הפרשת‭ ‬תרומות‭ ‬ומעשרות‭ ‬בזמן הזה

הפרשת‭ ‬תרומות‭ ‬ומעשרות‭ ‬בזה‭"‬ז

יז‭. ‬ ככלל‭ ‬דיני‭ ‬תרומות‭ ‬ומעשרות‭ ‬חלים‭ ‬גם‭ ‬כיום‭. ‬אמנם‭, ‬יש‭ ‬כמה‭ ‬שינויים‭ ‬כפי‭ ‬שנפרט‭ ‬להלן‭:‬

תרומה‭ ‬גדולה‭ ‬בטהרה

  • • תרומה‭ ‬גדולה‭ ‬בטהרה‭ – ‬כיום‭, ‬כהן‭ ‬איננו‭ ‬יכול‭ ‬לאכול‭ "‬תרומה‭ ‬גדולה‭" ‬ו‭"‬תרומת‭ ‬מעשר‭", ‬משום‭ ‬שהוא‭ ‬טמא‭ ‬מת‭ ‬וגם‭ ‬התרומה‭ ‬טמאה‭ ‬בדרך‭ ‬כלל‭.‬

כמות‭ ‬ההפרשה

• כמות‭ ‬ההפרשה‭ – ‬מעיקר‭ ‬דין‭ ‬תורה‭ ‬כדי‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ "‬תרומה‭ ‬גדולה‭" ‬מספיק‭ ‬להפריש‭ ‬‭"‬כלשהו‭"‬‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬הכרי‭ [‬מכל‭ ‬סוג‭ ‬פרי‭ ‬ופרי‭], ‬ורק‭ ‬מתקנת‭ ‬חז‭"‬ל‭ ‬שבינונים‭ ‬מפרישים‭ ‬אחד‭ ‬מחמישים‭ ‬ל‭"‬תרומה‭ ‬גדולה‭", ‬יש‭ ‬להפריש‭ ‬1/50‭ [‬שהם‭ ‬2%‭]. ‬כיום‭ ‬כאשר‭ ‬אין‭ ‬הכהן‭ ‬יכול‭ ‬לאכול‭ "‬תרומה‭ ‬גדולה‭" ‬אנו‭ ‬חוזרים‭ ‬לעיקר‭ ‬דין‭ ‬תורה‭ ‬ומפרישים‭ "‬כלשהו‭" ‬ל‭"‬תרומה‭ ‬גדולה‭".‬

מעשר‭ ‬שני‭ ‬בירושלים‭ ‬בזה‭"‬ז

  • • מעשר‭ ‬שני‭ ‬בירושלים‭ ‬בזה‭"‬ז‭ – ‬כיום‭ ‬אין‭ ‬אוכלים‭ ‬פירות‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬כלל‭, ‬מכמה‭ ‬סיבות‭: ‬א‭.‬‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬נאכל‭ ‬רק‭ ‬בזמן‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬קיים‭ ‬ונאכל‭ ‬בירושלים‭ [‬לפנים‭ ‬מחומת‭ ‬ירושלים‭]. ‬ב‭.‬‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬נאכל‭ ‬בטהרה‭. ‬ולכן‭, ‬כיום‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להעלותו‭ ‬לירושלים‭ ‬ולא‭ ‬את‭ ‬כסף‭ ‬פדיונו‭.‬

חילול‭ ‬מעשר‭ ‬שני

  • • חילול‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭ – ‬כיון‭ ‬שאין‭ ‬אוכלים‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬כיום‭, ‬גם‭ ‬אופן‭ ‬הפדיון‭ ‬משתנה‭ ‬ואפשר‭ ‬לחללו‭ ‬לכתחילה‭ ‬על‭ ‬פרוטה‭ ‬בלבד‭, ‬למרות‭ ‬שערך‭ ‬פירות‭ ‬ה‭"‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬גדול‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭, ‬ומעיקר‭ ‬הדין‭ ‬היה‭ ‬צריך‭ ‬לפדותו‭ ‬בשוויו‭ ‬האמיתי‭ (‬בדין‭ ‬חילול‭ ‬ראה‭ ‬לקמן‭ ‬סעיפים‭ ‬י‭"‬ח‭ – ‬י‭"‬ט‭).‬

סדר‭ ‬ההפרשה‭ ‬בזה‭"‬ז

יח‭. ‬ לוקח‭ ‬כמות‭ ‬הגדולה‭ ‬מ‭-‬1/100‭ ‬מן‭ ‬הפירות‭, ‬ואומר‭:‬

‭"‬אחד‭ ‬ממאה‭ ‬שבידי‭ ‬ישאר‭ ‬טבל‭".‬

‭"‬המעט‭ ‬יותר‭ ‬מאחד‭ ‬ממאה‭ ‬שבידי‭ ‬‭[‬כלומר‭, ‬החלק‭ ‬העודף‭ ‬על‭ ‬1/100‭]‬‭ ‬בצפון‭ ‬הפרי‭ ‬יהיה‭ ‬תרומה‭ ‬גדולה‭ ‬על‭ ‬הכל‭".‬

קורא‭ ‬שם‭ ‬ל‭"‬מעשר‭ ‬ראשון‭":‬

‭"‬אחד‭ ‬ממאה‭ ‬שבידי‭ ‬ועוד‭ ‬תשעה‭ ‬חלקים‭ ‬כמותו‭ ‬בצפון‭ ‬הפירות‭ ‬הם‭ ‬מעשר‭ ‬ראשון"‭[‬ואין‭ ‬צורך‭ ‬להפריד‭ ‬בפועל‭ ‬את‭ ‬תשעת‭ ‬החלקים‭ ‬מהפירות‭]‬‭.‬

מפריש‭ "‬תרומת‭ ‬מעשר‭" ‬במקום‭ ‬הלוי‭:‬

‭"‬אותו‭ ‬אחד‭ ‬ממאה‭ ‬שבידי‭ ‬שעשיתיו‭ ‬מעשר‭ ‬ראשון‭ ‬יהיה‭ ‬תרומת‭ ‬מעשר‭".‬

בשנים‭ ‬א‭' ‬ב‭' ‬ד‭' ‬ה‭' ‬קובע‭ ‬מקום‭ ‬ל‭"‬מעשר‭ ‬שני‭" (‬אך‭ ‬אין‭ ‬צורך‭ ‬להפרישו‭ ‬בצד‭ ‬בפועל‭):‬

‭"‬עשרה‭ ‬חלקים‭ ‬בצד‭ ‬דרום‭ ‬של‭ ‬הפירות‭ ‬הם‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭".‬

מחלל‭ ‬פירות‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬וחומשו‭ ‬על‭ ‬פרוטה‭:‬

‭"‬ומחולל‭ ‬המעשר‭ ‬השני‭ ‬וחומשו‭ ‬על‭ ‬פרוטה‭ ‬במטבע‭ ‬שברשותי‭".‬

בשנים‭ ‬ג‭' ‬ו‭' ‬קובע‭ ‬מקום‭ ‬ל‭"‬מעשר‭ ‬עני‭":‬

‭"‬עשרה‭ ‬חלקים‭ ‬בצד‭ ‬דרום‭ ‬של‭ ‬הפירות‭ ‬הם‭ ‬מעשר‭ ‬עני"‭[‬ואין‭ ‬צורך‭ ‬להפרישם‭ ‬בפועל‭]‬‭.‬

כאשר‭ ‬יש‭ ‬ספק‭ ‬אם‭ ‬יש‭ ‬להפריש‭ "‬מעשר‭ ‬שני‭" ‬או‭ "‬מעשר‭ ‬עני‭" ‬אומר‭:‬

‭"‬אם‭ ‬צריך‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭ ‬יהיה‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭ ‬בצפונם‭ ‬של‭ ‬הפירות‭ ‬ומחולל‭ ‬הוא‭ ‬וחומשו‭ ‬על‭ ‬פרוטה‭ ‬במטבע‭ ‬שברשותי‭. ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬מעשר‭ ‬עני‭ ‬יהיה‭ ‬מעשר‭ ‬עני‭ ‬בצפונם‭ ‬של‭ ‬הפירות‭ ‬ויהיה‭ ‬מחולל‭ ‬על‭ ‬מטבע‭ ‬המיועדת‭ ‬לעניים‭".‬

אם‭ ‬מפריש‭ ‬תרומות‭ ‬ומעשרות‭ ‬מטבל‭ ‬ודאי‭, ‬לפני‭ ‬ההפרשה‭ ‬יברך‭:‬

בָּרוּךְ‭ ‬אַתָּה‭ ‬ה‭' ‬אֱלֹהֵינוּ‭ ‬מֶלֶךְ‭ ‬הָעוֹלָם‭, ‬אֲשֶׁר‭ ‬קִדְּשָׁנוּ‭ ‬בְּמִצְוֹתָיו‭ ‬וְצִוָּנוּ‭ ‬לְהַפְרִישׁ‭ ‬תְּרוּמוֹת‭ ‬וּמַעַשְׂרוֹת‭.‬

לפני‭ ‬פדיון‭ ‬מעשר‭ ‬שני‭ ‬יש‭ ‬הנוהגים‭ ‬לברך‭:‬

בָּרוּךְ‭ ‬אַתָּה‭ ‬ה‭', ‬אֱלֹהֵינוּ‭ ‬מֶלֶךְ‭ ‬הָעוֹלָם‭, ‬אֲשֶׁר‭ ‬קִדְּשָׁנוּ‭ ‬בְּמִצְוֹתָיו‭ ‬וְצִוָּנוּ‭ ‬עָל‭ ‬פִּדְיוֹן‭ ‬מַעֲשֵׂר‭ ‬שֵׁנִי‭.‬

דילוג לתוכן