נר שנהנה ממנו
ט. אין אדם מברך ברכת הנר אלא על נר שיכול ליהנות מאורו. ולכן, אין לברך על נר הנמצא במקום רחוק אלא על נר הנמצא בסמוך כל כך שאפשר ליהנות מאורו, כפי שכתב מרן בעל השולחן ערוך: "אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו".
גדר "יאותו לאורו"
י. נר שניתן ליהנות מאורו הוא נר הנמצא במרחק כזה שניתן לראות לאורו פרט קטן, כמו להבחין בין מטבעות שונים או להבחין במחוגי השעון ולומר את השעה [ללא אור החשמל].
נמצא בחדר אחר
יא. הנמצא בחדר אחד ונר ההבדלה בחדר אחר, או אפילו נמצא בבית אחד והנר בבית אחר ואור הנר גדול עד כדי כך שיכול ליהנות לאורו במקומו – יוצא בו ידי חובת נר הבדלה.
מצוה בשפע
יב. מצוה מן המובחר להתקרב אל הנר ביותר כך שיגיע האור למקומו בשפע רב.
ריבוי אור
יג. מעבר להדלקת נר ההבדלה עצמו, מצוה להרבות אור בבית במוצאי שבת כשם שמצווה להרבות אור בבית בכניסת השבת.
הנאת השומעים
יד. כשם שצריך המברך להיות סמוך לנר במקום שניתן ליהנות מן הנר, כך צריכים השומעים היוצאים ידי חובה, להיות במקום סמוך לנר שבו ניתן ליהנות מאור הנר.
הבדלה ברוב עם
טו. כאשר מבדילים בבית הכנסת ורבים צריכים ליהנות מאור הנר ואין כל הציבור יכול ליהנות מאור נר המברך – ידליקו נר נוסף ויעמידו אותו סמוך לשומעים.
ברך על נר שאינו יכול ליהנות ממנו
טז. טעה וברך על נר שהיה במקום רחוק מכדי ש"יאותו לאורו" – בדיעבד אינו חוזר לברך, מכמה טעמים:
- כיון שעיקר ברכה זו אינה על ההנאה מאור הנר אלא לזכר האש שתחילת בריאתה הייתה במוצ"ש.
- כיון שמעיקר הדין א"צ לחזר אחר הנר, ואדם שאין לו נר – מבדיל בלא נר, ועל כן שב ואל תעשה – עדיף.
כשברך על נר מרוחק
יז. ברך על נר רחוק מכדי ש"יאותו לאורו" – טוב לחזור ולשמוע ברכת "בורא מאורי האש" מאדם שעדיין לא בירך, וליהנות מן האש כראוי.
כשאינו יכול לשמוע שוב ברכה
יח. ברך על נר רחוק ואין לו ממי לשמוע ברכת "בורא מאורי האש" – יברך בלי שם ומלכות וייהנה מאור הנר.
הנאה לפני הברכה
יט. מותר ליהנות מאור האש במוצאי שבת גם לפני שברכו "בורא מאורי האש", ואפילו אם לא אמרו "אתה חוננתנו". ואכן כך מנהג העולם, שרבים מתפללים ערבית של מוצ"ש מתוך סידור, לאור נרות או לאור החשמל, אע"פ שעדיין לא ברכו על הנר ולא אמרו "אתה חוננתנו".