ט‭"‬ו‭ ‬בשבט‭ ‬שחל‭ ‬בשבת

אכילת‭ ‬פירות‭ ‬ט‭"‬ו‭ ‬בשבט‭ ‬בשבת

עט‭. ‬ ט‭"‬ו‭ ‬בשבט‭ ‬שחל‭ ‬בשבת‭, ‬יש‭ ‬נוהגים‭ ‬לאכול‭ ‬פירות‭ ‬אחרי‭ ‬הקידוש‭ ‬לפני‭ ‬המוציא‭. ‬ויש‭ ‬שנהגו‭ ‬אחרי‭ ‬המוציא‭ ‬לפני‭ ‬האוכל‭, ‬ויש‭ ‬שנהגו‭ ‬אחרי‭ ‬האוכל‭ ‬לפני‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭. ‬והטוב‭ ‬ביותר‭ – ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬הפירות‭ ‬אחר‭ ‬ברכת‭ ‬המזון‭ ‬ולא‭ ‬אחר‭ ‬הקידוש‭ ‬כדי‭ ‬שיאכל‭ ‬בתיאבון‭ ‬בארוחה‭, ‬ולא‭ ‬תוך‭ ‬הסעודה‭ ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬להיכנס‭ ‬לספק‭ ‬ברכות‭ ‬לפניהם‭ ‬ואחריהם‭. ‬ואין‭ ‬בזה‭ ‬חשש‭ ‬של‭ ‬ברכה‭ ‬שאינה‭ ‬צריכה‭, ‬מכיון‭ ‬שצריך‭ ‬להרבות‭ ‬בברכות‭ ‬בשבת‭.‬

איסור‭ ‬אכילה‭ ‬ושתייה‭ ‬לפני‭ ‬קידוש‭ ‬הלילה

פ‭.‬ אין‭ ‬לאכול‭ ‬או‭ ‬לשתות‭ [‬אפילו‭ ‬אכילה‭ ‬מועטה‭ ‬ואפילו‭ ‬שתיית‭ ‬מים‭] ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬החל‭ ‬מזמן‭ ‬השקיעה‭ ‬ועד‭ ‬אחר‭ ‬הקידוש‭. ‬והמקבל‭ ‬שבת‭ (‬אחר‭ ‬פלג‭ ‬המנחה‭) – ‬אסור‭ ‬באכילה‭ ‬ושתייה‭ ‬מרגע‭ ‬שקיבל‭ ‬עליו‭ ‬שבת‭ (‬לענין‭ ‬אשה‭ ‬בהדלקת‭ ‬נרות‭ – ‬עיין‭ ‬לעיל‭ ‬פרק‭ ‬י‭"‬ד‭, ‬סעי‭' ‬י‭', ‬ולענין‭ ‬גבר‭ ‬ב‭"‬לכה‭ ‬דודי‭" ‬עיין‭ ‬פרק‭ ‬י‭"‬ד‭ "‬זמן‭ ‬איסור‭ ‬מלאכה‭" ‬סעי‭' ‬כ‭"‬ה‭).‬

איסור‭ ‬אכילה‭ ‬ושתיה‭ ‬לפני‭ ‬קידוש‭ ‬היום

פא‭. ‬ חובה‭ ‬לקדש‭ ‬לפני‭ ‬שאוכל‭ ‬את‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬בבוקר‭. ‬ודין‭ ‬זה‭ ‬משפיע‭ ‬על‭ ‬היתר‭ ‬אכילה‭ ‬ושתייה‭ ‬לפני‭ ‬התפילה‭ ‬בשבת‭, ‬כדלהלן‭.‬

אכילה‭ ‬ושתיה‭ ‬קודם‭ ‬תפילה‭ ‬בחול

פב‭. ‬ בכל‭ ‬יום‭ ‬אין‭ ‬לאכול‭ ‬ולשתות‭ ‬קודם‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית‭, ‬חוץ‭ ‬מלשתות‭ ‬מים‭, ‬אבל‭ ‬אֳכָלִים‭ ‬ומשקים‭ ‬לרפואה‭ – ‬מותר‭. ‬והצמא‭ ‬והרעב‭ ‬או‭ ‬שאינו‭ ‬מרגיש‭ ‬טוב‭ ‬ואינו‭ ‬יכול‭ ‬לכוון‭ ‬לבו‭ ‬בתפילה‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬יאכל‭ – ‬מותר‭ ‬כי‭ ‬הם‭ ‬בכלל‭ ‬החולים‭. ‬ואם‭ ‬פסק‭ ‬רעבונו‭ ‬או‭ ‬צמאונו‭ – ‬אסור‭ ‬לו‭ ‬להמשיך‭ ‬לאכול‭ ‬או‭ ‬לשתות‭.‬

דרך‭ ‬האכילה‭ ‬קודם‭ ‬התפילה

פג‭. ‬ האוכל‭ ‬ושותה‭ ‬קודם‭ ‬התפילה‭ ‬מדין‭ ‬חולה‭ ‬יאכל‭ ‬בצנעא‭, ‬ולא‭ ‬כאותם‭ ‬שיושבים‭ ‬רגל‭ ‬על‭ ‬רגל‭ ‬בגזוזטרא‭ ‬ושותים‭ ‬קפה‭ ‬עם‭ ‬חלב‭ ‬ועוגה‭, ‬שכך‭ ‬לא‭ ‬מתנהג‭ ‬חולה‭ ‬שנצרך‭ ‬לבלוע‭ ‬כדור‭ ‬לרפואה‭ ‬וכיו‭"‬ב‭, ‬שאינו‭ ‬בולעו‭ ‬לעיני‭ ‬הכל‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬יד‭ ‬הכיור‭ ‬ובצנעא‭.‬

אכילה‭ ‬ושתיה‭ ‬קודם‭ ‬תפילה‭ ‬בשבת

פד‭. ‬ אין‭ ‬לטעום‭ ‬אפילו‭ ‬מים‭ ‬לפני‭ ‬קידוש‭ ‬של‭ ‬יום‭ ‬כשם‭ ‬שאין‭ ‬לטעום‭ ‬לפני‭ ‬קידוש‭ ‬הלילה‭, ‬אולם‭ ‬מותר‭ ‬לשתות‭ ‬מים‭ ‬בבוקר‭ ‬קודם‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית‭, ‬מפני‭ ‬שעדיין‭ ‬לא‭ ‬חלה‭ ‬עליו‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭ ‬של‭ ‬יום‭.‬

קידוש‭ ‬למי‭ ‬שאוכל‭ ‬קודם‭ ‬התפילה

פה‭. ‬ הנזקק‭ ‬לאכול‭ ‬לפני‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית‭ ‬בשבת‭ – ‬נכנס‭ ‬למחלוקת‭ ‬אם‭ ‬יקדש‭ ‬לפני‭ ‬אכילתו‭ ‬או‭ ‬לא‭. ‬ולהלכה‭:‬‭ ‬מוטב‭ ‬שימנע‭ ‬מאכילה‭ ‬ויסתפק‭ ‬בשתיה‭ ‬בלבד‭, ‬ואם‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬וחייב‭ ‬הוא‭ ‬לאכול‭- ‬יאכל‭ ‬פחות‭ ‬מכזית‭ ‬שהוא‭ ‬שיעור‭ ‬אכילת‭ ‬עראי‭, ‬ואינה‭ ‬בגדר‭ ‬סעודה‭, ‬ויצא‭ ‬מידי‭ ‬הספק‭. ‬אך‭ ‬גם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬לאכול‭ ‬כזית‭ ‬ויותר‭ – ‬אעפ‭"‬כ‭ ‬לא‭ ‬יקדש‭ ‬לפני‭ ‬התפילה‭, ‬ויאכל‭ ‬רק‭ ‬מיני‭ ‬מזונות‭ ‬אך‭ ‬לא‭ ‬לחם‭.‬

שתיה‭ ‬לחזן‭ ‬שנצטרד

פו‭. ‬ חזן‭ ‬שנצטרד‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬תפילה‭ ‬באמצע‭ ‬חזרת‭ ‬הש‭"‬ץ‭, ‬בשבת‭ ‬או‭ ‬ביום‭ ‬טוב‭ – ‬יכול‭ ‬לשתות‭ ‬מים‭ ‬או‭ ‬למצוץ‭ ‬סוכריה‭ ‬לפני‭ ‬הקידוש‭. ‬ולעניין‭ ‬הברכה‭, ‬אם‭ ‬שותה‭ ‬מים‭ – ‬אינו‭ ‬צריך‭ ‬לברך‭, ‬ואם‭ ‬מוצץ‭ ‬סוכריה‭ – ‬יהרהר‭ ‬את‭ ‬הברכה‭ ‬בלבו‭.‬

קידוש‭ ‬קודם‭ ‬מוסף

פז‭. ‬ החיוב‭ ‬בקידוש‭ ‬הוא‭ ‬לאחר‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬שהתפלל‭ ‬מוסף‭. ‬ומ‭"‬מ‭ ‬השומע‭ ‬קידוש‭ ‬לפני‭ ‬תפילת‭ "‬מוסף‭" ‬והתכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭, ‬ואפילו‭ ‬אכל‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ – ‬צריך‭ ‬לקדש‭ ‬שוב‭ ‬אחרי‭ ‬תפילת‭ "‬מוסף‭". ‬אמנם‭ ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שמותר‭ ‬לטעום‭ ‬לפני‭ ‬תפילת‭ ‬מוסף‭, ‬ולמעשה‭ ‬סומכים‭ ‬על‭ ‬שיטה‭ ‬זו‭ ‬רק‭ ‬בשעת‭ ‬הדחק‭.‬

קידוש‭ ‬קודם‭ ‬מוסף‭ – ‬לא‭ ‬לכהן

פח‭. ‬ בקהילות‭ ‬שנוהגים‭ ‬לקדש‭ ‬לפני‭ ‬תפילת‭ "‬מוסף‭", ‬ראוי‭ ‬שכהן‭ ‬לא‭ ‬יקדש‭ ‬על‭ ‬היין‭, ‬מפני‭ ‬שצריך‭ ‬לשאת‭ ‬כפיו‭. ‬ואם‭ ‬שתה‭ ‬יותר‭ ‬מרביעית‭ – ‬לא‭ ‬ישא‭ ‬כפיו‭ ‬עד‭ ‬שיפוג‭ ‬יינו‭. ‬וכאשר‭ ‬כהן‭ ‬נאלץ‭ ‬לקדש‭ – ‬ישתה‭ ‬מעט‭ ‬פחות‭ ‬מרביעית‭.‬

דילוג לתוכן