זמן‭ ‬איסור‭ ‬מלאכה

תחילת‭ ‬וסיום‭ ‬זמן‭ ‬איסור‭ ‬מלאכה

א‭. ‬ איסור‭ ‬עשיית‭ ‬מלאכה‭ ‬מתחיל‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬ב‭"‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬ומסתיים‭ ‬בצאת‭ ‬השבת‭ ‬ב‭"‬צאת‭ ‬הכוכבים‭", ‬אך‭ ‬יש‭ ‬מצוה‭ ‬להוסיף‭ ‬מחול‭ ‬על‭ ‬הקודש‭. ‬ומשום‭ ‬כך‭, ‬יש‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬השבת‭ ‬מעט‭ ‬לפני‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬ולהוציאה‭ ‬מעט‭ ‬אחרי‭ "‬צאת‭ ‬הכוכבים‭", (‬ועיין‭ ‬בפרק‭ ‬י‭"‬א‭ ‬סעי‭' ‬ד‭'-‬ו‭' ‬במנהגי‭ ‬ירושלים‭ ‬תל‭-‬אביב‭ ‬והצפון‭).‬

שיטת‭ ‬הגאונים‭ ‬ור‭"‬ת

ב‭. ‬ בקביעת‭ ‬זמן‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬וזמן‭ "‬צאת‭ ‬הכוכבים‭" ‬ישנה‭ ‬מחלוקת‭ ‬בין‭ ‬הגאונים‭ ‬לבין‭ ‬רבנו‭ ‬תם‭. ‬לפי‭ ‬שיטת‭ ‬הגאונים‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬הוא‭ ‬מזמן‭ ‬שהשקיעה‭ ‬נראית‭ ‬לעינינו‭ ‬עד‭ ‬צאת‭ ‬הכוכבים‭, ‬והוא‭ ‬כדי‭ ‬הילוך‭ ‬3/4‭ ‬מיל‭ [‬כ‭-‬13.5‭ ‬דקות‭, ‬ולדעת‭ ‬הגר‭"‬א‭ ‬כ‭-‬18‭ ‬דקות‭]. ‬זמן‭ ‬זה‭ ‬נקרא‭: "‬בין‭ ‬השמשות‭", ‬והוא‭ ‬ספק‭ ‬יום‭ ‬ספק‭ ‬לילה‭ ‬ומיד‭ ‬אחריו‭ ‬בא‭ "‬צאת‭ ‬הכוכבים‭" [‬לילה‭ ‬וודאי‭]. ‬גם‭ ‬לדעת‭ ‬ר‭"‬ת‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬הוא‭ ‬שיעור‭ ‬של‭ ‬כדי‭ ‬הילוך‭ ‬3/4‭ ‬מיל‭ ‬ורק‭ ‬אחריו‭ ‬בא‭ "‬צאת‭ ‬הכוכבים‭" [‬לילה‭ ‬וודאי‭], ‬אך‭ ‬לשיטתו‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬לא‭ ‬מתחיל‭ ‬בשקיעת‭ ‬החמה‭ ‬הנראית‭ ‬לנו‭, ‬אלא‭ ‬אחר‭ ‬שיעור‭ ‬כדי‭ ‬הילוך‭ ‬ג‭' ‬מילין‭ ‬ורביע‭ (‬כשעה‭)‬‭ ‬אח‭"‬כ‭. ‬נמצא‭, ‬לפי‭ ‬שיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭ "‬צאת‭ ‬הכוכבים‭" ‬שהוא‭ ‬לילה‭ ‬וודאי‭ ‬יהיה‭ ‬רק‭ ‬כשעה‭ ‬וחומש‭ ‬אחרי‭ ‬שקיעת‭ ‬החמה‭ [‬כל‭ ‬החישובים‭ ‬נעשים‭ ‬בשעות‭ ‬זמניות‭. ‬ובניסן‭ ‬ותשרי‭ ‬כ‭-‬72‭ ‬דקות‭].‬

חישוב‭ ‬הזמנים‭ ‬למעשה

ג‭. ‬ משמעות‭ ‬חישוב‭ ‬זמני‭ "‬בין‭ ‬השמשות‭" ‬ו‭"‬צאת‭ ‬הכוכבים‭" ‬על‭ ‬פי‭ ‬השיטות‭ ‬השונות‭ ‬להלכה‭ ‬היא‭, ‬שלשיטת‭ ‬הגאונים‭: ‬איסור‭ ‬מלאכה‭ ‬מתחיל‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬מיד‭ ‬עם‭ ‬שקיעת‭ ‬החמה‭, ‬ולשיטת‭ ‬רבנו‭ ‬תם‭: ‬איסור‭ ‬מלאכה‭ ‬בערב‭ ‬שבת‭ ‬מתחיל‭ ‬מאוחר‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬מעט‭ ‬פחות‭ ‬משעה‭ ‬אחרי‭ ‬שקיעת‭ ‬החמה‭, ‬ומסתיים‭ ‬בצאת‭ ‬השבת‭, ‬לשיטתו‭ ‬כ‭-‬30‭ ‬דקות‭ ‬אחר‭ ‬זמני‭ ‬צאת‭ ‬השבת‭ ‬הכתובים‭ ‬בלוחות‭ ‬שלנו‭.‬

שיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭ ‬באר‭"‬י

ד‭. ‬ למעשה‭ ‬באופק‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬קשה‭ ‬להבין‭ ‬במציאות‭ ‬את‭ ‬שיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭, ‬מלבד‭ ‬זאת‭ ‬הרבה‭ ‬פוסקים‭ ‬נקטו‭ ‬להלכה‭ ‬כגאונים‭, ‬ולכן‭ ‬בע‭"‬ש‭ ‬ששיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭ ‬היא‭ ‬קולא‭ – ‬אין‭ ‬לנהוג‭ ‬כמותו‭ ‬כלל‭.‬

שיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭ ‬במוצ‭"‬ש

ה‭. ‬ אמנם‭, ‬בצאת‭ ‬השבת‭ ‬אדם‭ ‬שרוצה‭ ‬להחמיר‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬ולנהוג‭ ‬כשיטת‭ ‬רבנו‭ ‬תם‭ – ‬יכול‭ ‬לעשות‭ ‬כן‭, ‬אך‭ ‬צריך‭ ‬להזהר‭ ‬לקבל‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬את‭ ‬החומרא‭ ‬בלי‭ ‬נדר‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬לא‭ ‬יוכל‭ ‬להחמיר‭ ‬על‭ ‬עצמו‭ ‬כשיטת‭ ‬ר‭"‬ת‭, ‬יוכל‭ ‬להקל‭ ‬כגאונים‭ [‬וראה‭ ‬בהרחבה‭ ‬עוד‭ ‬בפרק‭ ‬מ‭"‬א‭: "‬זמן‭ ‬צאת‭ ‬השבת‭"].‬

הזמנים‭ ‬לפי‭ ‬אותו‭ ‬מקום

ו‭. ‬ זמני‭ ‬כניסת‭ ‬ויציאת‭ ‬השבת‭ ‬וזמני‭ ‬תוספת‭ ‬השבת‭ ‬נקבעים‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭ ‬ומקום‭ ‬בעולם‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬שקיעת‭ ‬החמה‭ ‬וצאת‭ ‬הכוכבים‭ ‬באותו‭ ‬מקום‭, ‬ואין‭ ‬ירושלים‭ ‬קובעת‭ ‬זמן‭ ‬אחיד‭ ‬לכל‭ ‬הארץ‭, ‬ואין‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬קובעת‭ ‬זמן‭ ‬אחיד‭ ‬לעולם‭ ‬כולו‭.‬

ז‭. ‬ אסטרונאוט‭ ‬יהודי‭ ‬שנשלח‭ ‬לחלל‭ – ‬ישמור‭ ‬שבת‭ ‬ע‭"‬פ‭ ‬חישוב‭ ‬יום‭ ‬השבת‭ ‬באותו‭ ‬מקום‭ ‬שממנו‭ ‬יצא‭ [‬וכן‭ ‬יחשב‭ ‬את‭ ‬זמני‭ ‬התפילה‭].‬

הכרזת‭ ‬כניסת‭ ‬שבת

ח‭. ‬ ראוי‭ ‬להנהיג‭ ‬שיכריזו‭ ‬על‭ ‬כניסת‭ ‬השבת‭, ‬וכדברי‭ ‬הרמ‭"‬א‭: "‬וכן‭ ‬ראוי‭ ‬לנהוג‭ ‬בכל‭ ‬מקום‭". ‬ומנהג‭ ‬זה‭ ‬הינו‭ ‬מנהג‭ ‬חשוב‭ ‬מאוד‭ ‬ואין‭ ‬לבטלו‭. ‬ובכל‭ ‬מקום‭ ‬ומקום‭ ‬צריך‭ ‬להשמיע‭ ‬צפירה‭ ‬מיוחדת‭ ‬או‭ ‬שיר‭ ‬וכדו‭' ‬כדי‭ ‬להפסיק‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬ממלאכתם‭ ‬ולזרזם‭ ‬להדליק‭ ‬נרות‭ ‬שבת‭. ‬וכשאין‭ ‬אפשרות‭ ‬להשמיע‭ ‬צפירה‭ – ‬יכריזו‭ ‬ע‭"‬י‭ ‬חצוצרה‭ ‬או‭ ‬כלי‭ ‬זמר‭ ‬אחר‭ ‬שיישמע‭ ‬בכל‭ ‬רחבי‭ ‬העיר‭.‬

דילוג לתוכן