טומאת מת בחדרים סמוכים

טומאת מת בחדרים סמוכים

יג. חדר סמוך למת – אסור לכהן להיכנס לחדר שסמוך לחדר שיש בו מת בזמן שהחדרים פתוחים אחד לשני (וכדלקמן). ואפילו בבניין גדול שיש בו כמה קומות, ונמצא מת באחד מהחדרים – אסור לכהן לצאת מדירתו, ועליו לסגור את דלתות וחלונות הבית[1].

יד. שיעור הפתח – שיעור הפתח מחדר לחדר שמטמא הוא טפח על טפח (דהיינו 8 ס"מ על 8 ס"מ), ואם פתח זה נסתם – אין הטומאה עוברת[2].

טו. סתימת הפתח – אי אפשר לסתום פתח בדבר שמקבל טומאה כגון כלי וכדו', אבל דלת או חלון שהם קבועים – חוצצים מפני הטומאה[3].

טז. סתימה זמנית – סתימה מועילה אפילו אם היא זמנית[4].

יז. אם סתם את הנקב שפתוח מחדר לחדר – מותר לו להיכנס לחדר שבו נמצאת הסתימה, כיון שהסתימה חוצצת ואין הטומאה נכנסת לשם. ואפילו אם הסתימה הייתה בדבר סרוג וקלוע שכולו נקבים, כל עוד שאין בנקבים טפח על טפח הרי זה חוצץ. ואין כלל הנקבים מצטרפים לפותח טפח (דהיינו פתח בגודל טפח על טפח)[5].

יח. מבוי – מבוי (דהיינו רחוב שיש לו רק פתח אחד) שיש בפתחו כניסה עשויה משתי מזוזות (בצדדים) ומשקוף (מלמעלה), ויש באחד מהבתים שבמבוי זה מת – אסור לכהן להיכנס או לצאת ממבוי זה, ואפילו אם יש במבוי זה בלבד בית כנסת – אסור לו להיכנס בו כדי לענות קדיש, קדושה, ברכת כהנים וכד'. וכן הוא הדין לעיר או שכונה שמוקפת ויש בה מת, ויש לה כניסה אחת בלבד דרך שער – כיון שעתידים להוציא את המת דרך אותו שער אסור לכהן לעבור שם אפילו שלא בעת הוצאת המת (מדין סוף טומאה דרכה לצאת משם), אבל מותר לו להיכנס ולצאת ממקום שיש בו כמה פתחים (כיון שיכול להיות שיוציאו את המת מפתח אחר)[6].

יט. מותר לכהן להיכנס למבוי הנ"ל בשבת כיון שאין קוברים בשבת, אבל אסור לו להיכנס ולצאת שם אם יש שם מת ביום טוב, במוצאי שבת, ביום חול כיון שאז מותר לקבור[7].

כ. מת באוניה או מטוס – אם יש מת באוניה או במטוס – יש להניחו בארון, ולשים עליו עוד אוהל בגובה של טפח לפחות, ויניחו אותו בתא נפרד או בחדר נפרד, ואז יוכל כהן להיכנס לשם[8].

כא. כהן בליווי הנפטר – אם הכהן הולך ללוות מת – צריך להיזהר שלא יתקרב לנושאי המיטה. וכן יזהר שלא יהיה שום דבר מאהיל על המת ועליו יחד, כגון מרפסת או אילן שענפיו מאהילים על המת ועליו[9].

כב. כניסת כהן שמיטמא – אם נפטר אדם שמותר לכהן להיטמא לו (עיין סעיף ז') – מותר לו ללכת וללוותם. וצריך להיזהר לא להיכנס לבית הקברות כיון שבבית הקברות ישנם עוד קברים ונמצא שמוסיף לעצמו טומאה, וכן בחזרה לאחר שקבר את המת מוסיף עוד טומאה. אמנם אם הקבר נמצא בכניסה לבית הקברות ואין בסמיכות אליו קברים אחרים או במקום שאין חשש שיתקרב לקבר אחר – מותר, וצריכים בזה זהירות רבה מאוד[10].

[1] שו"ע יו"ד סי' שע"א סעי' א'. עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' ט'.
[2] שו"ע יו"ד סי' שע"א סעי' א'. עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' ט'.
[3] באר היטב יו"ד סי' שע"א ס"ק ג'. בית עובד עמ' רי"ג סעי' י"ג.
[4] שו"ע יו"ד סי' שע"א סעי' א'. עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' ט'.
[5] עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' ז'. ט"ז סי' שע"א ס"ק ג'. בית עובד עמ' רי"ג סעי' ז'.
[6] שו"ע יו"ד סי' שע"א סעי' ד'. עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' י"א. בית עובד עמ' רי"ד סעי' כ"ט. שדי חמד מערכת ט' כלל מ"ג.
[7] עוד יוסף חי פרשת תצוה סעי' י"א. בית עובד עמ' רי"ד סעי' ל"א.
[8] אחרונים.
[9] שו"ע יו"ד סי' שע"א סעי' ה'.
[10] שו"ע יו"ד סי' שע"ג סעי' ז'. בית עובד עמ' רט"ו סעי' ח'.
דילוג לתוכן