המקדש‭ ‬ומוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה

המקדש‭ ‬ומוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה

הוצאת‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה

מד‭. ‬ יכול‭ ‬אדם‭ ‬לברך‭ ‬ולהוציא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬את‭ ‬חברו‭ ‬ב‭"‬ברכת‭ ‬המצוות‭" ‬אף‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬עצמו‭ ‬כבר‭ ‬קיים‭ ‬את‭ ‬המצוה‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬ב‭"‬ברכת‭ ‬הנהנין‭". ‬ומכיון‭ ‬שברכת‭ ‬הקידוש‭ ‬היא‭ "‬ברכת‭ ‬המצוות‭" – ‬יכול‭ ‬אדם‭ ‬לקדש‭ ‬ולהוציא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬את‭ ‬חברו‭ ‬בקידוש‭. ‬ומוציאו‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬גם‭ ‬בברכת‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭" ‬וגם‭ ‬בברכת‭ "‬בורא‭ ‬פרי‭ ‬הגפן‭". ‬ולמרות‭ ‬שברכת‭ "‬הגפן‭" ‬נמנית‭ ‬על‭ "‬ברכות‭ ‬הנהנין‭", ‬בקידוש‭ ‬כאשר‭ ‬לא‭ ‬נאמרת‭ ‬לשם‭ ‬שתייה‭ ‬סתם‭ ‬אלא‭ ‬כחלק‭ ‬מהקידוש‭, ‬אינה‭ ‬נחשבת‭ "‬ברכת‭ ‬הנהנין‭"‬‭ ‬אלא‭ "‬ברכת‭ ‬המצוות‭".‬

קידוש‭ "‬ברוב‭ ‬עם‭"‬

מה‭. ‬ כאשר‭ ‬ציבור‭ ‬אוכל‭ ‬סעודת‭ ‬שבת‭ ‬יחד‭, ‬כגון‭ ‬בשמחות‭ – ‬טוב‭ ‬יותר‭ ‬שאחד‭ ‬מהם‭ ‬יקדש‭ ‬ויוציא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬את‭ ‬השאר‭ ‬מאשר‭ ‬שכל‭ ‬אחד‭ ‬יקדש‭ ‬לעצמו‭, ‬משום‭ "‬ברב‭ ‬עם‭ ‬הדרת‭ ‬מלך‭".‬

קידוש‭ ‬לאחרים‭ ‬שאינו‭ ‬סועד‭ ‬עימם

מו‭. ‬ מי‭ ‬שלא‭ ‬קידש‭ ‬עדיין‭ ‬ולא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ – ‬יכול‭ ‬לקדש‭ ‬לאחרים‭ ‬ולהוציאם‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬כשאינם‭ ‬יודעים‭ ‬לקדש‭, ‬אפילו‭ ‬שאינו‭ ‬אוכל‭ ‬עמהם‭ [‬הדבר‭ ‬מצוי‭ ‬בבתי‭ ‬חולים‭ ‬שיש‭ ‬מתנדב‭ ‬שמסתובב‭ ‬במחלקות‭ ‬בית‭ ‬החולים‭ ‬ומקדש‭ ‬לחולים‭], ‬ובלבד‭ ‬שיקדש‭ ‬במקום‭ ‬סעודתם‭ [‬דיני‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ ‬יבוארו‭ ‬בהרחבה‭ ‬בפרק‭ ‬י‭"‬ח‭].‬

קידש‭ ‬לאחרים‭ ‬ולא‭ ‬אכל

מז‭. ‬ מי‭ ‬שלא‭ ‬קידש‭ ‬לעצמו‭ ‬ולא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬וקידש‭ ‬לאחרים‭ – ‬צריך‭ ‬לאכול‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ ‬עמהם‭ ‬אם‭ ‬ברצונו‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭, ‬ואם‭ ‬לא‭ ‬אכל‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ ‬עמהם‭ – ‬יקדש‭ ‬לעצמו‭ ‬פעם‭ ‬נוספת‭ ‬במקום‭ ‬סעודתו‭.‬

טעימת‭ ‬היין‭ ‬כשאינו‭ ‬סועד

מח‭. ‬ המקדש‭ ‬לאחרים‭ ‬ואינו‭ ‬מתכוון‭ ‬לאכול‭ ‬עמהם‭ – ‬יזהר‭ ‬לא‭ ‬לשתות‭ ‬מיין‭ ‬הקידוש‭, ‬משום‭ ‬שאע‭"‬פ‭ ‬שהוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובת‭ ‬קידוש‭, ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

כשקידש‭ ‬ורוצה‭ ‬להוציא‭ ‬אחרים

מט‭.‬ המקדש‭ ‬שכבר‭ ‬אכל‭ ‬שיעור‭ ‬סעודה‭ – ‬יכול‭ ‬לקדש‭ ‬שנית‭ ‬בשביל‭ ‬להוציא‭ ‬אחרים‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬אם‭ ‬אינם‭ ‬יודעים‭ ‬לקדש‭. ‬אמנם‭, ‬אם‭ ‬הם‭ ‬יודעים‭ ‬לקדש‭: ‬בקידוש‭ ‬הלילה‭ – ‬יקדשו‭ ‬הם‭ ‬מפני‭ ‬שצריך‭ ‬לברך‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬ברכת‭ "‬מקדש‭ ‬השבת‭" ‬והוא‭ ‬כבר‭ ‬ברך‭. ‬ובקידוש‭ ‬היום‭ – ‬יכול‭ ‬הוא‭ ‬לקדש‭ ‬עבורם‭, ‬מפני‭ ‬שמברך‭ ‬רק‭ "‬הגפן‭" ‬וצריך‭ ‬אז‭ ‬לשתות‭ ‬מן‭ ‬היין‭.‬

שמיעת‭ ‬קידוש‭ ‬משכן

נ‭.‬ מי‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬יין‭ ‬לקידוש‭ – ‬יכול‭ ‬לשמוע‭ ‬קידוש‭ ‬משכנו‭ ‬המקדש‭ ‬לבני‭ ‬ביתו‭ ‬ולצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭ ‬בשמיעה‭ ‬זו‭, ‬בתנאי‭ ‬שהמקדש‭ ‬מכוון‭ ‬להוציאו‭ ‬וגם‭ ‬הוא‭ ‬מתכוון‭ ‬לצאת‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭, ‬ובתנאי‭ ‬שהשומע‭ ‬נמצא‭ ‬במקום‭ ‬סעודתו‭ ‬כך‭ ‬ששומע‭ "‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭". ‬ואע‭"‬פ‭ ‬שהמקדש‭ ‬בבית‭ ‬אחד‭ ‬והשומע‭ ‬בבית‭ ‬אחר‭, ‬נחשב‭ ‬לו‭ ‬ששומע‭ ‬קידוש‭ ‬במקום‭ ‬סעודה‭ (‬ובתנאי‭ ‬שלא‭ ‬יהא‭ ‬בין‭ ‬המקדש‭ ‬לבין‭ ‬השומע‭ ‬פח‭ ‬אשפה‭ ‬או‭ ‬גוי‭ ‬וכדו‭'). ‬אמנם‭, ‬מי‭ ‬שכיוון‭ ‬לצאת‭ ‬בברכת‭ ‬שכנו‭ ‬אך‭ ‬שכנו‭ ‬לא‭ ‬כיוון‭ ‬להוציאו‭ – ‬לא‭ ‬יצא‭ ‬ידי‭ ‬חובה‭.‬

דילוג לתוכן