כוונה להוציא ולצאת
סח. המבדיל להוציא אחרים ידי חובה – צריך להתכוון להוציא את השומעים ידי חובה, והשומעים – צריכים להתכוון לצאת ידי חובה.
להוציא אחרים כשכבר יצא
סט. מותר לאדם שיצא ידי חובת "הבדלה" על הכוס, להבדיל שוב כדי להוציא ידי חובה את בניו הקטנים שהגיעו לחינוך וכן כדי להוציא גדול שחייב בהבדלה, מעיקר הדין. ומכל מקום, אם הדבר אפשרי עדיף שיבדילו לעצמם.
ברכת בשמים ונר כשאחר מבדיל
ע. היוצאים ידי חובת "הבדלה" בברכת אחר (שעדיין לא יצא י"ח הבדלה) – טוב יותר שיצאו ידי חובת כל הברכות [גם "בשמים" ו"אש"] מן המבדיל ולא יברכו אף ברכה בעצמם. אמנם, יש אומרים שעדיף שיברכו את ברכות ה"בשמים ו"האש" בעצמם, אך אין הלכה כמותם.
ברכה על הנר כשהבדיל ומבדיל לאחרים
עא. מי שיצא ידי חובת "הבדלה" ומבדיל שוב להוציא אחרים ידי חובה – לא יברך ברכת "בורא מאורי האש" פעם שנייה, משום שיש בדין זה מחלוקת, וספק ברכות להקל. אמנם, במקרה כזה – יברכו השומעים היוצאים ידי חובה ברכת "בורא מאורי האש" לעצמם. ומכל מקום, כאשר השומעים מברכים ברכת האש לעצמם – יענה גם המבדיל "אמן" על ברכתם, ואין בזה חשש הפסק, משום ש"אמן" זה מעניין ה"הבדלה".
כשאינו יכול לשמוע את הברכה מהמברך
עב. מי שאוזניו כבדות או שיש רעש ואינו יכול לשמוע ברכת המבדיל מן המברך, ואין לו יין להבדיל עליו לעצמו – יסתכל בכוס היין שביד המברך ויאמר ברכת ההבדלה בעצמו, ואע"פ שאינו אוחז את הכוס בידו – ניתן להקל במקרה זה, כיון שהיא שעת הדחק.
הפסיד כמה מילים מהמברך
עג. על דרך האמור, מי שהפסיד כמה מילים מברכת המבדיל, ואינו יכול להבדיל בעצמו – יכול להסתכל על הכוס שבידי המבדיל ולומר את ברכת ההבדלה בעצמו.
אין לו חוש ריח
עד. אדם שחוש הריח שלו נפגע ואינו יכול להריח "בשמים", והוא מבדיל להוציא את עצמו ידי חובה, לא יברך על ה"בשמים". אמנם, אם יש שם אחרים שיודעים לברך – יברכו הם והוא יענה "אמן" [ויריח גם הוא למרות שחוש הריח שלו נפגע, וראה לקמן פרק מ"ה סעי' ס'-ס"ב].
אין לו חוש ריח להוציא אחרים
עה. אדם שחוש הריח שלו נפגע ואינו יכול להריח "בשמים" והוא מבדיל להוציא אחרים [קטנים שאינם יודעים לברך בעצמם] ידי חובה – יברך הוא על הבשמים, למרות שאינו מריח, והשומעים יענו "אמן" ויריחו את ה"בשמים" ויריח גם הוא עמהם.
להבדיל אם שכח "אתה חוננתנו"
עו. מי שמבדיל על הכוס להוציא אחרים ידי חובה וקודם לכן התפלל "ערבית" ואמר "אתה חוננתנו" בתפילה – יכול להוציא ידי חובת "הבדלה" על הכוס גם אדם שלא אמר "אתה חוננתנו" בתפילה.