טבילה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת

טבילה‭ ‬לכבוד‭ ‬שבת

טבילה‭ ‬בער‭"‬ש

כג‭. ‬ מנהג‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬היה‭ ‬לטבול‭ ‬בכל‭ ‬ערב‭ ‬שבת‭. ‬ומי‭ ‬שמקדש‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מלמטה‭ – ‬מקדשין‭ ‬אותו‭ ‬מלמעלה‭.‬

כד‭. ‬ אין‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬טבילה‭ ‬זו‭, ‬מכיון‭ ‬שאינה‭ ‬חובה‭ ‬מהדין‭.‬

זמן‭ ‬הטבילה‭ ‬בער‭"‬ש

כה‭. ‬ הזמן‭ ‬הראוי‭ ‬ביותר‭ ‬לטבילה‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬הוא‭ ‬מחצות‭ ‬היום‭ ‬ואילך‭, ‬ובשעת‭ ‬הדחק‭ – ‬משעה‭ ‬חמישית‭ [‬בשעות‭ ‬זמניות‭], ‬דהיינו‭ ‬שעתיים‭ ‬לפני‭ ‬חצות‭. ‬ע‭"‬כ‭ ‬הרוצה‭ ‬להקדים‭ ‬ולטבול‭, ‬משום‭ ‬שמאוחר‭ ‬יותר‭ ‬מי‭ ‬המקווה‭ ‬מתלכלכים‭ – ‬יכול‭ ‬לטבול‭ ‬כשעתיים‭ ‬לפני‭ ‬חצות‭ ‬היום‭.‬

כו‭. ‬ אם‭ ‬קורא‭ "‬שניים‭ ‬מקרא‭ ‬ואחד‭ ‬תרגום‭" ‬לפני‭ ‬הטבילה‭ – ‬יכול‭ ‬אף‭ ‬לכתחילה‭ ‬לטבול‭ ‬משעה‭ ‬חמישית‭ [‬בשעות‭ ‬זמניות‭], ‬ועולה‭ ‬הטבילה‭ ‬כאילו‭ ‬טבל‭ ‬אחר‭ ‬חצות‭.‬

כז‭. ‬ טבילה‭ ‬במקוה‭ ‬חם‭ ‬מועילה‭ ‬כרחיצה‭, ‬אבל‭ ‬טבילה‭ ‬במקוה‭ ‬קר‭ ‬אינה‭ ‬מועילה‭ ‬כרחיצה‭, ‬מכיון‭ ‬שצריך‭ ‬לרחוץ‭ ‬בחמין‭.‬

מספר‭ ‬הטבילות‭ ‬בער‭"‬ש‭ ‬וכוונתם

כח‭. ‬ לגבי‭ ‬מספר‭ ‬הטבילות‭ ‬יש‭ ‬כמה‭ ‬מנהגים‭: ‬מובא‭ ‬בשער‭ ‬הכוונות‭ ‬שיש‭ ‬לטבול‭ ‬שתי‭ ‬טבילות‭ ‬זו‭ ‬אחר‭ ‬זו‭, ‬הראשונה‭ – ‬להפשיט‭ ‬בגדי‭ ‬החול‭ ‬של‭ ‬הנפש‭, ‬והשנייה‭ -‬‭ ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬שבת‭. ‬ובעל‭ ‬קרי‭ ‬צריך‭ ‬לטבול‭ ‬שלוש‭ ‬טבילות‭: ‬אחת‭ – ‬להסיר‭ ‬הטומאה‭, ‬שנייה‭ – ‬להסיר‭ ‬בגדי‭ ‬החול‭, ‬שלישית‭ – ‬לקבל‭ ‬תוספת‭ ‬שבת‭. ‬ויש‭ ‬נוהגין‭ ‬לטבול‭ ‬חמש‭ ‬טבילות‭ ‬כנגד‭ ‬חמשת‭ ‬חלקי‭ ‬הנשמה‭: ‬נפש‭, ‬רוח‭, ‬נשמה‭, ‬חיה‭, ‬יחידה‭. ‬ויש‭ ‬מוסיפין‭ ‬שתים‭ ‬כנגד‭: ‬חיה‭ ‬ויחידה‭ ‬דכללות‭. ‬ויש‭ ‬טובלים‭ ‬כנגד‭ ‬מספר‭ ‬העולים‭ ‬לספר‭ ‬תורה‭: ‬לכבוד‭ ‬שבת‭ – ‬שבע‭ ‬טבילות‭ ‬ובערב‭ ‬יו‭"‬ט‭ – ‬ה‭', ‬ובערב‭ ‬יוכ‭"‬פ‭ – ‬ו‭' ‬טבילות‭. ‬ויש‭ ‬טובלים‭ ‬י‭"‬ג‭ ‬טבילות‭ ‬כמניין‭ "‬אחד‭", ‬ומכוונים‭ ‬בטבילתם‭ ‬לשמות‭ ‬הקודש‭, ‬כפי‭ ‬שמבואר‭ ‬בדברי‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭. ‬אבל‭ ‬מהדין‭ – ‬די‭ ‬בשתי‭ ‬טבילות‭.‬

טבילה‭ ‬ללא‭ ‬כוונה

כט‭.‬‭ ‬ מי‭ ‬שאינו‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬כוונות‭ ‬הטבילה‭ – ‬יכוין‭ ‬בטבילתו‭ ‬שיעלה‭ ‬לו‭ ‬כאילו‭ ‬כיוון‭ ‬את‭ ‬הכוונות‭ ‬כפי‭ ‬שפורטו‭ ‬בסידור‭ ‬התפילה‭ ‬או‭ ‬בספר‭ "‬בן‭ ‬איש‭ ‬חי‭".‬

תפילה‭ ‬במקוה

ל‭.‬‭ ‬ נאמר‭ ‬בתורה‭: "‬ולא‭ ‬יראה‭ ‬בך‭ ‬ערות‭ ‬דבר‭" – ‬מכאן‭ ‬שדיבור‭ ‬כנגד‭ ‬ערווה‭ – ‬אסור‭, ‬אבל‭ ‬להרהר‭ ‬כנגדה‭ – ‬מותר‭, ‬ולכן‭ ‬אותם‭ ‬ההולכים‭ ‬למקווה‭ ‬ומכוונים‭ ‬כוונות‭ ‬בשעת‭ ‬הטבילה‭ ‬או‭ ‬מתוודים‭ ‬שם‭, ‬יזהרו‭ ‬שלא‭ ‬יוציאו‭ ‬איזה‭ ‬פסוק‭ ‬או‭ ‬דבר‭ ‬תורה‭ ‬מפיהם‭, ‬אלא‭ ‬יאמרו‭ ‬מחוץ‭ ‬למקום‭ ‬שבו‭ ‬ישנם‭ ‬אנשים‭ ‬ללא‭ ‬בגדים‭.‬

הרהור‭ ‬במקוה

לא‭. ‬ בחדר‭ ‬של‭ ‬המקוה‭ ‬‮–‬‭ ‬אסור‭ ‬להרהר‭, ‬כיון‭ ‬שדינו‭ ‬כמרחץ‭ ‬שאסור‭ ‬להרהר‭ ‬בו‭ ‬בדברי‭ ‬תורה‭, ‬אך‭ ‬מקווה‭ ‬שמימיו‭ ‬עמוקים‭ ‬יותר‭ ‬מי‭' ‬טפחים‭ – ‬מותר‭ ‬להרהר‭ ‬בהם‭ ‬בדברי‭ ‬תורה‭, ‬וטוב‭ ‬להעכיר‭ ‬את‭ ‬המים‭ ‬ברגליו‭ ‬כדי‭ ‬שלא‭ ‬יראה‭ ‬לבו‭ ‬את‭ ‬הערווה‭.‬

כוונות‭ ‬במקוה

לב‭. ‬ אסור‭ ‬לכוון‭ ‬שמות‭ ‬הקודש‭ ‬בתוך‭ ‬המקווה‭ ‬מתוך‭ ‬דפי‭ ‬למינציה‭. ‬ואף‭ ‬שמותר‭ ‬להרהר‭ ‬שמות‭ ‬קודש‭ ‬במחשבה‭ ‬כשהוא‭ ‬בתוך‭ ‬מי‭ ‬המקווה‭, ‬להרהר‭ ‬מתוך‭ ‬נייר‭ – ‬אסור‭.‬

ריבוי‭ ‬טבילות‭ ‬במקוה‭ ‬ציבורי

לג‭. ‬ הרוצה‭ ‬לטבול‭ ‬מספר‭ ‬רב‭ ‬של‭ ‬טבילות‭ – ‬יכול‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬במקווה‭ ‬פרטי‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬במקווה‭ ‬ציבורי‭, ‬כדי‭ ‬לא‭ ‬להפריע‭ ‬לאחרים‭ ‬הרוצים‭ ‬לטבול‭.‬

ניגוב‭ ‬אחר‭ ‬טבילה

לד‭. ‬ יש‭ ‬חסידים‭ ‬ואנשי‭ ‬מעשה‭ ‬הנוהגים‭ ‬לא‭ ‬להתנגב‭ ‬אחר‭ ‬הטבילה‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬עד‭ ‬שמי‭ ‬המקווה‭ ‬ייבשו‭ ‬מעצמם‭, ‬כפי‭ ‬שכתב‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭, ‬כיון‭ ‬שמי‭ ‬המקוה‭ ‬הם‭ ‬מים‭ ‬חשובים‭ ‬וטהורים‭, ‬ובעיקר‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬שמקבל‭ ‬עליו‭ ‬קדושת‭ ‬שבת‭. ‬אכן‭, ‬בימות‭ ‬חורף‭ ‬הקרים‭ – ‬אין‭ ‬לנהוג‭ ‬כך‭, ‬משום‭ ‬סכנה‭ ‬לבריאות‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭ ‬מנהג‭ ‬משובח‭ ‬הוא‭ ‬להשאיר‭ ‬חלק‭ ‬אחד‭ ‬בגוף‭, ‬כמו‭: ‬כף‭ ‬היד‭, ‬חלק‭ ‬מהזרוע‭ ‬או‭ ‬מקום‭ ‬אחר‭ ‬בגוף‭ ‬ללא‭ ‬ניגוב‭, ‬כדי‭ ‬לקיים‭ ‬במקצת‭ ‬את‭ ‬דברי‭ ‬רבנו‭ ‬האר‭"‬י‭ ‬עליו‭ ‬השלום‭.‬

רחיצה‭ ‬אחר‭ ‬הטבילה

לה‭. ‬ יש‭ ‬אוסרים‭ ‬לרחוץ‭ ‬במי‭ ‬הברז‭ ‬אחרי‭ ‬הטבילה‭ ‬כל‭ ‬עוד‭ ‬הוא‭ ‬נמצא‭ ‬במקווה‭. ‬לכן‭, ‬הרוצה‭ ‬לשטוף‭ ‬עצמו‭ ‬ממי‭ ‬המקווה‭ – ‬ינגב‭ ‬עצמו‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭, ‬ורק‭ ‬לאחר‭ ‬מכן‭ ‬ישטוף‭ ‬עצמו‭ ‬במי‭ ‬הברז‭. ‬וכשעושה‭ ‬כן‭ ‬אין‭ ‬זה‭ ‬נחשב‭ ‬רחיצה‭ ‬לאחר‭ ‬טבילה‭.‬

דילוג לתוכן