נר‭ ‬שנהנה‭ ‬ממנו

ט‭.‬‭ ‬ אין‭ ‬אדם‭ ‬מברך‭ ‬ברכת‭ ‬הנר‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שיכול‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭. ‬ולכן‭, ‬אין‭ ‬לברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬הנמצא‭ ‬במקום‭ ‬רחוק‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬הנמצא‭ ‬בסמוך‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬שאפשר‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭, ‬כפי‭ ‬שכתב‭ ‬מרן‭ ‬בעל‭ ‬השולחן‭ ‬ערוך‭: "‬אין‭ ‬מברכין‭ ‬על‭ ‬הנר‭ ‬עד‭ ‬שיאותו‭ ‬לאורו‭".‬

גדר‭ "‬יאותו‭ ‬לאורו‭"‬

י‭.‬ נר‭ ‬שניתן‭ ‬ליהנות‭ ‬מאורו‭ ‬הוא‭ ‬נר‭ ‬הנמצא‭ ‬במרחק‭ ‬כזה‭ ‬שניתן‭ ‬לראות‭ ‬לאורו‭ ‬פרט‭ ‬קטן‭, ‬כמו‭ ‬להבחין‭ ‬בין‭ ‬מטבעות‭ ‬שונים‭ ‬או‭ ‬להבחין‭ ‬במחוגי‭ ‬השעון‭ ‬ולומר‭ ‬את‭ ‬השעה‭ [‬ללא‭ ‬אור‭ ‬החשמל‭].‬

נמצא‭ ‬בחדר‭ ‬אחר

יא‭. ‬ הנמצא‭ ‬בחדר‭ ‬אחד‭ ‬ונר‭ ‬ההבדלה‭ ‬בחדר‭ ‬אחר‭, ‬או‭ ‬אפילו‭ ‬נמצא‭ ‬בבית‭ ‬אחד‭ ‬והנר‭ ‬בבית‭ ‬אחר‭ ‬ואור‭ ‬הנר‭ ‬גדול‭ ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬שיכול‭ ‬ליהנות‭ ‬לאורו‭ ‬במקומו‭ – ‬יוצא‭ ‬בו‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬נר‭ ‬הבדלה‭.‬

מצוה‭ ‬בשפע

יב‭. ‬ מצוה‭ ‬מן‭ ‬המובחר‭ ‬להתקרב‭ ‬אל‭ ‬הנר‭ ‬ביותר‭ ‬כך‭ ‬שיגיע‭ ‬האור‭ ‬למקומו‭ ‬בשפע‭ ‬רב‭.‬

ריבוי‭ ‬אור

יג‭. ‬ מעבר‭ ‬להדלקת‭ ‬נר‭ ‬ההבדלה‭ ‬עצמו‭, ‬מצוה‭ ‬להרבות‭ ‬אור‭ ‬בבית‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬כשם‭ ‬שמצווה‭ ‬להרבות‭ ‬אור‭ ‬בבית‭ ‬בכניסת‭ ‬השבת‭.‬

הנאת‭ ‬השומעים

יד‭. ‬ כשם‭ ‬שצריך‭ ‬המברך‭ ‬להיות‭ ‬סמוך‭ ‬לנר‭ ‬במקום‭ ‬שניתן‭ ‬ליהנות‭ ‬מן‭ ‬הנר‭, ‬כך‭ ‬צריכים‭ ‬השומעים‭ ‬היוצאים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭, ‬להיות‭ ‬במקום‭ ‬סמוך‭ ‬לנר‭ ‬שבו‭ ‬ניתן‭ ‬ליהנות‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭.‬

הבדלה‭ ‬ברוב‭ ‬עם

טו‭. ‬ כאשר‭ ‬מבדילים‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬ורבים‭ ‬צריכים‭ ‬ליהנות‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭ ‬ואין‭ ‬כל‭ ‬הציבור‭ ‬יכול‭ ‬ליהנות‭ ‬מאור‭ ‬נר‭ ‬המברך‭ – ‬ידליקו‭ ‬נר‭ ‬נוסף‭ ‬ויעמידו‭ ‬אותו‭ ‬סמוך‭ ‬לשומעים‭.‬

ברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שאינו‭ ‬יכול‭ ‬ליהנות‭ ‬ממנו

טז‭. ‬ טעה‭ ‬וברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬שהיה‭ ‬במקום‭ ‬רחוק‭ ‬מכדי‭ ‬ש‭"‬יאותו‭ ‬לאורו‭" – ‬בדיעבד‭ ‬אינו‭ ‬חוזר‭ ‬לברך‭, ‬מכמה‭ ‬טעמים‭:‬

  • כיון‭ ‬שעיקר‭ ‬ברכה‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬על‭ ‬ההנאה‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭ ‬אלא‭ ‬לזכר‭ ‬האש‭ ‬שתחילת‭ ‬בריאתה‭ ‬הייתה‭ ‬במוצ‭"‬ש‭.‬
  • כיון‭ ‬שמעיקר‭ ‬הדין‭ ‬א‭"‬צ‭ ‬לחזר‭ ‬אחר‭ ‬הנר‭, ‬ואדם‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬נר‭ – ‬מבדיל‭ ‬בלא‭ ‬נר‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬שב‭ ‬ואל‭ ‬תעשה‭ – ‬עדיף‭.‬

כשברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬מרוחק

יז‭. ‬ ברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬רחוק‭ ‬מכדי‭ ‬ש‭"‬יאותו‭ ‬לאורו‭" – ‬טוב‭ ‬לחזור‭ ‬ולשמוע‭ ‬ברכת‭ "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭" ‬מאדם‭ ‬שעדיין‭ ‬לא‭ ‬בירך‭, ‬וליהנות‭ ‬מן‭ ‬האש‭ ‬כראוי‭.‬

כשאינו‭ ‬יכול‭ ‬לשמוע‭ ‬שוב‭ ‬ברכה

יח‭. ‬ ברך‭ ‬על‭ ‬נר‭ ‬רחוק‭ ‬ואין‭ ‬לו‭ ‬ממי‭ ‬לשמוע‭ ‬ברכת‭ "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭" – ‬יברך‭ ‬בלי‭ ‬שם‭ ‬ומלכות‭ ‬וייהנה‭ ‬מאור‭ ‬הנר‭.‬

הנאה‭ ‬לפני‭ ‬הברכה

יט‭.‬ מותר‭ ‬ליהנות‭ ‬מאור‭ ‬האש‭ ‬במוצאי‭ ‬שבת‭ ‬גם‭ ‬לפני‭ ‬שברכו‭ "‬בורא‭ ‬מאורי‭ ‬האש‭", ‬ואפילו‭ ‬אם‭ ‬לא‭ ‬אמרו‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭". ‬ואכן‭ ‬כך‭ ‬מנהג‭ ‬העולם‭, ‬שרבים‭ ‬מתפללים‭ ‬ערבית‭ ‬של‭ ‬מוצ‭"‬ש‭ ‬מתוך‭ ‬סידור‭, ‬לאור‭ ‬נרות‭ ‬או‭ ‬לאור‭ ‬החשמל‭, ‬אע‭"‬פ‭ ‬שעדיין‭ ‬לא‭ ‬ברכו‭ ‬על‭ ‬הנר‭ ‬ולא‭ ‬אמרו‭ "‬אתה‭ ‬חוננתנו‭".‬

דילוג לתוכן