‬ומעליה‭ ‬לתחתית‭ ‬ומתחתית‭ ‬לעליה‭ ‬ומזוית‭ ‬לזוית‭ ‬ומרשות‭ ‬לרשות‭ ‬כל‭ ‬מאי‭ ‬דצריך‭ ‬לן‭ ‬בכל‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭ ‬וימים‭ ‬טובים‭ ‬לנו‭ ‬ולכל‭ ‬המסתופפים‭ ‬עמנו‭ ‬מכאן‭ ‬ולהבא‭ ‬מפסח‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬פסח‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭ ‬שיבוא‭ ‬עלינו‭ ‬לשלום‭ ‬בעזרת‭ ‬האל‭ ‬יתברך‭ ‬שמו‭ ‬לעד‭".‬

להבין‭ ‬את‭ ‬נוסח‭ ‬ההפרשה

לג‭. ‬ צריך‭ ‬שיבין‭ ‬מה‭ ‬שאומר‭, ‬וטוב‭ ‬שיחזור‭ ‬לומר‭ ‬בלשון‭ ‬הקודש‭: "‬בעירוב‭ ‬זה‭ ‬יהא‭ ‬מותר‭ ‬לנו‭ ‬להוציא‭ ‬ולהכניס‭ ‬ולטלטל‭ ‬מבית‭ ‬לבית‭ ‬ומבית‭ ‬לחצר‭ ‬ומחצר‭ ‬לבית‭ ‬ומבית‭ ‬לבור‭ ‬ומבור‭ ‬לבית‭ ‬ומגג‭ ‬לגג‭ ‬ומעליה‭ ‬לתחתית‭ ‬ומתחתית‭ ‬לעליה‭ ‬ומזוית‭ ‬לזוית‭ ‬ומרשות‭ ‬לרשות‭ ‬כל‭ ‬מאי‭ ‬דצריך‭ ‬לנו‭ ‬בכל‭ ‬שבתות‭ ‬השנה‭ ‬וימים‭ ‬טובים‭ ‬לנו‭ ‬ולכל‭ ‬המסתופפים‭ ‬עמנו‭ ‬מכאן‭ ‬ולהבא‭ ‬מפסח‭ ‬זה‭ ‬עד‭ ‬פסח‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭ ‬שיבוא‭ ‬עלינו‭ ‬לשלום‭ ‬בעזרת‭ ‬האל‭ ‬יתברך‭ ‬שמו‭ ‬לעד‭".‬

מקום‭ ‬הנחת‭ ‬העירוב

לד‭. ‬ נהגו‭ ‬להניח‭ ‬את‭ ‬מצות‭ ‬העירוב‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭, ‬במקום‭ ‬בולט‭ ‬כדי‭ ‬שדין‭ "‬עירובי‭ ‬חצרות‭" ‬לא‭ ‬ישתכח‭. ‬ויש‭ ‬שעושים‭ ‬קופסה‭ ‬נאה‭ ‬ועליה‭ ‬כותבים‭: "‬עירוב‭ ‬חצרות‭", ‬ובתוכה‭ ‬מניחים‭ ‬את‭ ‬המצות‭, ‬אך‭ ‬אין‭ ‬לתלות‭ ‬את‭ ‬המצות‭ ‬על‭ ‬וו‭ ‬שבקיר‭.‬

עירובי‭ ‬חצרות‭ ‬כל‭ ‬ערב‭ ‬שבת

לה‭. ‬ יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לעשות‭ "‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬בחצרם‭ ‬בכל‭ ‬ערב‭ ‬שבת‭, ‬כסברת‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬ז‭"‬ל‭. ‬והנוהגים‭ ‬כך‭ ‬יכולים‭ ‬להמשיך‭ ‬במנהגם‭ ‬למרות‭ ‬שרב‭ ‬המקום‭ ‬או‭ ‬אחרים‭ ‬עושים‭ ‬ערוב‭ ‬כללי‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭ ‬בשנה‭ ‬ומזכים‭ ‬לכל‭ ‬בני‭ ‬העיר‭ [‬משום‭ ‬שזה‭ ‬כאילו‭ ‬התנו‭ ‬שאינם‭ ‬נכללים‭ ‬ב‭"‬עירוב‭ ‬חצרות‭" ‬שעושים‭ ‬הרב‭ ‬או‭ ‬האחרים‭].‬

דילוג לתוכן