אין לו יין להבדלה
יח. אדם שאין לו יין להבדלה צריך להתאמץ להשיג יין להבדלה, ובכלל זה לבקש יין משכנו וכן ללכת עד מרחק הליכת מיל [18 דקות] או נסיעה בזמן זה כדי להביאו משם בעיר גדולה. אינו יכול לבקש משכנו או להשיג יין במרחק הליכת מיל – יכול להבדיל על "חמר מדינה".
"חמר מדינה"
יט. "חמר מדינה" פירושו היין שנהוג לשתות באותו מקום. אלא שנחלקו בהגדרת "חמר מדינה" – יש אומרים שהגדרת "חמר מדינה" חלה רק על משקה משכר, אך משקה שאינו משכר – אינו בגדר "חמר מדינה". ויש אומרים שכל משקה חשוב המוגש שמגישים לאורחים נקרא "חמר מדינה", אפילו שאינו משכר. ולכן אדם שאין לו יין להבדלה – יבדיל לכתחילה על משקה משכר [כגון: עראק, קוניאק, בירה לבנה וכדו']. אין לו משקה משכר – יבדיל על בירה שחורה. אין לו בירה – יכול להבדיל על מיץ תפוזים או אפילו על "קוקה קולה". בשעת הדחק – מותר להבדיל על קפה [ולדעת חכמי האשכנזים קפה הוי "חמר מדינה"]. ולכל הדעות – אין מבדילים על מים, כיון דלא חשיבי.
הבדלה על תה
כ. דעת הרב "ערוך השולחן" שמותר להבדיל על תה מכיון שמי התה מבושלים ואינם כמים רגילים שאין מבדילים עליהם. אמנם, להלכה – אין להבדיל על תה.
הבדלה בלא כוס
כא. מי שאין לו כוס של יין כלל, וגם מחר לא יהיה לו – לא יברך את ברכת ההבדלה בפני עצמה בלא כוס, אלא יסמוך על ההבדלה שבתפילה.
הבדלה על הפת
כב. כתב השו"ע: "ואין מבדילין על הפת". והטעם מדוע לא מבדילים על הפת אך כן מקדשים על הפת הוא, כיון שלגבי קידוש אין קידוש אלא במקום סעודה ולכן הסעודה קשורה לקידוש, אבל הבדלה אינה קשורה לסעודה כלל.
כשאין מספיק יין
כג. אדם שיש לו כמות מצומצמת של יין שאינה מספיקה גם לקידוש וגם להבדלה – יקדש על הפת וישמור את היין להבדלה.
כד. יש לו כמות מצומצמת של יין שאינה מספיקה לקידוש ולהבדלה ו"חמר מדינה" – יקדש על היין ולא על הפת ויבדיל על "חמר מדינה".
כשאין יין במוצ"ש שהוא יו"ט
כה. מוצאי שבת שחל בו ליל יו"ט ואין לו יין, נחלקו הפוסקים אם יקדש יקנה"ז על שכר או על הפת. והספרדים נוהגים – לקדש יקנה"ז על השכר, והאשכנזים נוהגים – לקדש יקנה"ז על הפת. ומה טוב אם יחזר אחר יין ויקדש עליו.