זמן‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית של שבת

זמן‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית

תפילה‭ ‬בנץ‭ ‬החמה

ט‭.‬‭ ‬ זמן‭ ‬התפילה‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬גם‭ ‬בשבת‭ ‬הוא‭ ‬עם‭ ‬הנץ‭ ‬החמה‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬ראוי‭ ‬לאדם‭ ‬שיתגבר‭ ‬כארי‭ ‬וישכים‭ ‬להתפלל‭ ‬עם‭ ‬הנץ‭ ‬החמה‭ ‬גם‭ ‬בשבת‭.‬

שחרית‭ ‬מאוחרת

י‭.‬ הנוהגים‭ ‬להתפלל‭ ‬תפילת‭ ‬שחרית‭ ‬בשבת‭ ‬מאוחר‭ ‬יותר‭ ‬מימות‭ ‬החול‭ [‬עפ‭"‬י‭ ‬דברי‭ ‬הרמ‭"‬א‭] – ‬צריכים‭ ‬להיזהר‭ ‬לא‭ ‬להפסיד‭ ‬את‭ ‬זמן‭ ‬קריאת‭ ‬שמע‭ [‬ובמיוחד‭ ‬יש‭ ‬להיזהר‭ ‬בקיץ‭ ‬אז‭ ‬הם‭ ‬עלולים‭ ‬להפסיד‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הזמן‭ ‬שאפשר‭ ‬לברך‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬ברכות‭ ‬ק‭"‬ש‭]. ‬וכן‭ ‬יש‭ ‬ליזהר‭ (‬בפרט‭ ‬בחורף‭) ‬לא‭ ‬לאחר‭ ‬לסעוד‭ ‬את‭ ‬סעודת‭ ‬השבת‭ ‬אחרי‭ ‬חצות‭ ‬היום‭.‬

כיסוי‭ ‬הראש‭ ‬בטלית

יא‭. ‬ בימות‭ ‬החול‭ ‬צריך‭ ‬להיזהר‭ ‬שתהיה‭ ‬הטלית‭ ‬על‭ ‬ראשו‭ ‬כל‭ ‬הזמן‭ ‬שתפילין‭ ‬בראשו‭, ‬ובמיוחד‭ ‬בזמן‭ ‬תפילת‭ ‬שמונה‭ ‬עשרה‭ [‬כדי‭ ‬שיתפלל‭ ‬באימה‭]. ‬אמנם‭, ‬בשבת‭ ‬וביום‭ ‬טוב‭ ‬שאין‭ ‬מניחים‭ ‬בהם‭ ‬תפילין‭ – ‬אפשר‭ ‬להוריד‭ ‬את‭ ‬הטלית‭ ‬על‭ ‬הכתפיים‭ ‬אחרי‭ ‬תפילת‭ ‬העמידה‭. ‬ומכל‭ ‬מקום‭, ‬גם‭ ‬בשבת‭ ‬וביום‭ ‬טוב‭, ‬טוב‭ ‬שהטלית‭ ‬תישאר‭ ‬על‭ ‬הראש‭ ‬כל‭ ‬זמן‭ ‬התפילה‭.‬

תוספת‭ ‬אחר‭ ‬ברכות‭ ‬התורה

יב‭. ‬ לאחר‭ ‬ברכת‭ ‬התורה‭ ‬טוב‭ ‬ונכון‭ ‬לומר‭ ‬קצת‭ ‬דברים‭ ‬מתורה‭ ‬שבכתב‭, ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬כל‭ ‬הדעות‭, ‬ולכן‭ ‬אומרים‭ ‬פרשת‭ "‬ברכת‭ ‬כהנים‭" ‬מתורה‭ ‬שבכתב‭, ‬ורצוי‭ ‬לומר‭ ‬אחרי‭ ‬ברכות‭ ‬התורה‭ ‬גם‭ ‬קטע‭ ‬מתורה‭ ‬שבע‭"‬פ‭, ‬ובשבת‭ ‬מוסיף‭: "‬יציאות‭ ‬השבת‭ ‬שתים‭ ‬שהן‭ ‬ארבע‭ ‬בפנים‭, ‬ושתים‭ ‬שהן‭ ‬ארבע‭ ‬בחוץ‭", ‬ואין‭ ‬צריך‭ ‬להשלים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬המשנה‭.‬

יג‭. ‬ ביו‭"‬ט‭ ‬יוסיף‭: "‬ביצה‭ ‬שנולדה‭ ‬ביו‭"‬ט‭, ‬בית‭ ‬שמאי‭ ‬אומרים‭: ‬תאכל‭, ‬ובית‭ ‬הלל‭ ‬אומרים‭: ‬לא‭ ‬תאכל‭".‬

מזמורי‭ ‬השבת

יד‭. ‬ מוסיפים‭ ‬בתפילת‭ ‬שחרית‭ ‬בשבת‭ ‬ובימים‭ ‬טובים‭ ‬מזמורים‭ ‬בין‭ "‬ה‭' ‬מלך‭" ‬ל‭"‬ברוך‭ ‬שאמר‭" ‬כפי‭ ‬שמופיע‭ ‬בסידורים‭.‬

מעלת‭ ‬המזמורים

טו‭. ‬ אותם‭ ‬המזמורים‭ ‬שמוסיפים‭ ‬בשבת‭ – ‬מעלתם‭ ‬חשובה‭ ‬מאוד‭, ‬ויש‭ ‬בהם‭ ‬סודות‭ ‬גדולים‭, ‬כיון‭ ‬שהם‭ ‬מדברים‭ ‬מעניין‭ ‬מעשה‭ ‬בראשית‭ ‬שנגמר‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭, ‬ובעניין‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭ ‬שהיה‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭, ‬ועוד‭ ‬עניינים‭ ‬הקשורים‭ ‬ליום‭ ‬השבת‭.‬

טז‭. ‬ תוכן‭ ‬המזמורים‭:‬

‭"‬השמים‭ ‬מספרים‭"‬‭ – ‬הלל‭ ‬על‭ ‬הבריאה‭, ‬ושיבחה‭ ‬של‭ ‬התורה‭.‬

‭"‬רננו‭ ‬צדיקים‭"‬‭ – ‬השגחת‭ ‬ה‭' ‬בבריאה‭ ‬כולה‭. ‬ויש‭ ‬בו‭ ‬כ‭"‬ב‭ ‬פסוקים‭ ‬המרמזים‭ ‬על‭ ‬התורה‭ ‬שניתנה‭ ‬בכ‭"‬ב‭ ‬אותיות‭.‬

‭"‬לדוד‭ ‬בשנותו‭"‬‭ – ‬מזמור‭ ‬זה‭ ‬נאמר‭ ‬על‭ ‬הצלתו‭ ‬של‭ ‬דוד‭ ‬מידי‭ ‬אכיש‭ ‬מלך‭ ‬גת‭, ‬ואותו‭ ‬מעשה‭ ‬היה‭ ‬בשבת‭. ‬ובנוסף‭ ‬שינה‭ ‬אז‭ ‬דוד‭ ‬את‭ ‬דרכו‭ ‬והתנהג‭ ‬בצורה‭ ‬משונה‭, ‬וגם‭ ‬אדם‭ ‬בשבת‭ ‬משנה‭ ‬את‭ ‬מלבושו‭. ‬גם‭ ‬במזמור‭ ‬זה‭ ‬יש‭ ‬כ‭"‬ב‭ ‬פסוקים‭ ‬כנ‭"‬ל‭.‬

‭"‬תפילה‭ ‬למשה‭"‬‭ – ‬נצחיות‭ ‬הבורא‭ ‬יתברך‭ ‬עוד‭ ‬קודם‭ ‬מעשה‭ ‬בראשית‭. ‬אפסות‭ ‬האדם‭, ‬וערכה‭ ‬של‭ ‬התשובה‭.‬

‭"‬ויהי‭ ‬נועם‭"‬‭, ‬ו‭"‬יושב‭ ‬בסתר‭"‬‭ – ‬שיר‭ ‬נגד‭ ‬המזיקים‭ ‬השולטים‭ ‬בלילי‭ ‬שבת‭. ‬ובגמרא‭ ‬נקרא‭: "‬שיר‭ ‬של‭ ‬פגעים‭", ‬או‭ "‬נגעים‭".‬

‭"‬מזמור‭ ‬שירו‭ ‬לה‭'"‬‭ – ‬רומז‭ ‬על‭ ‬הגאולה‭ ‬העתידה‭, ‬ליום‭ ‬שכולו‭ ‬שבת‭.‬

• ארבע‭ ‬‭"‬שיר‭ ‬המעלות‭"‬‭ – ‬מוסיפים‭ ‬אותם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬הסוד‭.‬

‭"‬הללויה‭ ‬הללו‭ ‬את‭ ‬ה‭'"‬‭ – ‬רומז‭ ‬על‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭ ‬ועל‭ ‬מעשה‭ ‬בראשית‭.‬

‭"‬הודו‭"‬‭ – ‬עוסק‭ ‬בכך‭ ‬שהקב‭"‬ה‭ ‬זן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בחסדו‭. ‬ומעבר‭ ‬לכך‭, ‬יש‭ ‬בו‭ ‬כ‭"‬ו‭ ‬פסוקים‭ ‬כנגד‭ ‬שם‭ ‬הויה‭, ‬וכנגד‭ ‬כ‭"‬ו‭ ‬דורות‭ ‬מבריאת‭ ‬העולם‭ ‬עד‭ ‬מתן‭ ‬תורה‭ [‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬נקרא‭: "‬הלל‭ ‬גדול‭"].‬

‭"‬השמים‭ ‬מספרים‭"‬‭ – ‬כתבו‭ ‬המקובלים‭ ‬שבאמירת‭ ‬מזמור‭ "‬השמים‭ ‬מספרים‭" ‬יש‭ ‬סגולה‭ ‬נפלאה‭ ‬להכניע‭ ‬אויביו‭ ‬העליונים‭ ‬והתחתונים‭.‬

‭"‬רננו‭ ‬צדיקים‭"‬‭, ‬‭"‬לדוד‭ ‬בשנותו‭"‬‭ – ‬במזמורים‭ "‬רננו‭ ‬צדיקים‭" ‬ו‭"‬לדוד‭ ‬בשנותו‭" ‬יש‭ ‬סודות‭ ‬גדולים‭ ‬ועמוקים‭, ‬ואם‭ ‬יחסר‭ ‬מהם‭ ‬תיבה‭ ‬אחת‭ – ‬יאבד‭ ‬טובה‭ ‬הרבה‭ ‬ח‭"‬ו‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬צריך‭ ‬לדקדק‭ ‬מאד‭ ‬באמירתם‭.‬

אמירת‭ ‬מזמורים‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬קטנים

יז‭.‬ במקומות‭ ‬שנוהגים‭ ‬שבתפילת‭ ‬שחרית‭ ‬בשבת‭ ‬ויו‭"‬ט‭ ‬עומדים‭ ‬ילדים‭ ‬ליד‭ ‬התיבה‭ ‬ואומרים‭ ‬את‭ ‬המזמורים‭ [‬מ‭"‬הודו‭" ‬ועד‭ ‬סוף‭ "‬אז‭ ‬ישיר‭"] ‬בקול‭ ‬רם‭ – ‬צריך‭ ‬להיזהר‭ ‬שאת‭ ‬פסוקי‭ "‬ה‭' ‬מלך‭" ‬וכו‭' ‬יאמר‭ ‬החזן‭ ‬או‭ ‬גדול‭ ‬אחר‭.‬

שכח‭ ‬לומר‭ ‬מזמורי‭ ‬שבת

יח‭. ‬ התחיל‭ ‬לומר‭ "‬ברוך‭ ‬שאמר‭" ‬לפני‭ ‬שאמר‭ ‬את‭ ‬מזמורי‭ ‬השבת‭, ‬ולא‭ ‬הגיע‭ ‬ל‭"‬ברוך‭ ‬אתה‭ ‬ה‭'" ‬הראשון‭, ‬ונזכר‭ ‬שלא‭ ‬אמר‭ ‬מזמורי‭ ‬שבת‭ – ‬יכול‭ ‬להפסיק‭ ‬באותו‭ ‬מקום‭, ‬לומר‭ ‬את‭ ‬מזמורי‭ ‬השבת‭ ‬על‭ ‬הסדר‭ ‬עד‭ ‬ברוך‭ ‬שאמר‭, ‬וכשמגיע‭ ‬ל‭"‬ברוך‭ ‬שאמר‭" ‬יאמר‭ ‬אותו‭ ‬מתחילתו‭.‬

‭"‬ויברך‭ ‬דוד‭"‬

יט‭.‬ בשבת‭ ‬ויו‭"‬ט‭ ‬יכול‭ ‬לקיים‭ ‬מצות‭ ‬צדקה‭ ‬שרגילים‭ ‬ליתן‭ ‬ב‭"‬ויברך‭ ‬דוד‭" ‬ע‭"‬י‭ ‬שייקח‭ ‬מערב‭ ‬שבת‭ ‬שתי‭ ‬מטבעות‭ ‬ויעטוף‭ ‬אותם‭ ‬בנייר‭ ‬ויסמנם‭, ‬וייקח‭ ‬עוד‭ ‬מטבע‭ ‬אחת‭ ‬ויעטפה‭ ‬בנייר‭ ‬אחר‭ ‬ויסמנה‭, ‬ויניח‭ ‬שתי‭ ‬ניירות‭ ‬אלו‭ ‬בביתו‭ ‬רחוקים‭ ‬זה‭ ‬מזה‭, ‬וכשאומר‭ ‬בשבת‭ ‬או‭ ‬ביו‭"‬ט‭ ‬מזמור‭ "‬ויברך‭ ‬דוד‭" ‬ומגיע‭ ‬לתיבות‭: "‬ואתה‭ ‬מושל‭ ‬בכל‭" – ‬יכוון‭ ‬במחשבתו‭ ‬במילת‭ "‬בכל‭" ‬לתת‭ ‬צדקה‭, ‬קודם‭ ‬את‭ ‬שתי‭ ‬המטבעות‭ ‬שהכין‭, ‬ואח‭"‬כ‭ ‬את‭ ‬המטבע‭ ‬האחת‭, ‬ולמחר‭ (‬לאחר‭ ‬השבת‭ ‬והיו‭"‬ט‭) ‬יתנם‭ ‬לצדקה‭. ‬ולא‭ ‬יכוון‭ ‬את‭ ‬הכוונות‭ ‬הנוספות‭ ‬עפ‭"‬י‭ ‬הסוד‭ ‬בשבת‭.‬

דילוג לתוכן