הפסק‭ ‬בדיבור‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתיה

הפסק‭ ‬בדיבור‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתיה

הפסקה‭ ‬בין‭ ‬הקידוש‭ ‬לשתייה

סו‭. ‬ אין‭ ‬למקדש‭ ‬להפסיק‭ ‬בדיבור‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתייה‭, ‬בין‭ ‬בדיבור‭ ‬סתם‭ ‬ובין‭ ‬בדברים‭ ‬השייכים‭ ‬לקידוש‭ ‬או‭ ‬לסעודה‭.‬

כשהפסיק‭ ‬בדיבור‭ ‬מהעניין

סז‭. ‬ המפסיק‭ ‬בדיבור‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתייה‭ ‬בדברים‭ ‬הקשורים‭ ‬לקידוש‭ ‬או‭ ‬לסעודה‭, ‬למרות‭ ‬שעשה‭ ‬שלא‭ ‬כדין‭ – ‬אינו‭ ‬חוזר‭ ‬לברך‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭" ‬או‭ "‬הגפן‭".‬

כשהפסיק‭ ‬בדיבור‭ ‬סתם

סח‭. ‬ המפסיק‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתייה‭ ‬בדיבור‭ ‬סתם‭, ‬למרות‭ ‬שעשה‭ ‬שלא‭ ‬כדין‭ – ‬אינו‭ ‬חוזר‭ ‬לברך‭ ‬ברכת‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭". ‬אמנם‭, ‬חוזר‭ ‬ומברך‭ ‬ברכת‭ "‬הגפן‭".‬

הפסיק‭ ‬המקדש‭ ‬ולא‭ ‬הפסיקו‭ ‬המסובים

סט‭. ‬ אם‭ ‬המקדש‭ ‬הפסיק‭ ‬בדברים‭ ‬שלא‭ ‬מעניין‭ ‬הסעודה‭ ‬לפני‭ ‬שטעם‭ ‬והמסובים‭ ‬לא‭ ‬שחו‭ – ‬המברך‭ ‬צריך‭ ‬לחזור‭ ‬ולברך‭, ‬והמסובים‭ ‬שלא‭ ‬דברו‭ – ‬יצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

הפסקה‭ ‬בדיבור‭ ‬לשומעים

ע‭.‬ גם‭ ‬השומעים‭ ‬קידוש‭ ‬ויוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקידוש‭ ‬של‭ ‬אחר‭ – ‬אסורים‭ ‬להפסיק‭ ‬בדיבור‭ ‬בין‭ ‬קידוש‭ ‬לשתייה‭, ‬בין‭ ‬בדיבור‭ ‬סתם‭ ‬ובין‭ ‬בדברים‭ ‬הקשורים‭ ‬לקידוש‭ ‬ולסעודה‭.‬

כשהפסיקו‭ ‬השומעים‭ ‬בדיבור

עא‭. ‬ סועדים‭ ‬שיצאו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בקידוש‭ ‬של‭ ‬אחר‭ ‬והפסיקו‭ ‬בדיבור‭ ‬סתם‭ (‬שאינו‭ ‬קשור‭ ‬לקידוש‭ ‬או‭ ‬לסעודה‭) – ‬יש‭ ‬אומרים‭ ‬שיחזרו‭ ‬ויברכו‭ "‬הגפן‭", ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬שאין‭ ‬לחזור‭. ‬אמנם‭ ‬להלכה‭ – ‬חוזרים‭ ‬לברך‭ ‬רק‭ ‬אם‭ ‬דיברו‭ ‬לפני‭ ‬שהמקדש‭ ‬טעם‭ ‬מן‭ ‬היין‭. ‬ואם‭ ‬דיברו‭ ‬אחר‭ ‬שהמקדש‭ ‬טעם‭ ‬מן‭ ‬היין‭ ‬והם‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬טעמו‭ -‬‭ ‬נכנסו‭ ‬למחלוקת‭ ‬הפוסקים‭ ‬לכן‭ ‬עדיף‭ ‬שלא‭ ‬ישתו‭ ‬יין‭ ‬כלל‭ ‬לפני‭ ‬הסעודה‭, ‬וכשישתו‭ ‬בתוך‭ ‬הסעודה‭ ‬יברכו‭ "‬הגפן‭", ‬או‭ ‬לחילופין‭ ‬יהרהרו‭ ‬את‭ ‬הברכה‭ ‬בלבם‭ ‬מיד‭ ‬ויטעמו‭ ‬מהיין‭.‬

הפסקה‭ ‬בעניית‭ ‬אמן

עב‭. ‬ שניים‭ ‬שמסובין‭, ‬והאחד‭ ‬ברך‭ "‬המוציא‭", ‬וחברו‭ ‬ברך‭ "‬שהכל‭", ‬ובטרם‭ ‬שיאכל‭ ‬הראשון‭ ‬מהלחם‭ ‬ענה‭ "‬אמן‭" ‬על‭ ‬ברכת‭ ‬חברו‭ – ‬לא‭ ‬יחזור‭ ‬לברך‭, ‬אמנם‭ ‬לכתחילה‭ ‬אין‭ ‬לענות‭ "‬אמן‭" ‬על‭ ‬ברכה‭ ‬אחרת‭.‬

הפסקה‭ ‬אחר‭ ‬טעימה

עג‭. ‬ לכתחילה‭ ‬אין‭ ‬לדבר‭ ‬עד‭ ‬שיאכל‭ ‬כזית‭ ‬של‭ ‬המוציא‭ ‬או‭ ‬ישתה‭ ‬רוב‭ ‬רביעית‭ ‬יין‭, ‬ומ‭"‬מ‭ ‬מעיקר‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬ברך‭ ‬וטעם‭ ‬בלבד‭ – ‬לא‭ ‬הוי‭ ‬הפסק‭. ‬ואם‭ ‬החל‭ ‬ללעוס‭ ‬את‭ ‬האוכל‭ ‬ודיבר‭ ‬לפני‭ ‬שבלע‭ – ‬בדיעבד‭ ‬לא‭ ‬יחזור‭ ‬ויברך‭.‬

דילוג לתוכן